Musiklärarens låtar får kunskapen att sätta sig

Jonas Söderlund är musiklärare på Älvdalsskolan i Dalarna.

Det blir allt vanligare att musiklärare skapar sina egna läromedel. Artisten och läraren Jonas Söderlund i Älvdalen går ett steg längre: han skriver låtar som kan användas även i andra ämnen.
– När barnen läser om rymden måste de ju ha en rymdlåt!

I höstas släppte han skivan Barnasinne. En av låtarna heter ”Rymden är grym den”.

– Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.

När Jonas Söderlund började som musiklärare för en dryg handfull år sedan var det ont om lärmaterial, idag är läget betydligt bättre. Förlagen har kommit ut med nya läromedel och många av hans kollegor har börjat sprida sitt eget material.

Vad gäller dagens urval av sånger för barn ser han alltjämt två brister: sångerna riktar sig snarare till förskolebarn än till låg- och mellanstadiebarn – och de är ofta kopplade till högtider av olika slag.

– Jag ville ha låtar som kopplar till teman som barnen arbetar med i andra ämnen. Så jag fick helt enkelt ge ut min egen skiva.

”Låten 123 har funkat väldigt bra”

Låtarna på Barnasinne skvallrar om att han uppnått sitt mål, förutom rymdlåten finns där bland annat ”Allemansrätten”, ”Källsortera mera”, ”Att vara en kompis” och ”123 (ett två tre)”.

– Fördelarna med att använda musik i matte ju väl beprövat, låten 123 har funkat väldigt bra. Jag arbetar mycket med barnens motorik och rytmkänsla.

Han konstaterar att barn funderar mycket på livets stora frågor, om varför klimatet är dåligt och varför det finns det krig i världen. 

– Jag hoppas att mina texter och min musik kan öppna upp till samtal mellan barn och vuxna både i och utanför skolan. 

Vilka artister har inspirerat dig i valet av text och musik?

– Självfallet gamla favoriter som Alice Tegnér och Gullan Bornemark, men jag har också lyssnat mycket på Electric Banana Band. De är suveräna med sin enkla rytmik och upprepade refrängdelar.

Dina låtar är rätt rockiga, funkar de med barnen?

– Absolut, lågstadiebarnen lyssnar själva på rätt tuff musik, det är både epa-dunk och gangsterrap. De får förstås influenser från äldre syskon.

Ska åka på skolturné

Jonas Söderlunds egna låtar har också gått hem bland lite äldre barn, de lyssnar på låtarna i sina epa-traktorer, berättar han. Senare i vår ska han ge sig ut på turné på sina lediga dagar, tio spelningar är redan inbokade, på olika skolor i Dalarna och Hälsingland och i andra sammanhang där barn samlas.

Han har rötterna i just Hälsingland (Ljusdal) men jobbar på Älvdalsskolan (F–9) i Dalarna. Just nu filar han också på en lärarhandledning kopplad till sin skiva.

– Låtarna är rätt enkla att spela, så jag tror att andra musiklärare lätt skulle kunna ta dem till sig. Jag hoppas också att materialet skulle kunna användas i andra ämnen.

Jonas Söderlund kommer senare i vår att tillgängliggöra allt sitt material utan kostnad på sin hemsida.

LÄS ÄVEN

Hennes läroböcker gör musiklärarna mindre ensamma

Debatt: Musiken är grunden för mycket lärande

Därför stärker musik det matematiska tänkandet

Musikläraren låter känslorna sätta tonen

Debatt: Musikläraren om Sveriges galet olikvärdiga betygssystem