
Innan det är dags att kalkera har Ulrika Vass och hennes elever diskuterat hur kraftfulla varumärken kan vara och hur de kan påverka oss människor. På bilden hjälper Ulrika Vass eleven Benjamin. Foto: Fredrik Karlsson
Ulrika Vass är bild-, slöjd- och SO-lärare på Hammarlundens skola, årskurs 7–9, i Hammarö kommun utanför Karlstad. Här med en parafras på Gekås Ullareds logotyp. Foto: Fredrik Karlsson
Lektionstipset Ibland måste man ”lura” sina elever till kunskap, menar bild- och slöjdläraren Ulrika Vass. Ett sätt att göra det på är att låta eleverna förvandla sina namn till kända logotyper. Uppgiften är extra tacksam eftersom den är både konkret och ger snabbt resultat.
Uthållighet, noggrannhet och finmotorik är tyvärr egenskaper som blir allt sämre hos eleverna för varje år som går. Det menar bild- och slöjdläraren Ulrika Vass som arbetar på Hammarlundens skola i Hammarö kommun utanför Karlstad. Hon slås dagligen av vilken stark dragningskraft och påverkan mobiltelefonerna har på eleverna. Ibland måste praktiska moment bara nötas och nötas. Men det finns förstås även kortare uppgifter som kan bidra med kunskap – utan att eleverna ens märker det. Ett exempel är Ulrika Vass arbete med logotyper.
– Eleverna brukar gå in i den här uppgiften med hull och hår. Vi inleder med att prata om vad en logotyp är, dess syfte, slagkraftighet och hur vi ofta känner igen dem utan att ens se texten. Sedan ska eleverna omforma en känd logotyp, fast med sina egna namn, säger Ulrika Vass och förklarar att det här är ett av många sätt att arbeta med symboler och bildanalys i årskurs sex.
När samtliga elever har valt sin logotyp är de på det klara med att det som bedöms är noggrannhet och förmågan att få fram rätt färger, typsnitt och form.
Ulrika Vass har arbetat som lärare i 27 år och tycker att det blir allt svårare att få elever att använda sin fantasi, men i just den här uppgiften ligger inte fokus på det. Eleverna kommer snabbt igång och får börja med att kalkera av originallogotypen mot ett fönster eller ljusbord.
– I och med att de får kalkera så ser det ju jätteproffsigt ut. Dessutom blir det snabbt resultat, och då blir de nöjda. Quickfix är tyvärr det som är grejen i dag. Samtidigt har jag liksom lurat dem till att vara noggranna, att blanda rätt färgnyanser, använda rätt typsnitt och att vara lite kreativa när de skapar sina bokstäver, säger hon.
Innan det är dags att kalkera har Ulrika Vass och hennes elever diskuterat hur kraftfulla varumärken kan vara och hur de kan påverka oss människor. På bilden hjälper Ulrika Vass eleven Benjamin. Foto: Fredrik Karlsson
För Ulrika Vass del är relationsskapande bland det viktigaste i läraryrket. Hon har 330 elever och vet vad alla heter och i de flesta fall även vad de ägnar sig åt på fritiden.
– Jag är ett socialt monster. Det är min superkraft som lärare. Och så är jag nog lite nördig också, säger hon och fortsätter:
– I slöjden har vi veckans ord. Exempelvis ”säkerhetsnål”. Då visar jag en lite nördig film om hur man tillverkar säkerhetsnålar. Och det gillar eleverna.
Namn: Ulrika Vass.
Ålder: 58 år.
Bor: Värmskog, Värmland.
Arbetar: Bild-, slöjd- och SO-lärare på Hammarlundens skola, årskurs 7–9, i Hammarö kommun utanför Karlstad.
Fritiden: Har en egen häst (rider dressyr).
Därför blev jag lärare: ”Jag arbetade på restaurang för många år sedan. Då nämnde en kollega till mig att jag borde bli lärare, och det fastnade i mig.”
Ulrika Vass tycker att det är viktigt att eleverna lär sig att använda rätt ord.
