
Maxis pappa Niclas stöttar honom både i skolarbetet och med konsten. Foto: Oskar Omne
Porträtt Gymnasieeleven Maxi Svensson är konstnär och säljer målningar för 75 000 kronor, ändå är hans betyg i bild bara D. Han har både dyslexi och dyskalkyli och för honom har skolans hårda fokus på teori varit en ångestfull kamp från dag ett.
Klockan är strax efter två på eftermiddagen och 16-åriga Maxi Svensson har redan hunnit hem till sin ateljé och påbörjat dagens akvarellmålning. Här sitter han minst tre timmar per dag, smått inklämd bland hyllor sprängfyllda med färgburkar och tuber.
Maxi Svensson har svårt att föreställa sig hur livet hade varit utan målandet. Där är han i sitt esse. Däri ligger en stor del av hans självförtroende. Men Maxi Svensson har också dyslexi och dyskalkyli, alltså problem att hantera både bokstäver och siffror.
– Det känns som att alla ligger lite före mig i skolan, särskilt eftersom jag har svårt att läsa uppgifter och förstå vad det är man är ute efter. Då behöver jag någon som förklarar det för mig.
Så fort han kommer hem från skolan och börjar måla landar han i ett lugn.
– Då går jag in i en bubbla. Det är väldigt fridfullt. Dessutom måste man öva om man vill bli bäst, och komma in på Royal College of Art.
Den folkkära konstnären Lars Lerin har tagit Maxi Svensson under sina vingar.
Maxi Svensson är målaren vars namn började spridas i konstvärlden för fyra år sedan, efter en soloutställning på idolen Lars Lerins konsthall. Två år senare sålde han en oljemålning för 75 000 kronor. Men föräldrarna är måna om att pressen inte ska bli för stor.
Just i dag håller Maxi Svensson på med uppföljaren till barnboken ”Den magiska julkatten”, som han har illustrerat. Den nya boken kommer till sommaren, mer än så får han inte avslöja.
Akvarellpapperet är fortfarande blött, grunden är lagd och hela ytan är täckt med mörkblå mättade nyanser som skiftar till mer transparenta. Det är natt. Till vänster en bit ner på papperet syns ett lite kladdigt och vitt område.
– När bakgrunden ska vara mörk ritar jag motivet med blyerts innan jag börjar. Sedan lägger jag på ett vitt gegg där, som man kan ta av när den målade bakgrunden har torkat. Därefter målar jag motivet på den ytan, säger han och berättar att han har fått tekniktips av en rad etablerade konstnärer, men också utvecklat många själv.
Nu går Maxi Svensson andra året på det estetiska programmet på Internationella engelska gymnasiet, men vägen dit har varit tung, berättar han, kantad av mycket frånvaro.
– Jag hade väldigt mycket ångest när det gäller skolan när jag var yngre. Jag ville mest hem och måla, det var det enda jag tänkte på. Men det var ju skolplikt …
I högstadiet, på Fryshuset i Stockholm, släppte ångesten litegrann.
– Där tar de hand om alla som behöver hjälp. Men den perioden var också lite jobbig. Jag ville bara passera skolan och få E i alla ämnen.
Maxis pappa Niclas stöttar honom både i skolarbetet och med konsten. Foto: Oskar Omne
Trots det valde han en skola som följer det engelska skolsystemet, som profilerar sig med ledord som disciplin och hög studietakt, i stället för en skola med estetisk profil.
– Jag är i behov av struktur och så gillar jag att prata engelska. Fast nu har skolan blivit svårare igen.
Inte heller bildundervisningen lever upp till hans förväntningar.
– Det känns rätt meningslöst när man kommer dit och ska lära sig hur man blandar olika färger, säger han och berättar att han känner sig lite förbisedd.
Senast fick han D i betyg, vilket gjorde honom både fundersam och besviken. Han gissar att det beror på att han hellre ägnar sig åt sin egen konst än att göra läxorna. Och att han har svårt att prestera i ämnets teoretiska delar: att dokumentera sina reflektioner och sitt arbete i skrift, bland annat.
Maxi Svensson håller, med pappa Niclas hjälp, upp ett av sina konstverk. Foto: Oskar Omne
Maxi Svensson rycker på axlarna.
