Graffiti får igång eleverna på bilden

För att motivera eleverna tycker jag att det här är det absolut lättaste momentet, säger bildläraren, konstnären och illustratören Jonatan Wiegert. Foto: Kristina Wirén
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

Bildläraren, konstnären och illustratören Jonatan Wiegert har sysslat med street art och graffiti sedan tonåren. Numera låter han ­eleverna spraymåla på bildlektionerna.

Efter en graffiti-workshop på en fritidsgård i tonåren var Jonatan Wiegert fast. Numera är han bildlärare på högstadiet på Bjurbäcksskolans i Emmaboda och använder sitt stora intresse för spraymålning i undervisningen.

– Vi jobbar praktiskt med bildhistoria i sjuan och åttan. Vi tar oss från grottmålningar, till romantiken, modernismen, foton när kameran uppfanns och kommer sedan till 1990-talet. Då jobbar vi med spraymallar och street art.

Jonatan Wiegert

Ålder: 33 år.
Bor: Kalmar.
Gör: Bildlärare på högstadiet på Bjurbäcksskolans i Emmaboda. Illustratör, konstnär och författare.
Bäst med yrket: Att tillbringa tid med ungdomar.
Gör på fritiden: Är med mina två barn och ägnar mig åt konstnärlig verksamhet.
Övrigt: Har sprayat en 250 kvadratmeter stor målning på väggarna i Linnéuniversitetets kulvert i Kalmar. Konstverket heter ”Genom dina ögon”. Jonatan fick fria händer och målningen föreställer bland annat gråtande män och ett stort öga, men även klassiska Kalmarmotiv som slottet, vattentornet och Tripp, trapp trull-husen.

Vad tycker eleverna?

– För att motivera eleverna tycker jag att det här är det absolut lättaste momentet. Om man jämför med till exempel romantiken eller realismen, där man kanske jobbar med bilder där människor plöjer en åker. De flesta eleverna tycker att det är jättekul med spraymålning, men också väldigt jobbigt. Man börjar med att skära ut en schablon i plast. Är man inte försiktig, slinter man och skär sönder hela mallen. Sedan sprayar man över schablonen. Själva sprayandet tar 30 sekunder. Det är inte lång tid om man jämför med tankeverksamheten och processen innan.

Vad säger föräldrar och kollegor?

– Det är bara positivt. Det finns en del människor som tror att sprayburkar är lika med knark och död, men de har väl lugnat sig lite. Jag hade en kollega som tyckte att vi inte kunde spraya inomhus och undrade om inte sprayfärg är väldigt farligt. Men vi använder vattenbaserad färg och den är ju inte värre än annan färg. 

Jonatans 5 tips

  • Som lärare är det bra om du provar spraymålning många gånger innan du använder det i undervisningen, så att du är medveten om vilka fällor man kan gå i.
  • Använd datorer med fotoredigering, mattknivar, OH-plast och vattenbaserad sprayfärg. 
  • Börja med att visa street art för eleverna och olika svårighetsgrader av mallar. Det finns allt från väldigt simpla former till väldigt avancerade.
  • Låt eleverna välja bild och fundera på text med budskap. Budskapet kan också vara avancerat eller väldigt simpelt, som till exempel en bild på en Epa-traktor med texten Vroom!
  • Se till att det är små grupper när det är dags för spray­momentet. Eleverna är ofta väldigt peppade och då är det lätt att sprayfärg hamnar på fel ställe.

LÄS ÄVEN

Lärarilska mot att bildämnet kan få färre timmar på högstadiet

Samtidskonst utmanar blivande bildlärare

Lärare vägrar släppa in vikarier i sina estetsalar

Elever skriver in kvinnor i konsthistorien

Vikarier i bild behöver detaljer