Här manifesterar de bildens viktiga roll i samhället

Elevernas konstverk ställdes ut på Stadshusplatsen i Nynäshamn igår – och togs ner på kvällen. Men bilder från utställningen kommer nu att spridas i övriga Norden. Bildläraren Pernilla Bergman Fridén tog initiativ till firandet. Foto: Pinja Pirttiniemi och privat

I övriga Norden har skolor under lång tid årligen firat ”Bildkonstens dag” – nu ansluter Sverige för första gången. Genom sju skolor i Nynäshamn.
– Det känns oerhört viktigt att få lyfta bildens roll i samhället och få fira undervisningen i konst, design och arkitektur, säger bildläraren Pernilla Bergman Fridén.

Igår fylldes Stadshusplatsen i Nynäshamn av konstverk tillverkade av hundratals elever i kommunen.

– Det är fantastiskt att vi hann genomföra det på så kort tid, säger Pernilla Bergman Fridén som också är vice ordförande i Bildlärarnas riksförening.

Det var i den rollen som hon fick vetskap om Bildkonstens dag. När styrelsen i fjol blev inbjuden till Danmark för att höra mer om evenemanget var det självklart att tacka ja.

– Detta första år blir det bara vi i Nynäshamn som genomför en ordentlig satsning, ett slags första test. Men jag vet att andra kommuner är inställda på att satsa inför nästa år.

Stor dag i Norden

Bildkonstens dag är allra störst i just Danmark, förra året deltog mer än 15 000 barn och 140 institutioner. I Norge och Island är dagen etablerad sedan länge, alltid onsdagen i vecka 11 (Finland har en egen dag vid ett annat tillfälle). En av poängerna med evenemanget är att stärka det nordiska samarbetet. Varje år publiceras ett magasin med bilder från de deltagande länderna – denna gång kommer också Nynäshamns elevers konst spridas till övriga Norden.

I varje land söker skolorna kontakt med andra aktörer som vill lyfta bildkonsten. I Nynäshamn lyckades skolornas bildlärare snabbt etablera ett samarbete med den ideella föreningen Konstpoolen liksom med kultur- och fritidsförvaltningen.

– Det är inte så vanligt att vi skolor samarbetar med kultur och fritid, men vi fick omedelbart starkt stöd från kommunen.

På kommunens hemsida lyfter man fram arrangemanget: ”I år är Nynäshamn stolt värdort, med grundskoleelever som utställare och deras bildlärare som arrangörer”. Det är elever i femman och sexan som ställer ut sina verk.

– De är både nyfikna och spända, berättar Pernilla Bergman Fridén som själv arbetar på Viaskolan.

”Sker alldeles för sällan”

Det allra viktigaste är att eleverna får chans att visa upp sina arbeten, menar hon.

– Det sker alldeles för sällan, vi har fått allt svårare att hinna med det. Men nu ges de verkligen en möjlighet.

Det är eleverna själva som fått välja temat för utställningen: Hav och vatten. Syftet är att skapa konst som kommenterar samtidens konsumtionssamhälle och dess miljöpåverkan. Det kommer att handla om nedskräpning, plastöar, marin livsmiljö och återvinning.

– Bland annat ställer de ut ett sjöodjur gjort av plastavfall. En klass gör huvudet, en annan gör kroppen, och det är först idag alla får se slutresultatet.

Bilder från utställningen. Foto: Pinja Pirttiniemi

På sociala medier har bildlärare i andra kommuner gjort tummen upp för projektet.

– Det är möjligt att andra skolor i andra kommuner också ställer ut sina elevarbeten idag, jag har inte överblicken.

”Undanskymd roll i samhällsdebatten”

I Nynäshamn har de redan bestämt att fler klasser ska delta 2026.

– Trots att vi översköljs av fler bilder än någonsin på våra skärmar så har bilden alltjämt en undanskymd roll i samhällsdebatten. Vi vill utmana föreställningen att bildkonst bara skulle handla om ”hög konst”, att den endast skulle finnas på olika institutioner.

Hon hoppas därtill att detta initiativ kan bidra till att lyfta bildämnet i skolan, att fler ska förstå att ämnet inte bara handlar om en stund då eleverna får vila hjärnan mellan teoretiska lektioner.

– I slutändan handlar det om att stärka bildämnets status.

Foto: Pinja Pirttiniemi

LÄS ÄVEN

Så möblerade hon bort stöket i bildsalen

Debatt: Glöm inte att våra händer är en förlängning av hjärnan

Kritik när musik och bild bara växer på lågstadiet

Bildläraren om hur slumpen lyfter eleverna

Bildläraren: Bättre arbetsvillkor i gruvan än i många klassrum

Forskaren: Släpp tanken på bild som ett övningsämne