Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

De allra flesta förstår hur viktigt det är med ordning och reda för att skapa en trygg och säker lärmiljö. Först då kan kreativiteten flöda, skriver Hampus Jarnlo.

Hampus Jarnlo, redaktionschef.

”Om saker är hela och rena så är eleverna mer rädda om dem än om det ser ut som kriget när det kommer.”

Orden är bildlärarprofilen Åsa Fant Perdsjös och borde vara helt självklara för alla lärare. Men så är det inte. Den senaste tiden har vi rapporterat om slöjdsalar som har förvandlats till mardrömslika kaoszoner. Och reaktioner från lärare i samtliga praktisk-estetiska ämnen har rasat in. Igenkänningen är tyvärr hög. Många lärare beskriver att det ofta räcker att man är borta några få dagar för att en vikarie, med god hjälp av eleverna, ska lyckas vända upp och ner på hela salen.

Självklart gäller inte detta alla vikarier – och självklart är inte alla utbildade lärare heller helt fläckfria. Men de allra flesta har åtminstone en grundläggande kunskap om hur viktigt det är med ordning och reda för att skapa en trygg och säker lärmiljö. Först då kan kreativiteten flöda.

Apropå kreativitet har vi i kölvattnet av kaosrapporteringen startat en ny serie på Ämnesläraren E:s Instagram- och Facebooksida som vi kallar ”Min sal är min borg”, så in och följ oss där om du vill veta mer! För glöm aldrig att ”om vi respekterar oss själva och det jobb vi gör, då måste vi också visa alla andra att vi gör det”, som Åsa Fant Perdsjö så klokt konstaterar.

LÄS ÄVEN

Mardrömssynen ingen slöjdlärare vill mötas av

Starka reaktioner på lärarnas mardrömsbilder

Lärare vägrar släppa in vikarier i sina estetsalar

Så kan långa naglar ställa till det i skolan