
”Jag brukar låtsas ibland att jag har gruppen framför mig. Tänk om jag fått göra det live och träffa alla seniorer, hemarbetare, föräldralediga – alla typer av människor som kommit igång med min hemmagympa”, säger Sofia Åhman. Foto: Malin Grönborg
Porträtt Största delen av hennes liv går ut på rörelse och att hålla kroppen stark. Träningsglädjen smittar av sig på hennes gymnasieelever, men tar sig också in i många vardagsrum i landet. Möt idrottsläraren Sofia Åhman som över en natt blev hela Sveriges egen personliga tränare.
Det började med att SVT hade 20 minuter över i sin tablå när de försökte fylla dagarna med coronaanpassad tv. Sofia Åhman fick ett samtal och en fråga om hon var intresserad av att fylla den tiden med något slags träningsprogram. Hon fick en fotograf till förfogande, ingen möjlighet att klippa programmet och ingen studio. Inspelningen av varje avsnitt skulle alltså ske i ett svep och starta samma dag. Hon sa ja.
– Det första programmet spelade vi in hemma i min mammas lägenhet medan hon var ute och gick med hunden, berättar Sofia.
Med 75 uppskattade avsnitt, varav de 20 senaste är nyinspelade, har programmet ”Hemmagympa med Sofia” vuxit genom att tittarna tipsat sina vänner, och intresset håller i sig.
Ålder: 49 år.
Familj: Maken Fredrik, barnen Fanny, 21 och David, 18.
Bor: I Umeå.
Gör: Idrottslärare, träningsexpert på SVT, författare, gruppträningsinstruktör och tipsar om träning i Hemmets Journal och Hälsa.
Aktuell: 20 nya avsnitt av ”Hemmagympa med Sofia” släpps på SVT Play i januari. I december släpptes en dvd med 30 avsnitt av ”Hemmagympa med Sofia”. En nyutgåva av boken ”Nystart” av Sofia Åhman och läkare Gunilla Hasselgren kom under 2020.
Favoritträning: Olika typer av träning i grupp. Det är roligt när man får göra saker ihop, peppa och tjoa med varandra.
– Det har varit en överväldigande respons. Människor har hört av sig och berättat att de ser effekter av träningen. Jag tror att programmet är jättebra för dem som inte kan gå på gym, de som inte har råd, inte vågar eller aldrig gympat förut. Man kan ha på sig vad man vill och det är ingen som ser vad man gör.
Under 1980-talet var det Susan Lanefelt som i tajts och neonfärgad baddräkt, med musik och bakgrundsdansare uppmanade hela Sverige att knipa med stjärten för att skapa den perfekta kroppen. Numera är det Sofia Åhman som blivit landets egen personliga tränare, men med ett annat fokus än sin föregångare.
– Det här är tvärtom på alla sätt. Jag har ingen snygg produktion, ingen musik och jag fokuserar mer på prehab- och rehabträning. Jag tycker att man ska träna för att kunna fortsätta göra det man tycker är kul och för att vi ska fungera i vardagen.
Sofia är uppvuxen i Örnsköldsvik och började tidigt med gymnastik tillsammans med sin mamma och sina syskon. Hon började träna truppgymnastik och som 14-åring höll hon även i egna grupper. När hon efter gymnasiet pensionerades som gymnast åkte hon till London som au pair och där upptäckte hon aerobics.
– När jag kom hem flyttade jag till Stockholm och tog med mig aerobicsen dit och började leda pass. Det fanns inget sådant då. Gym var något som fanns i en källare någonstans, men att leda pass var vad som finansierade min idrottslärarutbildning i början av 1990-talet.
”Jag brukar låtsas ibland att jag har gruppen framför mig. Tänk om jag fått göra det live och träffa alla seniorer, hemarbetare, föräldralediga – alla typer av människor som kommit igång med min hemmagympa”, säger Sofia Åhman. Foto: Malin Grönborg
Efter några år i Stockholm drog flyttlasset till Umeå där hon fortsatte som gruppträningsinstruktör och även fick jobb som idrottslärare.
– Anledningen till att jag ville undervisa var att jag hade en sådan bra idrottslärare själv när jag gick i skolan. Jag tyckte det verkade så fantastiskt att få ha så kul på jobbet.
Hon har ganska nyligen bytt arbetsplats från Dragonskolan till nya Maja Beskow i Umeå, men gymnasieprogrammen hon undervisar på är desamma – elitidrottsgymnasiet. Här blandas elever som satsar på exempelvis innebandy, friidrott, tennis, volleyboll, truppgymnastik och Sofia håller i deras vanliga idrottslektioner.
