
Peter LeMarc har stundtals varit en hård coach, men allt eftersom har Johan Frendberg kunnat säga ifrån när han inte håller med om något. Foto: Jan Nordström
Porträtt Han är musik- och musikproduktionsläraren som fortfarande drömmer om det egna genombrottet. Nu har Johan Frendberg gjort en skiva där han samarbetar med idolen Peter LeMarc.
2008 fick Johan Frendberg möjligheten att dra igång musikproduktionsprogrammet på det som nu heter LBS Kreativa gymnasiet i hemstaden Trollhättan. Han är kvar där och det senaste året har mycket av undervisningen fått skötas på distans, digitalt, vilket har fått honom att fundera mycket på sin roll som lärare.
– Särskilt vissa moment har varit svåra och det slår mig ofta att skolan är eleverna och att vara på en skola utan elever, ja det är ju inte någon skola. Det som är mest besvärligt är instrumentlektionerna, att ha gitarrundervisning eller sångundervisning utan att kunna vara närvarande. I vanliga fall handlar det så mycket om att kunna visa: ”sätt fingrarna där, tryck hårdare”. Man är så fruktansvärt bakbunden genom att det är en skärm i vägen.
Ålder: 46 år.
Bor: I Trollhättan.
Familj: Fru och två söner.
Gör: Lärare på musikproduktionsprogrammet på LBS Kreativa gymnasiet i Trollhättan. Har studerat på Ljungskile folkhögskola, Nordiska folkhögskolan i Kungälv och på musikhögskolan i Göteborg.
Aktuell: Med skivan ”Fullmåne och stjärnfall”.
Han konstaterar att den delen av undervisningen som rör musikproduktion är lite lättare, där funkar det om eleverna har ”okej datorer och kringutrustning” med sig hem. Men samtidigt har de en stor studio på skolan där mycket bygger på att han finns på plats, inte minst för att eleverna ska kunna visa prov på sina kunskaper.
– Det blir inte samma dynamik, samma möte framför en dator. Det är också viktigt att känna av: hur mår den här eleven i dag egentligen? Jag upplever det som mycket svårare.
Johan Frendberg poängterar att de kommer att ha mycket nytta och glädje av att skolans ”lägstanivå” när det kommer till att arbeta digitalt har höjts ”något enormt” under pandemin.
Hans pappa Lars-Eric Frendberg är trubadur och sonen har gått i hans fotspår. Johan har gjort mer än hundra spelningar om året sedan 90-talet och menar att hans eget musicerande och lärarrollen går hand i hand.
– Jag ser det som två olika scener. Du ska entusiasmera eller så ska du göra en publik nöjd. När det handlar om mellansnack på en scen ska du hitta tajmningen och känna av vad det är för publik. Det är faktiskt likadant när du står framför en klass, säger Johan Frendberg.
Peter LeMarc har stundtals varit en hård coach, men allt eftersom har Johan Frendberg kunnat säga ifrån när han inte håller med om något. Foto: Jan Nordström
De stunder han tycker att han är en bra lärare kan han tacka de många åren på scenen för, menar han.
– Ja, man blir ganska orädd av att spela live. Det händer här och nu och man gör väldigt många val under en spelning. Varje val är ett risktagande. Samma gäller i skolans värld. Det gäller att göra det bästa av situationen. Min musik mår också bra av att jag möter unga människor som ger mig saker och helt plötsligt har man fått något som man kan lyfta in i sin egen genre.
Johan Frendberg har många musikaliska husgudar, som Bruce Springsteen, Paul Simon och Peter LeMarc. Den sistnämnde växte precis som Johan upp i Trollhättan även om Peter LeMarc Fransson som han egentligen heter, sedan länge bor i Bagarmossen i södra Stockholm.
För lite mer än ett år sedan travade Johan Frendberg upp till Folkets hus i Trollhättan. Han ville göra en hyllningskonsert till Peter LeMarc och de nappade, sångerskan Jessica Andersson kom med på tåget och det blev en kväll i höstas, precis när lättnader i pandemirestriktionerna gjorde det möjligt att spela inför publik. Mer än så blev det inte men förhoppningen är att det ska bli fem spelningar i höst.
