
Drömmen om ett eget provkök blev äntligen sann. Tina Nordström både skapar och slappnar av i sin lokal utanför Helsingborg. Foto: Peter Carlsson
Porträtt Tina Nordström växte upp i ett exklusivt restaurangkök, men avundades kompisarnas leverpastejmackor. Nu ger kocken och programledaren ut en bok i hem- och konsumentkunskap tillsammans med läraren Josefine Haamer von Hofsten.
Jag har mat i blodet och restaurangköket var mitt hem. Pappa stod och rullade köttbullar medan han förhörde mig på glosor. Uppe hos kallskänkan Kerstin fick man alltid smaka.
Tina Nordströms föräldrar drev Ramlösaparkens Wärdshus i Helsingborg, ett hårt arbete med ständigt sena timmar. Men trots att hon är uppvuxen i en krögarfamilj var mötet med skolans hemkunskapskök speciellt.
Mat handlar om så mycket mer än att tugga och svälja. Det handlar om återhämtning, självförtroende och att förebygga stress.
– Jag minns exakt hur salen såg ut, doften, de låsta skåpen med ingredienser. Hemkunskapen var som en annan kropp på skolan. Allt var roligt. Och man fick känna sig stor. Men jag tror inte att jag hade något direkt försprång. Det som lagades på värdshuset var tjusig mat, som pocherad sjötunga.
Vi gör intervjun på telefon, minutiöst inpusslad i Tinas hektiska schema. Ändå är hon totalt närvarande. Lyssnande, engagerad, snabb.
– Vårt kök hemma i huset användes nästan aldrig, säger Tina Nordström. Jag var fascinerad av kompisar som hade massor av mat hemma. Det kändes dödslyxigt. Jag drömde om en kyl full med leverpastejaskar. Min familj handlade aldrig i affärer. Pappa gjorde egen leverpastej i enorma formar.
Ålder: 47 år.
Familj: Maken Martin, barnen Albin, 14, och Elise, 11.
Bor: I Helsingborg.
Bakgrund: Restaurangutbildning på gymnasiet och arbete på flera finkrogar i Skåne. Deltog i Årets kock år 2000 och ledde under flera år succéprogrammet ”Mat” tillsammans med Tomas Tengby. Numera programledare för ”Sveriges yngsta mästerkock” och ”Hela Sverige bakar” i TV4.
Aktuell: Med böckerna ”Hem- och konsumentkunskap med Tina & Josse” (Bonnierförlagen Lära) samt ”Gott käk utan krångel” (Bonnier Fakta).
Hon skrattar. Berättar om farmor som bodde i huset bredvid och där Tina nästan alltid tillbringade kvällarna.
– Där kunde man få äta direkt ur ett glasspaket som hon delade på hälften. Jag tror att kontrasterna framför allt har gett mig en chosefri inställning till mat.
I början av augusti kom hennes nya bok ”Hem- och konsumentkunskap med Tina & Josse”, ett nytt läromedel för årskurs 7-9. Ambitionen har varit att göra ett material som är relevant i elevernas vardag och som ger lärarna ett handfast och inspirerande stöd.
– Jag har förstått hur helt olika förutsättningar skolorna kan ha, där somliga har brist på både personal och salar. Trots att vi verkligen behöver mer hem- och konsumentkunskap! För mat handlar om så mycket mer än att tugga och svälja, det handlar om återhämtning, självförtroende, att förebygga stress och vad vi behöver äta för att orka träna. Och en måltid är också ett samtal.
Drömmen om ett eget provkök blev äntligen sann. Tina Nordström både skapar och slappnar av i sin lokal utanför Helsingborg. Foto: Peter Carlsson
Boken vill inte ge pekpinnar, däremot både teoretisk och praktisk kunskap. Hur påverkas sömnen av vad vi äter innan vi går och lägger oss? Varför måste vi få i oss magnesium? Varför ska vi hälla bort kokvattnet innan vi mixar potatisen till mos?
Tina Nordström är noga med att framhålla sin medförfattare Josefine Haamer von Hofsten, som är både utbildad miljörättsjurist och legitimerad hem- och konsumentkunskapslärare.
Läromedlet riktar sig till årskurs 7–9 och är utgivet på Bonnierförlagen Lära.
– Det är hon som vet hur det funkar ute i skolorna. Hon har varit mitt bollplank och barnens coach i sex säsonger av ”Sveriges yngsta mästerkock”. Utan henne hade det varit svårt att göra boken.