– Vi drar nytta av varandra och lär oss saker. Jag lär dem och de lär mig.
Under pandemin har idrottsläraren Sofia Åhman undervisat sina gymnasieelever på distans. En uppgift var given: låta eleverna filma sig själva när de tränade till ett avsnitt av ”Hemmagympa med Sofia”. Foto: Malin Grönlund
Som gymnasielärare tycker hon det är viktigt att fokusera på idrott som eleverna har nytta av och lära dem att ta hand om sin hälsa. Att prova på olika träningsformer gör att tröskeln för att testa igen blir lägre.
– Om man har varit på ett gym och provat olika maskiner så känns det inte så främmande att gå dit sedan. Många slutar med idrott i högstadiet och då är det bra att hitta andra former av träning som de har glädje av.
I och med distansundervisningen under coronapandemin har Sofia gett eleverna hemuppgifter, både teoretiska och praktiska, som de fått skicka in.
– En uppgift var att de skulle spela in när de tränade till ”Hemmagympa med Sofia” vilket var kul. En elev fick med sig sin mamma som kom med på filmen också.
Hela Sofias liv genomsyras av rörelse och träning och det är vad hon blivit expert på. Förutom sitt yrke, extrajobb som instruktör och eget tv-program har hon i nio år tipsat om övningar i SVT:s Go'kväll, skrivit en bok och håller i träningsresor.
– Att röra på sig är en mirakelmedicin. Vi blir glada, pigga, minskar stress och slipper smärta. Det höjer livskvaliteten att hålla sig i rörelse. Barn rör alltid på sig och någonstans slutar de. ”Sitt stilla”, säger vi till dem. Jag önskar att det skulle finnas fler pingisbord på skolorna i stället för myssoffor. Det skulle förresten behövas i varje fikarum.
Så motiverar du eleverna:
LÄS ÄVEN
Idrottens normer tar över i profilskolor
Så får du fler att delta på idrotten
Debatt Efter kullerbyttalarmet: ”Krävs ett omfattande kompetenslyft för lärare.”
Idrott och hälsa Satsningen ger idrottslärarna energi och höjer elevdeltagandet.
Praktiska tips Konkreta tips på hur skolor kan samarbeta med konstnärer.
Krönika ”Hur kan vi hjälpas åt att sänka trösklarna?”
Bildkonstens dag Bildläraren: ”Det känns oerhört viktigt”.
Praktiska tips ”Barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.”
Praktiska tips ”Fascinerande att se hur små insatser kan bidra till så stora förändringar.”
Lärarpriser ”För mig är det folkhälsa i grunden och att skapa rörelseglädje.”
Forskning Forskaren: Elever har ofta tydliga förväntningar på hur det ska gå till.
Debatt ”Borde vara en nationell angelägenhet att alla blir simkunniga.”
Krönika Musikläraren om att övandet är viktigare än någonsin.
Läsning ”Läsning är ju ett sätt att både befästa och fördjupa ämneskunskaper.”
Debatt Idrottsläraren om hur idrottssalen förvandlats till skolans tryggaste rum.
Boktips Läraren om de tre viktigaste faktorerna bakom bra hkk-undervisning.
Debatt Idrottsläraren: Betygen påverkas kraftigt av lärarens egen tolkning av kursplanen.
Undervisning Musikläraren: ”En klass vägrade sjunga i två lektioner”.
Reportage ”Fler barn än någonsin sitter framför skärmar istället för att vara ute.”
Undervisning ”Eleverna ställer andra typer av frågor och utvecklas verkligen.”
Forskning Forskarens fyra bästa tips för att göra alla elever delaktiga.
Debatt ”Idrottslärarens drömjobb har i många fall förvandlats till en mardröm.”
Krönika Slöjdlärarens vittnesmål: ”Väldigt få saker blev som vi önskat”.
Idrott och hälsa ”Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje.”
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
Debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”
Idrott och hälsa Idrottslärarens bästa tips.
Musik ”Får lok i klassen som är med och drar.”
Reportage Hemligheterna bakom framgångsrika satsningen i Växjö.
Krönika ”Jag är utbildad för att undervisa i slöjd, inte för att agera personlig assistent.”
Krönika ”Relationerna som idrottslärarna bygger med sina elever är ovärderliga.”
Läromedel ”Under sådana förhållanden är det extra viktigt att ha ett läromedel.”
Lektionstipset Bildlärarens uppgift förändrar elevernas syn på samhället.
Forskning Forskaren: Eleverna känner att de blir tagna på allvar.
Forskning Forskaren: En wow-upplevelse att se vad som hände när eleverna fick nya intryck.