
Arvid Ingermaa i nian har gjort en parafras av Eugène Delacroixs världskända målning från franska revolutionen.
Lektionstipset Bildläraren Åza Löfstedt Carlsson har undervisat om bilder och bilders påverkan i många år. I dessa dagar arbetar hennes elever med bilder från Ukraina.
När hon nyligen jobbade med parafraser – härmningar eller bearbetningar av kända konstverk – dök ett exempel upp i hennes internetflöde från krigets Ukraina.
– Då kunde jag visa för eleverna att det här med parafraser inte bara är något som bildfröken hittar på!
Parafrasen som väckte hennes intresse var en 1800-talsmålning av den kända ryska konstnären Ilja Repin. Målningen föreställer ett gäng tuffa kosacker som sitter runt ett bord och besvarar ett brev till den turkiska sultanen som kräver deras underkastelse – intill konstverket har man lagt in ett foto av välbeväpnade ukrainska soldater som sitter på ett liknande sätt och uppges skriva ett brev till Rysslands president Vladimir Putin.
– Bilden satte igång elevernas fantasi. Kriget i Ukraina är ju något de funderar mycket kring, säger Åza Löfstedt Carlsson som arbetar på Innovitaskolan i Visby.
Nu är flera av niondeklassarnas kompositioner i det närmaste färdiga. Någon använder sig av den ikoniska bilden från Iwo Jima där amerikanska soldater reser en amerikansk flagga – och har bytt ut den mot en ukrainsk. En annan har satt ryska flaggor på stridsvagnarna som stoppas av en ensam kinesisk student på den omtalade bilden från Himmelska fridens torg 1989.
En tredje har valt Eugène Delacroixs världskända målning från franska revolutionen och placerat Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj i mitten och Vladimir Putin utslagen intill.
– Utifrån elevernas kompositioner talar vi nu om bilders kraft och hur de används i propagandan.
Arvid Ingermaa i nian har gjort en parafras av Eugène Delacroixs världskända målning från franska revolutionen.
I hennes undervisning om bilder och bildspråk försöker hon hela tiden utgå från elevernas egna intressen och tankevärld. När hon hösten 2020 började jobba med den amerikanska konceptkonstnären Barbara Krugers bilder och beskrev sina metoder i en Facebookgrupp för bildlärare möttes hon av stor entusiasm.
– Jag fick över 300 lajks och gjorde sedan en film på Youtube för att beskriva projektet.
Bakgrunden är Krugers konflikt med det globala varumärket Supreme som tillverkar kläder och skateboards med ungdomar som målgrupp. Supreme hade redan på 1990-talet använt sig av Krugers formspråk i sin marknadsföring och själva logotypen anser många är att plagiat av Krugers verk.
– Supreme är ett varumärke som många elever kände till. Nu ville jag att eleverna skulle prova att använda sig av Krugers stil för att sälja sina egna valfria budskap.
För att hjälpa eleverna på traven föreläste hon om gester och uttryck som använts i bilder och i propaganda genom historien: en knuten näve, ett pekande finger, en muskulös arm, ett handslag och en fot som trampar på någon eller något.
Sedan fick de välja bilder eller ta fotografier, inte sällan med varandra som modeller, och lägga in textremsor i Barbara Krugers stil med olika budskap i sina bilder. Det färdiga resultatet trycktes därefter ut på A3-ark.
– Resultaten blev fantastiska. Först var jag lite förskräckt av en bild på en fot som trampar på den svenska lagboken. Men jag blev lugnad av elevens budskap om att lagen borde ändras så att EPA-traktorer tillåts köra fortare än idag!
Elevernas verk kom sedan att ställas ut i en affärsgalleria i Visby, en elev fick rentav sitt verk sålt. I år har hon genomfört övningen igen.
– Eleverna har varit väldigt engagerade, just för att övningarna utgått från deras egen värld. Sedan känns det ju också bra att vårt arbete ligger helt i linje med vad läroplanen säger att de ska lära sig om propaganda och bilders makt.
LÄS ÄVEN
Hon synar bilder med skeva ideal
Bildläraren: Här ser ni varför vårt ämne gör nytta
Debatt Slöjdlärarna: ”Spring ut och hitta pinnar eller bygg snölyktor, det är ju gratis.”
Krönika Idrottsläraren: ”Ingen lyckas alltid, och det är helt okej.”
Debatt ”Bidrar till en bättre självbild, men även till ökat självförtroende.”
Reportage ”Väldigt likt hur det är i en professionell orkester.”
Undervisning Vad svarar du på elevfrågan: ”Blev det här fint?”
Pedagogiska tips Teaterläraren: Frigörande när rösten står i fokus.
Forskning ”Styrdokumenten saknar vägledning.”
Fokus Idrottsläraren: Det förstärker ansvarskänslan och pushar positiva beteenden.
Debatt Efter kullerbyttalarmet: ”Krävs ett omfattande kompetenslyft för lärare.”
Idrott och hälsa Satsningen ger idrottslärarna energi och höjer elevdeltagandet.
Praktiska tips Konkreta tips på hur skolor kan samarbeta med konstnärer.
Krönika ”Hur kan vi hjälpas åt att sänka trösklarna?”
Bildkonstens dag Bildläraren: ”Det känns oerhört viktigt”.
Praktiska tips ”Barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.”
Praktiska tips ”Fascinerande att se hur små insatser kan bidra till så stora förändringar.”
Lärarpriser ”För mig är det folkhälsa i grunden och att skapa rörelseglädje.”
Forskning Forskaren: Elever har ofta tydliga förväntningar på hur det ska gå till.
Debatt ”Borde vara en nationell angelägenhet att alla blir simkunniga.”
Krönika Musikläraren om att övandet är viktigare än någonsin.
Läsning ”Läsning är ju ett sätt att både befästa och fördjupa ämneskunskaper.”
Debatt Idrottsläraren om hur idrottssalen förvandlats till skolans tryggaste rum.
Boktips Läraren om de tre viktigaste faktorerna bakom bra hkk-undervisning.
Debatt Idrottsläraren: Betygen påverkas kraftigt av lärarens egen tolkning av kursplanen.
Undervisning Musikläraren: ”En klass vägrade sjunga i två lektioner”.
Reportage ”Fler barn än någonsin sitter framför skärmar istället för att vara ute.”
Undervisning ”Eleverna ställer andra typer av frågor och utvecklas verkligen.”
Forskning Forskarens fyra bästa tips för att göra alla elever delaktiga.
Debatt ”Idrottslärarens drömjobb har i många fall förvandlats till en mardröm.”
Krönika Slöjdlärarens vittnesmål: ”Väldigt få saker blev som vi önskat”.
Idrott och hälsa ”Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje.”
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
Debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”
Idrott och hälsa Idrottslärarens bästa tips.