Musikläraren om lyckade samarbetet med kulturskolan

Musikläraren Frank Jonelid tycker att Studio 17:s närvaro på skolan gynnar elevernas utveckling.

Kulturskolans närvaro på Centrumskolan ger stora vinster för den vanliga musik­undervisningen, menar läraren Frank Jonelid.
– Jag får lok i klassen som är med och drar, säger han.

LÄS ÄVEN: Här når kulturskolan helt nya elevgrupper

Det är full orkester i musiksalen där Frank Jonelid håller i efter­middagsfritids med ett stort gäng barn som spelar ”Tänk om jag hade en liten apa”. Flera av dem hamrar på gitarrer och elpianon, som kulturskolan har köpt in.

Att musikläraren Frank Jonelid får låna deras instrument är en av fördelarna med att kulturskolan har flyttat in, berättar han.

– Men den största vinsten är att jag inte alltid behöver börja från scratch. Nu vet jag att jag har många elever som håller på med instrument och som jag kan bygga mycket av undervisningen kring, säger han.

Höjer statusen på estetiska ämnen

Att de andra i klassen ser att de har kompisar som går på Studio 17, som kan spela och som får det att låta riktigt bra, är värdefullt, menar han. De kan också sprida sina kunskaper vidare.

– Att ge några minuters hjälp till någon annan betyder mycket för den som får hjälp, men det stärker också eleven som instruerar och som får visa att den kan spela.

Frank Jonelid tror att Studio 17:s närvaro på skolan har höjt statusen på ämnen som musik och bild. Men för att det ska bli så krävs det att kulturskolans kurser håller kvalitet och verkligen utvecklar elevernas kunskaper, under­stryker han.

– Verksamheten måste vara seriös och meningsfull, så att eleverna ser att de faktiskt kan bli riktigt bra på att spela och sjunga, säger Frank Jonelid. 

LÄS ÄVEN

Här når kulturskolan helt nya elevgrupper

Hennes läroböcker gör musiklärarna mindre ensamma

Så låter han konsten ta plats i skolan

Så kan teater stärka elever i skolan