Radioteater får eleverna att glömma kroppen

Foto: Fredrik Jalhed

Att hitta tysta rum som lämpar sig för inspelningar på en gammal och lyhörd skola kan vara en utmaning, konstaterar Linda Skoglund.

När teaterläraren Linda Skoglunds elever får skapa radiodramatik ser hon att fler elever i klassen lyckas.
– Att få glömma sin kropp en stund och bara fokusera på sin röst kan vara frigörande.

På teaterscenen är skådespelarnas kroppsspråk centralt och deras kroppar ofta väl synliga för publiken. Men när radioteater står på schemat för esteteleverna, som valt teaterinriktningen på Schillerska gymnasiet, vill Linda Skoglund rikta allt ljus mot deras röstliga skådespeleri.

– Jag har valt att jobba med radioteater som ett kompletterande moment för att det verkligen ringar in rösten. För vissa kan det också vara en lättnad att känna att ”ingen tittar på mig nu”, säger Linda Skoglund.

Öppnar nya möjligheter

När eleverna arbetar med ett radiodrama kan de också analysera och bearbeta sina uttryckssätt i efterhand på ett sätt som inte är möjligt vid en scenföreställning. Genom att förlänga tystnader, höja volymen eller lägga på ljudeffekter vid redigeringen kan de förstärka sina repliker.

– På scengolvet sker allting direkt, där och då, men när vi gör radioteater kan de använda sitt intellekt på ett annat sätt för att jobba vidare med sina röster tills de är nöjda, säger Linda Skoglund.

En annan fördel med att plocka in radioteater i undervisningen är att även elever som inte älskar att stå i scenens rampljus får en chans att växa och visa upp sina förmågor, menar hon.

– När jag lyssnar på elevernas redovisningar märker jag att det är fler som får till en bra produkt. Det är dessutom ofta andra elever än vanligt som kommer fram, syns och lyckas.

Linda Skoglund

Namn: Linda Skoglund.

Ålder: 44 år.

Bor: Göteborg.

Arbetar: Teater-lärare på Schillerska gymnasiet.

På fritiden: Uppskattar teater, musik, musikal i olika former och att umgås med familj och vänner.

LÄS ÄVEN

Så kan teater stärka elever i skolan

Forskaren om hur teater lär barn att samarbeta

Kostymläraren om viktiga jobbet bakom kulisserna

Debatt: Frustrerande okunnig syn på Estetiska programmet

Debatt: Kulturskolan måste satsa mer på teater och drama

Debatt: Sluta bedöma oss kulturskollärare för vad vi INTE gör