Prisad lärare förändrar synen på idrottsämnet

Johnnie Lindgren är Årets idrottslärare 2024. Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle när Ämnesläraren skrev om hans egenuppfunna bollspel straffboll. Foto: Fredrik Karlsson
Lärarpriser
Vilja, våga och utvecklas. Det är ledord i undervisningen för Årets idrottslärare Johnnie Lindgren.
– Statusen för ämnet borde även höjas så att alla skolor kan erbjuda flera aktiviteter, simundervisning och bra material, säger han.
”Johnnie är mer än bara idrottslärare, han är en förebild, inspirationskälla, stöttepelare! Du har förändrat hela synen på vad idrott innebär både hos dina elever, vårdnadshavare, kollegor samt andra idrottslärare i landet.”
Så lyder en del i motiveringen från Svenska Idrottslärarföreningen till Årets Idrottslärare 2024 Johnnie Lindgren.
Det står att du har förändrat synen på idrott, vad kan det syfta på?
– Oj, det här med utmärkelser är alltid svårt. Det är som att tävla i musik. Som lärare tänker jag att ju fler som deltar med glädje i idrott och hälsa desto bättre. Jag pratar mycket med eleverna, peppar och försöker skapa kreativa lektioner. Jag är intresserad av inlärningsprocessen att vilja, våga och kunna utvecklas inom idrotten. Meningen är inte att eleverna ska kunna allt i förväg då hade de inte behövt mig som lärare, svarar Johnnie Lindgren.
Rörelseglädje i fokus
Han försöker alltid att utgå från elevernas intressen men med läroplanen och det centrala innehållet som bas.
– Rörelseglädje och utveckling av förmågor innebär ingen motsättning utan de går hand i hand.

Johnnie Lindgren, lärare i idrott och hälsa på Dallidenskolan i Kils kommun, årskurs F–6.
Johnnie Lindgren har arbetat som lärare i idrott och hälsa sedan 2009. Nu är han på Dallidenskolan i Kils kommun i Värmland, en F–6-skola med 150 elever.
Vad är viktigast med idrottsämnet?
– För mig är det folkhälsa i grunden och att skapa rörelseglädje. Föräldrar hör av sig och är så glada att deras barn tycker att idrotten i skolan är så varierande och rolig. Det beror nog bland annat på att de vuxnas minnesbilder från idrotten är av en annan karaktär.
– Mina elever ska få en bredd av idrottsaktiviteter anpassad på deras nivå oavsett om det gäller bollsport, redskap eller rörelse till musik. När mina elever kommer till högstadiet ska de ha en god grund och vilja delta med idéer och energi.
”Slitigt jobb”
Johnnie Lindgren använder ofta ”storytelling” i undervisning och försöker skapa olika scener och teman. Det kan till exempel innebära att eleverna delas in i olika karaktärer från filmer. Han sätter även upp affischer i skolan om vad som ska hända framöver.
– Det bidrar till intresse och förväntningar hos eleverna. Jag vill att de ska tycka att det är roligt, gilla att ta i och inte vara rädda för att misslyckas. Många slutar med lagidrott för att de tycker att de inte duger. Så ska vi inte ha det i idrottsämnet.
Men att vara idrottslärare kan även innebära utmaningar.
– Jag har jobbat i alla stadier. Det är ett slitigt jobb med olika förutsättningar med lokaler och material. Jag har till exempel varit på skolor där det knappt finns några redskap och på idrottscollege med tre välutrustade idrottshallar. Nu har jag en ganska liten sal på 16 gånger 10 meter men man får vara kreativ. Till exempel skapa banor i sicksack för att förlänga dem. Vi har även en gräsplan och skogen intill vilket är en bonus.
Prisas på Idrottslärarstämman
På senare tid har han skapat en vikariepärm för idrott och hälsa där han spelat in film hur de olika aktiviteterna kan utformas. Nu jobbar han även på en läsårsbok med färdig planering för olika arbetsområden som bollspel, styrketräning, dans, friluftsliv med mera.
Johnnie Lindgren föreläser om både ledarskap och idrott. Generellt sett önskar han att statusen för idrottslärare och idrottsämnet borde höjas.
– På så vis är utmärkelsen bra för den visar att vi idrottslärare finns, oavsett vem som får priset. Men jag önskar att det skulle finnas en god standard med material, pengar till simundervisning och bra förutsättningar på alla skolor.
Utmärkelsen och prissumman på 10 000 kronor till Johnnie Lindgren kommer att delas ut av Svenska Idrottslärarföreningen på Idrottslärarstämman i Göteborg 25–26 april.
LÄS ÄVEN
Bollsporten som får alla att vilja delta
Lindgren: Bollspel behöver inte innebära konkurrens och konflikter
Svårt att få till inkluderande bollspel i idrotten
Debatt: Simkravet landar i knäet på oss idrottslärare
Debatt: Vi idrottslärare är experter på att skapa trygghet
Debatt: Sluta blunda för våra orättvisa idrottsbetyg, Skolverket!
Så ska de stärka elevernas allt sämre motorik
Debatt: Den romantiserade bilden av idrottsläraryrket stämmer inte