Lektorn: Ett unikt samarbete för våra bildlärarstudenter

Frida Marklund (till höger) pratar med Moa Myrlund om vad hon ska fokusera på under dagens visning. Foto: Malin Grönborg
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

Frida Marklund, lektor på institutionen för estetiska ämnen vid Umeå universitet, berättar om samarbetet med Bildmuseets konst­pedagoger för bild­lärarstudenternas praktik.

Frida Marklund. Foto: Malin Grönborg

Hur länge har ni haft detta som en del av utbildningen?

 – Det här är nionde året som vi samarbetar. Praktiken består av en introduktionsvecka, auskultation och sedan tre visningar som studenterna får hålla i. Totalt är det fem veckor och det är ett moment i kursen Bild 2A. Studenterna läser alltså andra terminen bildstudier.

Är det vanligt att bildlärarstudenter får ta del av sådan här praktik?

– Nej, det är rätt unikt i Sverige att kunna erbjuda våra studenter det här utvecklande samarbetet. Det är inte heller så vanligt att man får praktik som inte är verksamhetsförlagd utbildning, VFU.

Vad har du sett att praktiken ger studenterna?

– Jag ser att de växer. Det är ett praktiskt arbete och de får en helt annan förståelse för planering av tid och övningar. De får uppleva skillnaden mellan att vara lärare och konstpedagog på ett museum. Här handlar det inte bara om teori utan de får en starkare yrkesanknytning i mötet med skolklasser, vilket kan vara första gången för vissa studenter. De får en fördjupad kunskap inom konstvetenskap på ett konkret sätt och får lära sig att förmedla det, träna på att prata och skriva manus.

LÄS ÄVEN:

Här formas framtidens bildlärare

Åhall: Ett färgstarkt lärarlag som blev bäst mot alla odds

Därför finns det plötsligt flera nya läromedel i bild

Bildläraren: Här ser ni varför vårt ämne gör nytta