Hennes uppgift tar slöjden in i framtiden

Jag förvånas ständigt av hur fantastiskt idérika eleverna är, säger slöjdläraren Karolin Wagner som här visar upp ett axplock av elevarbetena. Foto: André de Loisted
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

En älg som gillar datorspel och pizza, eller en reggaekrokodil med virkad mössa och dreadlocks. Det är några av de djurtroféer och karaktärer som slöjdläraren Karolin Wagners elever har skapat, med hjälp av både traditionella och framtida tekniker.

Elever måste få använda digitala verktyg i textilslöjden. För Karolin Wagner är det ett sätt att få eleverna att tänka utanför boxen.

– Som lärare måste man hela tiden ligga lite i framkant och visa vad det finns för olika tekniker. Digitala verktyg är en naturlig del inom design och formgivning och slöjdämnet måste vara samhällsförankrat, säger Karolin Wagner som arbetar på PeterSvenskolan i Landskrona.

Men det innebär inte att hon själv kan allting. I stället säger hon: ”bra idé, det ska vi ta reda på” om en elev vill skapa något med en teknik som hon själv inte är så insatt i.

Utgår från en ungdomskultur

På hennes skola finns det tillgång till 3D-printer och digital skärplotter som har kommit väl till pass under sexornas projekt ”Djur i kultur” där de har fått skapa egna djurtroféer. Idén är inte ny, betonar hon, men att utgå från temat subkultur och ungdomskultur var hennes egen uppfinning.

Karolin Wagner

Ålder: 43 år.
Bor: Landskrona.
Antal år i yrket: 20 år.
Studier: Utbildad till dam- och herrskräddare, hantverkslärare på gymnasiet och till slöjdlärare i grundskolan.
Övrigt: Sitter i skolans ledningsgrupp. Undervisar i fristående kurser på Högskolan för konst och design i Göteborg. Nominerad till Guldäpplet 2020.
Lästips: Den reviderade kursplanen för slöjdämnet. ”Vi slöjdlärare måste äga vår kursplan.”
Därför älskar jag läraryrket: ”För att det är så roligt att se eleverna lära sig saker och att få visa unga människor vad man kan göra med slöjd. Och hur viktig den är för framtiden.”

Projektet sker i samarbete med trä- och metallslöjden, och pågår under en termin.

– Vi börjar med att identifiera olika subkulturer och vilka symboler, attribut, material, färger och former som kännetecknar dem. Sedan får de välja en kultur att utgå ifrån, säger hon.

Oftast brukar de välja ett tema som de själva identifierar sig med. Nu senast en ”hiphophund” försedd med ett 3D-modellerat och guldmålat medaljsmycke, en simmande sengångare på en prispall och en Billie Eilish-älskande häst.

Som gjort för diskussioner

En annan elev valde att arbeta med temat skateboard men kände sig osäker på hur det kunde kopplas till slöjd.

– När vi började prata om det kunde hen plötsligt namnge hur många material som helst, som finns i skateboardkulturen, det var jättehäftigt.

Det här arbetsupplägget är som gjort för diskussioner. Traditionella tekniker möter nya och varvas med samhällsanalyser av både nutid och dåtid.

– Jag förvånas ständigt av hur fantastiskt idérika eleverna är, säger Karolin Wagner.

Karolins 5 tips

  1. Prata om olika ungdoms- och subkulturer och vilka material, färger, former och symboler som är kännetecknande för respektive kultur.
  2. När eleverna har valt kultur skapas ett digitalt bildcollage, med kulturens attribut, förslagsvis med hjälp av Googlepaketet eller appen ”Pic”. Att utgå från bilder underlättar när de ska beskriva sin tolkning och material- och teknikval.
  3. Låt eleverna utgå från sitt collage och en skiss av djurtrofén och ge varandra kamrat­respons på sina idéer, parvis. Skapa gärna frågor som de kan utgå från: Är skissen tydlig? Finns alla delar med? Hur är idén kopplad till subkulturen?
  4. Ge eleverna tid att förbättra och justera sin idé.
  5. Dags att skrida till verket. Avsätt cirka en termin till arbetet och avsluta gärna med en utställning.

LÄS ÄVEN

Hallonsten: Kampanjen räddade vår älskade slöjdlärare, Lennart

Profilen försiktigt positiv till NP i slöjd

Slöjdparet som utmanar förlegade roller