– Det är inte okej att bara säga ”och sedan tog jag en grejemoj och gjorde så här”. Eleverna ska kunna säga att de tvärnålade med knappnålar när de sydde en fåll. Det ger tyngd åt det man gör. Att använda rätt ord ger power.
1. Visa några kända logotyper och diskutera deras syfte och påverkanskraft.
2. Tala om typsnitt och vilka tänkbara anledningar som finns till att man väljer olika typsnitt i olika sammanhang.
3. När eleverna har valt ut en logotyp får de skissa och fundera över hur deras eget namn ska skrivas i logotypen.
4. Logotyperna skrivs ut i stort format för att de ska gå att kalkera mot ett fönster eller ljusbord.
5. Färgläggning utförs med hjälp av vattenfärg, allt för att eleverna ska lära sig att blanda färger, använda rätt penslar och måla med jämna lager.
Källa: Läs mer på Lektionsbanken där Ulrika Vass hittade uppgiften.
LÄS ÄVEN
Bildläraren om hur slumpen lyfter eleverna
Experter ska vässa lärare i bildanalys
Så lyfter elever i bild med genomtänkt återkoppling
Bildläraren: Bättre arbetsvillkor i gruvan än i många klassrum
Bildlärarens gamla målningar visar att mycket är sig likt i skolans värld
Debatt Efter kullerbyttalarmet: ”Krävs ett omfattande kompetenslyft för lärare.”
Idrott och hälsa Satsningen ger idrottslärarna energi och höjer elevdeltagandet.
Praktiska tips Konkreta tips på hur skolor kan samarbeta med konstnärer.
Krönika ”Hur kan vi hjälpas åt att sänka trösklarna?”
Bildkonstens dag Bildläraren: ”Det känns oerhört viktigt”.
Praktiska tips ”Barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.”
Praktiska tips ”Fascinerande att se hur små insatser kan bidra till så stora förändringar.”
Lärarpriser ”För mig är det folkhälsa i grunden och att skapa rörelseglädje.”
Forskning Forskaren: Elever har ofta tydliga förväntningar på hur det ska gå till.
Debatt ”Borde vara en nationell angelägenhet att alla blir simkunniga.”
Krönika Musikläraren om att övandet är viktigare än någonsin.
Läsning ”Läsning är ju ett sätt att både befästa och fördjupa ämneskunskaper.”
Debatt Idrottsläraren om hur idrottssalen förvandlats till skolans tryggaste rum.
Boktips Läraren om de tre viktigaste faktorerna bakom bra hkk-undervisning.
Debatt Idrottsläraren: Betygen påverkas kraftigt av lärarens egen tolkning av kursplanen.
Undervisning Musikläraren: ”En klass vägrade sjunga i två lektioner”.
Reportage ”Fler barn än någonsin sitter framför skärmar istället för att vara ute.”
Undervisning ”Eleverna ställer andra typer av frågor och utvecklas verkligen.”
Forskning Forskarens fyra bästa tips för att göra alla elever delaktiga.
Debatt ”Idrottslärarens drömjobb har i många fall förvandlats till en mardröm.”
Krönika Slöjdlärarens vittnesmål: ”Väldigt få saker blev som vi önskat”.
Idrott och hälsa ”Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje.”
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
Debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”
Idrott och hälsa Idrottslärarens bästa tips.
Musik ”Får lok i klassen som är med och drar.”
Reportage Hemligheterna bakom framgångsrika satsningen i Växjö.
Krönika ”Jag är utbildad för att undervisa i slöjd, inte för att agera personlig assistent.”
Krönika ”Relationerna som idrottslärarna bygger med sina elever är ovärderliga.”
Läromedel ”Under sådana förhållanden är det extra viktigt att ha ett läromedel.”
Lektionstipset Bildlärarens uppgift förändrar elevernas syn på samhället.
Forskning Forskaren: Eleverna känner att de blir tagna på allvar.
Forskning Forskaren: En wow-upplevelse att se vad som hände när eleverna fick nya intryck.