Han är expert på att få texterna att kännas som om de handlar om just mig. Han lyfter fram det vardagliga på ett poetiskt och vackert vis och så sjunger han så inihelsike bra. Det har varit overkligt att få sitta och prata musik med honom och att få skapa musik med honom. Jag var väldigt starstruck i början, men det har blivit en sund kommunikation där jag har kunnat säga ifrån när jag inte har hållit med.
I vilket fall som helst ledde det till att han kontaktade Peter LeMarc och att de började samarbeta, på distans. En kväll när de satt och tjôtade sa Peter: ”ska du inte göra en egen platta?” Snabbt lade veteranen till de magiska orden: ”jag kan vara med och hjälpa till.”
Så blev det. Med hjälp av stundtals hård coachning av Peter LeMarc och en av dennes låtar plus textsamarbete med Johans vän sedan länge, Johan Gille, är nu skivan ”Fullmåne och stjärnfall” klar.
– Peters input har varit oerhört värdefull. Inte minst fick han mig att tänka på mitt sånguttryck, att inte sjunga som på scen utan att bli mer berättande, nästan viskande. Jag hoppas att mina låtar kan få chansen att nå ut så nog drömmer jag om ett slags genombrott, att bli spelad i radio, kanske till och med i tv. Det hade varit helt underbart. Jag älskar ju att ha en publik framför mig.
LÄS ÄVEN
Forskaren: Därför gillar vi musik
Skola söker musiklärare – på fem procent
DiMaria: Susanne Nyström vet inte vad som krävs för att lära sig spela trumpet
Debatt Efter kullerbyttalarmet: ”Krävs ett omfattande kompetenslyft för lärare.”
Idrott och hälsa Satsningen ger idrottslärarna energi och höjer elevdeltagandet.
Praktiska tips Konkreta tips på hur skolor kan samarbeta med konstnärer.
Krönika ”Hur kan vi hjälpas åt att sänka trösklarna?”
Bildkonstens dag Bildläraren: ”Det känns oerhört viktigt”.
Praktiska tips ”Barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.”
Praktiska tips ”Fascinerande att se hur små insatser kan bidra till så stora förändringar.”
Lärarpriser ”För mig är det folkhälsa i grunden och att skapa rörelseglädje.”
Forskning Forskaren: Elever har ofta tydliga förväntningar på hur det ska gå till.
Debatt ”Borde vara en nationell angelägenhet att alla blir simkunniga.”
Krönika Musikläraren om att övandet är viktigare än någonsin.
Läsning ”Läsning är ju ett sätt att både befästa och fördjupa ämneskunskaper.”
Debatt Idrottsläraren om hur idrottssalen förvandlats till skolans tryggaste rum.
Boktips Läraren om de tre viktigaste faktorerna bakom bra hkk-undervisning.
Debatt Idrottsläraren: Betygen påverkas kraftigt av lärarens egen tolkning av kursplanen.
Undervisning Musikläraren: ”En klass vägrade sjunga i två lektioner”.
Reportage ”Fler barn än någonsin sitter framför skärmar istället för att vara ute.”
Undervisning ”Eleverna ställer andra typer av frågor och utvecklas verkligen.”
Forskning Forskarens fyra bästa tips för att göra alla elever delaktiga.
Debatt ”Idrottslärarens drömjobb har i många fall förvandlats till en mardröm.”
Krönika Slöjdlärarens vittnesmål: ”Väldigt få saker blev som vi önskat”.
Idrott och hälsa ”Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje.”
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
Debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”
Idrott och hälsa Idrottslärarens bästa tips.
Musik ”Får lok i klassen som är med och drar.”
Reportage Hemligheterna bakom framgångsrika satsningen i Växjö.
Krönika ”Jag är utbildad för att undervisa i slöjd, inte för att agera personlig assistent.”
Krönika ”Relationerna som idrottslärarna bygger med sina elever är ovärderliga.”
Läromedel ”Under sådana förhållanden är det extra viktigt att ha ett läromedel.”
Lektionstipset Bildlärarens uppgift förändrar elevernas syn på samhället.
Forskning Forskaren: Eleverna känner att de blir tagna på allvar.
Forskning Forskaren: En wow-upplevelse att se vad som hände när eleverna fick nya intryck.