Flera vinster när elevernas arbeten visas upp

Bildläraren Mikaela Kjellgrens elevers alster visas upp i offentligheten. Vänster i bild är elevernas verk på skolmatsalens servetthållare. Foto: Mikaela Kjellgren

Elevarbeten ska inte läggas undan i mappar, de ska ut i offentligheten för att nå en mottagare, menar bildläraren Mikaela Kjellgren. Hennes elevers alster visas online, på ortens bibliotek och på skolmatsalens servetthållare – med flera positiva resultat.

Lyser av stolthet

Att bara gömma undan arbetet i elevmappen är att i någon mån döda kreativiteten, menar Mikaela Kjellgren som arbetar på Boo Gårds skola i Nacka utanför Stockholm. Hennes elever i årskurs 4 och 5 blir mer engagerade i sina arbeten om de vet att de ska visas upp. De peppar varandra och stannar längre vid en uppgift för att uppnå bästa möjliga resultat.

– När de sedan får gå med mormor och morfar till Orminge bibliotek och visa upp sina bilder, då lyser de av stolthet. Likaså när de får läsa om utställningen i Nacka Värmdö Posten.

Blir del av något större

Svaga elever kan ofta ha dåligt självförtroende, lägga ner mindre tid på en uppgift då de känner på sig att det ändå inte kommer att bli fint. Men när de får vara med 
i en kollektiv insats, bli del av en helhet, blir de också mer motiverade. Deras pusselbit spelar roll!

– Eleverna kan själva avgöra om deras namn ska synas, de som vill får ha namnet på baksidan i stället. Vissa svagare elever väljer den varianten, men även duktiga elever som vill slippa att verka skrytsamma.

Slutresultatet blir bättre

När eleverna inser att deras verk ska visas upp för andra så skärper de sig lite extra, lägger ner några ytterligare timmar på sina verk – och resultaten blir bättre än de annars skulle ha blivit. Det syns tydligt i ämnesomdömena, många har förbättrat sig. ”Fyror presterar som femmor och femmor som sexor.”

– Vissa lärare säger att de saknar tid att också ställa ut sina elevers arbeten. Men de kommer att spara tid genom att mindre ofta behöva tjata på elever som ger upp. Alla ämnen och upp­gifter kan hitta mottagare utanför klassrummet.

Skapar en vi-känsla på skolan

De verk som ställdes ut på biblioteket med Munchs Skriet-tema gjordes i samarbete med slöjd- och svenskläraren – ett sånt ämnesöverskridande arbete bidrar till vi-känslan. Det gör också det faktum att elever kan se varandras verk. I matsalen börjar de tala om bilderna på servetthållarna där man haft skolans värdegrund som tema – till exempel teckningar på barn som stöttar varandra på skolgården.

– Även lärare som inte deltagit i framställandet av verken upplever en större vi-känsla då de ser vad deras egna elever åstadkommer i andra ämnen. Normalt ser de bara en sida av dem, nu ser de en ny.

LÄS ÄVEN

Slöjdlärarens motoriklarm gav nationell debatt

Bildläraren: Därför måste vi våga vara jättejobbiga

Idrottslärarens initiativ ska ta eleverna till månen

Lindgren: Så stärker vi elevernas mod, skicklighet och envishet