Musikläraren låter känslorna sätta tonen

Musikläraren Martin Laps dansar med hörlurar i musiksalen medan tre elever sitter framför sina datorer och jobbar.
Foto: André de Loisted

Eleverna Ally Fayers och Ebba Jonassons musik får musikläraren Martin Laps att släppa loss känslorna.

Martin Laps vägrar att acceptera att musik främst blir något som utövas i musiksalen. Därför arbetar han nästan alltid ämnesövergripande, och deltar på både idrottsdagar och föräldramöten.

Musikläraren Martin Laps beskriver gärna hur han arbetar med hjälp ett fotocollage som han har sammanställt. Ett par hörlurar hänger på en datorskärm, på skärmen syns ett DAW (ljudredigeringsprogram) och bakom skärmen skymtar en fond av böcker – från ett bibliotek. Rubriken lyder ”Musiken mitt i skolan”. Det mottot blir påtagligt när han berättar om sitt arbete som förstelärare, med fokus på det han kallar ett språk­utvecklande arbetssätt.

– Min ambition är att musikämnet ska inte­greras med andra ämnen. Jag menar inte att musikämnet ska vara centralt i andras undervisning. Snarare att musiken kan väcka många nya tankar och känslor som andra lärare kan dra nytta av.

Utgår från ”Madicken”

I ett av många lyckade projekt utgick Martin Laps från Astrid Lindgrens bok ”Madicken” och den scen där Abbe och hans pappa bråkar med varandra. Eleverna i årskurs två, i en av de tre skolor Martin Laps arbetar på i Simrishamns kommun, fick arbeta med Soundtrap, vilket är det DAW han ofta använder. Arbetet inleddes med att alla elever fick ta del av den sida i boken där bråket utspelade sig.

Foto: André de Loisted

Martin Laps.

– Här är det viktigt att tänka på att det inte får vara för mycket text. Och att det är en text som verkligen uttrycker något.

Sedan delades eleverna in i grupper med uppgiften att först spela in dialogen och berättarrösten för att slutligen lägga på musik och ljudeffekter. 

– Här var syftet att de skulle förstärka det som händer i berättelsen, som går från något glatt till bråk. På så vis blir det tydligt att musik, språk och känslor hör ihop.

”Spelar och känner efter”

Martin Laps försöker alltid varva den digitala undervisningen med ”vanliga” instrument. Gärna med avstamp i skön­litteratur och låtar med ett djup, exempelvis ”Vargsången” från Ronja Rövardotter.

– ”Hur tänker ni er att musik låter när en drake kommer flygande och du står tätt bredvid någon du tycker om? Vi spelar och känner efter”, kan jag säga när vi övar gitarrackorden på ”I see fire”. 

Martin Laps

Namn: Martin Laps.

Ålder: 45 år.

Bor: Vik, Simrishamns kommun.

Familj: Sambo Maria och barnen Aron och Selma.

Arbetar: Gärsnäs skola, Piratenskolan i Kivik och Sankt Olofs skola.

Fritid: Skriver böcker och gör musik.

Litteraturtips: ”Mattemusik: En metod för ämnesintegrerat lärande” av Bitten Löfgren och Andreas Ebbelind.

På gång: En vampyrtriologi, kombinerad med musik.

Därför älskar jag att vara lärare: ”För att jag känner att jag kan göra skillnad för mina elever.”

Allting i Martin Laps liv kretsar kring musik. Han skriver även barn- och ungdomslitteratur som lyfter fram musiken. Bland annat boken ”Skymningssång för de mörka rådarna”, om en liten enslig by där monster lurar i skogen utanför. I handlingen finns musik och Martin Laps skrev tio låtar som resulterade i ett soundtrack, som går att hitta på Spotify. Dessutom skrev han en lärarhandledning utifrån bokens underliggande tema – främlingsfientlighet.

Det finns många tillvägagångssätt som en musiklärare kan använda sig av för att sprida musiken på en skola.

– Är det idrottsdag försöker jag alltid vara snabbt framme och föreslår att vi exempelvis kan ha en ha station där man kan spela på två keyboards? Jag försöker även vara med på föräldramöten och framföra vad jag gör på musiken. Tanken är att visa att musik är något som genomsyrar allt.

Martin Laps tipsar om ett annat kul projekt

Martin Laps ämnesintegrerade poddprojekt ”Musik och religion” i årskurs 6.

  1. Bestäm ramarna tillsammans med SO-läraren och låt eleverna göra research om det aktuella området. Parallellt övar eleverna på att skapa musik i Soundtrap.
  2. Eleverna får spela in en podd med hjälp av de fakta de har samlat in utifrån en given mall, 4–7 minuter. Därefter förstärker de orden med musik och ljudeffekter.
  3. Lärarna lyssnar på podden och gör en första bedömning.
  4. Eleverna genomför ett klassiskt prov så att kunskaperna sitter.
  5. Nu får eleverna spela upp sina poddar för varandra och ge feedback. Samtalet spelas in som en ny podd vilket ger lärarna ytterligare bedömningsunderlag.

LÄS ÄVEN

Så erövrade elever litteraturen genom musiken

DiMaria: Bristen på musiklärare är inte problemet

Nyexad musiklärare – finns inga jobb att söka

Siffror: Varannan praktisk-estetisk lärare är obehörig

Kritik när musik och bild bara växer på lågstadiet