Men hur kan man som lärare väcka elevernas nyfikenhet på mat i själva klassrumssituationen? Tina Nordström lyfter fram ledord som nyfikenhet, medskapande och experimentlusta. Eller med ett konkret exempel: ge alla elever samma recept på köttbullssmet med färs, ägg och ströbröd. Erbjud sedan ett smakbatteri av kryddor. Låt dem välja ett land eller region. Lime och citrongräs för Asien, spiskummin och gurkmeja för Mellanöstern. Smaka på varandras köttbullar, dela smakminnen under presentationen och prata om geografi.
Som lärare behöver man inte åka till månen. Du kan trycka in så otroligt mycket pedagogik i en köttbulle!
– Och vad händer om de måste dubbla receptet? Vips har du vävt in matematik. Som lärare behöver man inte åka till månen. Du kan trycka in så otroligt mycket pedagogik i en köttbulle! säger Tina Nordström med eftertryck.
På frågan om hon själv har en slumrande lärarådra blir det för ovanlighetens skull tyst i flera sekunder.
Förutom nytt läromedel är Tina Nordström aktuell med kokboken ”Gott käk utan krångel”. Foto: Peter Carlsson
– Bra fråga … jag har aldrig tänkt på det, men antagligen. Jag älskar att inspirera. Jag är bortskämd med att få vara luststyrd i mitt arbete, men vill alltid göra nytta. Jag tackar aldrig ja till något bara för att jobba upp mitt varumärke.
Tina Nordström säger sig alltid ha svårt att sitta stilla, men har ändå ”backat hem lite” jämfört med de första årens intensiva kändisskap. Barnen håller på att bli stora, 11 och 14 år.
– I början var det jobbigt att inte vara lika behövd. Men man får ta vara på de små stunderna, som när man skjutsar dem till olika ställen med bilen. Jag tycker om att ha stora barn. Livet är häftigt, hur det följer sin egen takt.
Hon skrattar.
– Och så har jag äntligen skaffat mig en riktig kökslokal, jag älskar att vara där och dra i mina lådor. Ibland åker jag dit bara för att få städa och dra på Orup på högsta volym.
Debatt Efter kullerbyttalarmet: ”Krävs ett omfattande kompetenslyft för lärare.”
Idrott och hälsa Satsningen ger idrottslärarna energi och höjer elevdeltagandet.
Praktiska tips Konkreta tips på hur skolor kan samarbeta med konstnärer.
Krönika ”Hur kan vi hjälpas åt att sänka trösklarna?”
Bildkonstens dag Bildläraren: ”Det känns oerhört viktigt”.
Praktiska tips ”Barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.”
Praktiska tips ”Fascinerande att se hur små insatser kan bidra till så stora förändringar.”
Lärarpriser ”För mig är det folkhälsa i grunden och att skapa rörelseglädje.”
Forskning Forskaren: Elever har ofta tydliga förväntningar på hur det ska gå till.
Debatt ”Borde vara en nationell angelägenhet att alla blir simkunniga.”
Krönika Musikläraren om att övandet är viktigare än någonsin.
Läsning ”Läsning är ju ett sätt att både befästa och fördjupa ämneskunskaper.”
Debatt Idrottsläraren om hur idrottssalen förvandlats till skolans tryggaste rum.
Boktips Läraren om de tre viktigaste faktorerna bakom bra hkk-undervisning.
Debatt Idrottsläraren: Betygen påverkas kraftigt av lärarens egen tolkning av kursplanen.
Undervisning Musikläraren: ”En klass vägrade sjunga i två lektioner”.
Reportage ”Fler barn än någonsin sitter framför skärmar istället för att vara ute.”
Undervisning ”Eleverna ställer andra typer av frågor och utvecklas verkligen.”
Forskning Forskarens fyra bästa tips för att göra alla elever delaktiga.
Debatt ”Idrottslärarens drömjobb har i många fall förvandlats till en mardröm.”
Krönika Slöjdlärarens vittnesmål: ”Väldigt få saker blev som vi önskat”.
Idrott och hälsa ”Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje.”
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
Debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”
Idrott och hälsa Idrottslärarens bästa tips.
Musik ”Får lok i klassen som är med och drar.”
Reportage Hemligheterna bakom framgångsrika satsningen i Växjö.
Krönika ”Jag är utbildad för att undervisa i slöjd, inte för att agera personlig assistent.”
Krönika ”Relationerna som idrottslärarna bygger med sina elever är ovärderliga.”
Läromedel ”Under sådana förhållanden är det extra viktigt att ha ett läromedel.”
Lektionstipset Bildlärarens uppgift förändrar elevernas syn på samhället.
Forskning Forskaren: Eleverna känner att de blir tagna på allvar.
Forskning Forskaren: En wow-upplevelse att se vad som hände när eleverna fick nya intryck.