Hon får eleverna att göra rätt val

Linda Lorentsson bor i Hedemora och arbetar på Klockarskolan i Säter. Hon är även behörig lärare i engelska, svenska och samhällskunskap, och sitter med i Lärarförbundets nationella nätverk för hkk-lärare. Foto: Johan Strindberg.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

Privatekonomi får inte tillräckligt med utrymme i skolan, tycker hem- och konsumentkunskapsläraren Linda Lorentsson, som ofta gläds över sina elevers aha-upplevelser när hon pratar om diskning och pommes frites.

De flesta av hem- och konsumentkunskapsläraren Linda Lorentssons högstadieelever vet vad Swish är, och sms-lån har de ofta hört talas om. Men när det kommer till abonnemang, krediter och räntesatser så är det långt ifrån självklart att de har koll på läget.

– Privatekonomi är viktigt och betydelsefullt på många sätt. Mycket av livet handlar ju om det; att ha en god ekonomisk hälsa för att få en bra framtid. Men det är lätt att ta förgivet att det här är något de kommer lära sig på egen hand, säger Linda Lorentsson som arbetar på Klockarskolan i Säters kommun.

Dystra siffror från Kronofogden

För alla klarar inte det, vilket bland annat Kronofogdens rapporter vittnar om. 

Ansvaret för kunskaperna om privatekonomi ligger på hem- och konsumentkunskapslärarens bord, där totalt 118 timmar ska fördelas under grundskoletiden. 

Men den tiden räcker inte till för att täcka in ämnets alla delar, anser Linda Lorentsson som berättar att privatekonomi kan te sig väldigt abstrakt för unga människor. Dels för att man tänker att det är något ”som ligger väldigt långt fram” i livet. Och dels för att kunskapsinnehållet kan vara svårt att förstå, i relation till verkligheten.

– Det här ämnesområdet handlar mycket om begreppsförståelse och det måste man lägga mycket tid på, men det är viktigt att inte stanna vid ordförståelsen. I stället bör man jobba med det på ett vardagsnära sätt, vilket är en av de största fördelarna med hkk-undervisningen eftersom vi kombinerar kunskap med handling, säger hon och ger ett exempel.

Kombinerar kunskap med handling 

Spelar det verkligen någon roll hur jag diskar den här gjutjärnspannan? Ja, det gör det, både ekonomiskt och miljömässigt. Är det verkligen värt att ta vara på de där skrumpna potatisarna i stället för att kasta dem i komposten? Ja, det är det.

– Om de får prova det i hemmet, och upptäcker att det blir jättegott när man gör pommes frites av de av de skrumpna potatisarna – då sätter det sig. Det kan vara väldigt svårt att lära sig med hjälp av en bok.

Gymnasietiden är en ålder när man ställs inför många ekonomiska beslut.

Linda Lorentsson betonar att elever i högstadiet faktiskt är relativt unga, även om de gärna vill se sig själva som vuxna. Och när de väl ska börja förbereda sig för vuxenlivet, på gymnasiet, får många i princip ingen undervisning alls om privatekonomi.

– Här uppstår det ett treårigt glapp där de inte alls möter de här frågorna. Gymnasietiden är en ålder när man ställs inför många ekonomiska beslut. Allt fler får ett ökat ansvar över den egna ekonomin och många flyttar hemifrån. Då blir deras ekonomiska val väldigt betydelsefulla och behöver vara välgrundade, även ur ett samhälleligt hållbarhetsperspektiv.

Linda Lorentssons 4 tips

  1. Vidga perspektivet på privatekonomi och träna eleverna på att reflektera över konsekvenser av olika val kopplat till social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
  2. Repetera hela tiden begreppen, integrerat med den praktiska undervisningen. Hkk-ämnet är unikt på så sätt, med sin kombination av kunskap och handling.
  3. Samarbeta gärna med andra ämneslärare. Det stärker helhetsbilden. Det kräver stöd från rektor som fritt kan bestämma hur antalet hkk-timmar ska läggas upp, så planera i god tid.
  4. Låt eleverna föra en kassabok med sina egna inkomster och utgifter. Det får dem att fundera över om, eller hur, de vill styra om sin budget.

Linda Lorentsson

Bor: Hedemora.

Ålder: 43 år.

Skola: Klockarskolan i Säter.

Fritid: Älskar trädgårdsarbete, hjälper dottern med hennes häst och är hjälptränare på barnens gymnastik.

Övrigt: Även behörig lärare i engelska, svenska och samhällskunskap. Sitter med i Lärarförbundets nationella nätverk för hkk-lärare.

Därför älskar jag att vara lärare: Det ger så otroligt mycket då man får vara med när eleverna upplever den egna glädjen att lära.

LÄS ÄVEN

Ungas okunskap om privatekonomi får allvarliga konsekvenser

Nu är det till och med kul att diska tillsammans

Måttlig hkk-glädje efter Skolverkets nya timplansbesked

Debatt: Ge hkk minst tre gånger så mycket undervisningstid