
Bilder från utställningen. Foto: Pinja Pirttiniemi
Elevernas konstverk ställdes ut på Stadshusplatsen i Nynäshamn igår – och togs ner på kvällen. Men bilder från utställningen kommer nu att spridas i övriga Norden. Bildläraren Pernilla Bergman Fridén tog initiativ till firandet. Foto: Pinja Pirttiniemi och privat
Bildkonstens dag
I övriga Norden har skolor under lång tid årligen firat ”Bildkonstens dag” – nu ansluter Sverige för första gången. Genom sju skolor i Nynäshamn.
– Det känns oerhört viktigt att få lyfta bildens roll i samhället och få fira undervisningen i konst, design och arkitektur, säger bildläraren Pernilla Bergman Fridén.
Igår fylldes Stadshusplatsen i Nynäshamn av konstverk tillverkade av hundratals elever i kommunen.
– Det är fantastiskt att vi hann genomföra det på så kort tid, säger Pernilla Bergman Fridén som också är vice ordförande i Bildlärarnas riksförening.
Det var i den rollen som hon fick vetskap om Bildkonstens dag. När styrelsen i fjol blev inbjuden till Danmark för att höra mer om evenemanget var det självklart att tacka ja.
– Detta första år blir det bara vi i Nynäshamn som genomför en ordentlig satsning, ett slags första test. Men jag vet att andra kommuner är inställda på att satsa inför nästa år.
Bildkonstens dag är allra störst i just Danmark, förra året deltog mer än 15 000 barn och 140 institutioner. I Norge och Island är dagen etablerad sedan länge, alltid onsdagen i vecka 11 (Finland har en egen dag vid ett annat tillfälle). En av poängerna med evenemanget är att stärka det nordiska samarbetet. Varje år publiceras ett magasin med bilder från de deltagande länderna – denna gång kommer också Nynäshamns elevers konst spridas till övriga Norden.
I varje land söker skolorna kontakt med andra aktörer som vill lyfta bildkonsten. I Nynäshamn lyckades skolornas bildlärare snabbt etablera ett samarbete med den ideella föreningen Konstpoolen liksom med kultur- och fritidsförvaltningen.
– Det är inte så vanligt att vi skolor samarbetar med kultur och fritid, men vi fick omedelbart starkt stöd från kommunen.
På kommunens hemsida lyfter man fram arrangemanget: ”I år är Nynäshamn stolt värdort, med grundskoleelever som utställare och deras bildlärare som arrangörer”. Det är elever i femman och sexan som ställer ut sina verk.
– De är både nyfikna och spända, berättar Pernilla Bergman Fridén som själv arbetar på Viaskolan.
Det allra viktigaste är att eleverna får chans att visa upp sina arbeten, menar hon.
– Det sker alldeles för sällan, vi har fått allt svårare att hinna med det. Men nu ges de verkligen en möjlighet.
Det är eleverna själva som fått välja temat för utställningen: Hav och vatten. Syftet är att skapa konst som kommenterar samtidens konsumtionssamhälle och dess miljöpåverkan. Det kommer att handla om nedskräpning, plastöar, marin livsmiljö och återvinning.
– Bland annat ställer de ut ett sjöodjur gjort av plastavfall. En klass gör huvudet, en annan gör kroppen, och det är först idag alla får se slutresultatet.
Bilder från utställningen. Foto: Pinja Pirttiniemi
På sociala medier har bildlärare i andra kommuner gjort tummen upp för projektet.
– Det är möjligt att andra skolor i andra kommuner också ställer ut sina elevarbeten idag, jag har inte överblicken.
I Nynäshamn har de redan bestämt att fler klasser ska delta 2026.
– Trots att vi översköljs av fler bilder än någonsin på våra skärmar så har bilden alltjämt en undanskymd roll i samhällsdebatten. Vi vill utmana föreställningen att bildkonst bara skulle handla om ”hög konst”, att den endast skulle finnas på olika institutioner.
Hon hoppas därtill att detta initiativ kan bidra till att lyfta bildämnet i skolan, att fler ska förstå att ämnet inte bara handlar om en stund då eleverna får vila hjärnan mellan teoretiska lektioner.
– I slutändan handlar det om att stärka bildämnets status.
Foto: Pinja Pirttiniemi
LÄS ÄVEN
Så möblerade hon bort stöket i bildsalen
Debatt: Glöm inte att våra händer är en förlängning av hjärnan
Kritik när musik och bild bara växer på lågstadiet
Bildläraren om hur slumpen lyfter eleverna
Bildläraren: Bättre arbetsvillkor i gruvan än i många klassrum
Krönika ”Hur kan vi hjälpas åt att sänka trösklarna?”
Praktiska tips ”Barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.”
Praktiska tips ”Fascinerande att se hur små insatser kan bidra till så stora förändringar.”
Lärarpriser ”För mig är det folkhälsa i grunden och att skapa rörelseglädje.”
Forskning Forskaren: Elever har ofta tydliga förväntningar på hur det ska gå till.
Debatt ”Borde vara en nationell angelägenhet att alla blir simkunniga.”
Krönika Musikläraren om att övandet är viktigare än någonsin.
Läsning ”Läsning är ju ett sätt att både befästa och fördjupa ämneskunskaper.”
Debatt Idrottsläraren om hur idrottssalen förvandlats till skolans tryggaste rum.
Boktips Läraren om de tre viktigaste faktorerna bakom bra hkk-undervisning.
Debatt Idrottsläraren: Betygen påverkas kraftigt av lärarens egen tolkning av kursplanen.
Undervisning Musikläraren: ”En klass vägrade sjunga i två lektioner”.
Reportage ”Fler barn än någonsin sitter framför skärmar istället för att vara ute.”
Undervisning ”Eleverna ställer andra typer av frågor och utvecklas verkligen.”
Forskning Forskarens fyra bästa tips för att göra alla elever delaktiga.
Debatt ”Idrottslärarens drömjobb har i många fall förvandlats till en mardröm.”
Krönika Slöjdlärarens vittnesmål: ”Väldigt få saker blev som vi önskat”.
Idrott och hälsa ”Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje.”
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
Debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”
Idrott och hälsa Idrottslärarens bästa tips.
Musik ”Får lok i klassen som är med och drar.”
Reportage Hemligheterna bakom framgångsrika satsningen i Växjö.
Krönika ”Jag är utbildad för att undervisa i slöjd, inte för att agera personlig assistent.”
Krönika ”Relationerna som idrottslärarna bygger med sina elever är ovärderliga.”
Läromedel ”Under sådana förhållanden är det extra viktigt att ha ett läromedel.”
Lektionstipset Bildlärarens uppgift förändrar elevernas syn på samhället.
Forskning Forskaren: Eleverna känner att de blir tagna på allvar.
Forskning Forskaren: En wow-upplevelse att se vad som hände när eleverna fick nya intryck.
Debatt ”De förlorar den sociala träningen, konditionen och skärmarna vinner.”
Krönika Idrottsläraren: Ta bort formuleringen som skrevs in när digitaliseringshysteri rådde i Sverige.
Debatt Uppmaningen efter flickornas betygsras i idrott och hälsa.
Betyg Idrottsläraren: ”Dessa telefoner är toxiska.”