– Men det kanske är nödvändigt, alltså att man kan berätta vad man gör och tänker, så man kan utvecklas inom den delen också. Fast jag tycker att det kan bli väldigt överdrivet. I ettan ansträngde jag mig verkligen. Jag ville visa vad jag kunde och få högt betyg för att komma in på universitet. Det är jätteviktigt om man ska klara sig som konstnär.
Maxi Svensson har studerat kända konstnärers arbete sedan han var åtta år och tittar på dokumentärer och Youtube för att lära sig olika tekniker och hur man kan arbeta för att fånga ljus och djup.
Pappa Niclas berättar att även han har dyslexi och dyskalkyli och att hans upplevelser av skoltiden liknar Maxis. Föräldrarna har stor förståelse för sonens problematik och gör allt de kan för att stötta honom i skolarbetet. Frågan är vad Maxi Svensson hade gjort utan det skyddsnätet.
– Då hade jag bara målat och målat och struntat i skolan, säger Maxi Svensson.
Så trycker teorin undan praktiken
Allt fokus på teori slår ut elever
Lärarna: Visa oss och våra ämnen respekt!
De praktisk-estetiska ämnena svämmar över – av teori
Hjärnforskare: Därför är skapandet nödvändigt
Hyllad konstnär – men bara D i bild
Musikläraren: Så checkar jag av teorin i praktiken
Jarnlo: Därför måste vi försvara de praktisk-estetiska ämnena!
Debatt Efter kullerbyttalarmet: ”Krävs ett omfattande kompetenslyft för lärare.”
Idrott och hälsa Satsningen ger idrottslärarna energi och höjer elevdeltagandet.
Praktiska tips Konkreta tips på hur skolor kan samarbeta med konstnärer.
Krönika ”Hur kan vi hjälpas åt att sänka trösklarna?”
Bildkonstens dag Bildläraren: ”Det känns oerhört viktigt”.
Praktiska tips ”Barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.”
Praktiska tips ”Fascinerande att se hur små insatser kan bidra till så stora förändringar.”
Lärarpriser ”För mig är det folkhälsa i grunden och att skapa rörelseglädje.”
Forskning Forskaren: Elever har ofta tydliga förväntningar på hur det ska gå till.
Debatt ”Borde vara en nationell angelägenhet att alla blir simkunniga.”
Krönika Musikläraren om att övandet är viktigare än någonsin.
Läsning ”Läsning är ju ett sätt att både befästa och fördjupa ämneskunskaper.”
Debatt Idrottsläraren om hur idrottssalen förvandlats till skolans tryggaste rum.
Boktips Läraren om de tre viktigaste faktorerna bakom bra hkk-undervisning.
Debatt Idrottsläraren: Betygen påverkas kraftigt av lärarens egen tolkning av kursplanen.
Undervisning Musikläraren: ”En klass vägrade sjunga i två lektioner”.
Reportage ”Fler barn än någonsin sitter framför skärmar istället för att vara ute.”
Undervisning ”Eleverna ställer andra typer av frågor och utvecklas verkligen.”
Forskning Forskarens fyra bästa tips för att göra alla elever delaktiga.
Debatt ”Idrottslärarens drömjobb har i många fall förvandlats till en mardröm.”
Krönika Slöjdlärarens vittnesmål: ”Väldigt få saker blev som vi önskat”.
Idrott och hälsa ”Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje.”
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
Debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”
Idrott och hälsa Idrottslärarens bästa tips.
Musik ”Får lok i klassen som är med och drar.”
Reportage Hemligheterna bakom framgångsrika satsningen i Växjö.
Krönika ”Jag är utbildad för att undervisa i slöjd, inte för att agera personlig assistent.”
Krönika ”Relationerna som idrottslärarna bygger med sina elever är ovärderliga.”
Läromedel ”Under sådana förhållanden är det extra viktigt att ha ett läromedel.”
Lektionstipset Bildlärarens uppgift förändrar elevernas syn på samhället.
Forskning Forskaren: Eleverna känner att de blir tagna på allvar.
Forskning Forskaren: En wow-upplevelse att se vad som hände när eleverna fick nya intryck.