Äldre slöjdar rastleksaker till yngre

Slöjdläraren Linnéa Utterström menar att undervisningen blir betydligt mer lustfylld och lärorik när eleverna får skapa mot ett gemensamt mål. Foto: Johan Baggström
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

Slöjd får inte bara resultera i julklappar och presenter till anhöriga. Tvärtom, anser slöjdläraren Linnéa Utterström. Hon förespråkar entreprenöriellt lärande och låter sina elever skapa målgrupps­anpassade rastleksaker till skolans yngre elever.

Slöjdläraren Linnéa Utterström vill vidga samhällets syn på slöjdämnet. Slöjd är mycket mer än att skapa föremål som eleverna får ta med hem. Därför har hon låtit sina mellan- och högstadieelever tillverka aktivitetsföremål och rastleksaker till skolans yngre elever.

– Jag tror mycket på entreprenöriellt lärande, som bygger på att det finns en mottagare i själva skapandet. Eleverna får arbeta i grupp och arbetet grundar sig även i att slöjdande inte bara behöver vara ensamarbete. Att tillverka en smörkniv är inte alltid så motiverande, säger Linnéa Utterström som undervisar i slöjd och matematik på skolan Norrskenet i Kalix.

Linnéa Utterström

Ålder: 36 år.
Bor: I byn Björkfors utanför Kalix.
Bakgrund: Undervisar i slöjd och matematik samt är behörig i ämnena kemi, fysik och biologi. Har läst slöjdlärarlyftet på Hög­skolan för design och konsthantverk i Göteborg.
Därför älskar jag slöjdämnet: ”Jag ser slöjdande som en förening mellan handen, hjärtat och hjärnan och anser att man kan lära sig allting genom slöjd.”
Fritid: Kör hundspann och har åtta slädhundar.
Lästips: Peter Hasselskogs avhandling ”Slöjdlärares förhållningssätt i undervisningen”. Peter Hasselskog är även krönikör i Ämnesläraren. Hans senaste krönika hittar du på sidan 50.

Hon menar att undervisningen blir betydligt mer lustfylld och lärorik när eleverna får skapa mot ett gemensamt mål. 

Intervjuar de yngre barnen

Arbetsprocessen inleds med att eleverna genomför intervjuer med yngre skolkamrater: Vad tycker de är kul att göra på rasterna? Vilka leksaker och föremål skulle de vilja ha tillgång till?

– Efter intervjuerna har eleverna en mängd idéer att fundera över. När de har kommit överens om vilka föremål som ska byggas får de göra ritningar och fundera över material, säkerhetsaspekter och hur föremålen bör se ut för att de ska bli estetiskt tilltalande för yngre åldrar.

Tar del av glädjen

Än så länge har de arbetat i mindre skala. Några av de föremål som projektet har mynnat ut i är käpphästar, hinder, styltor och balansbrädor.

– När allt är klart avslutar vi med att gå ut och titta på när sakerna används. Eleverna tycker att det är jättekul att det de har tillverkat har blivit till glädje för andra. Det blir ett värde i sig.

Linnéas 5 tips

  1. Dela upp eleverna i grupper och låt dem intervjua yngre elever om vilka rastaktiviteter och leksaker de gillar.
  2. Sammanställ intervjusvaren och låt eleverna komma fram till vad de vill skapa.
  3. Inled skissarbetet och låt eleverna reflektera över allt ifrån säkerhetsaspekter till vad som är genomförbart och vilket material som krävs för att bygga föremålen.
  4. Om arbetet känns för tidskrävande kan man arbeta ämnesintegrerat. Intervjuinformationen kan omvandlas till statistik, och det byggnadstekniska arbetet till teknik.
  5. Samarbeta gärna med fritids. Det här arbetet handlar även om att värdesätta rastaktiviteter.

LÄS ÄVEN

Slöjdklassens små gula ankor ska rädda liv

Slöjda med dator eller tumstock?

Mardrömssynen ingen slöjdlärare vill mötas av

Forskaren: Nej, slöjd är inte ”fritt arbete”