Så vill Sveriges Lärare reglera kulturskolan
Ellen van Lokhorst är ledamot i Sveriges Lärares förbundsstyrelse och lärare inom musik- och kulturskolan i Värmdö.
Kulturskolan
För att garantera en likvärdig kulturskola behöver en nationell reglering komma på plats, manar Ellen van Lokhorst, styrelseledamot i Sveriges Lärare.
– Barnen måste få utöva kultur i en skola med kvalitet. Därför är lagreglering vår viktigaste fråga, säger hon.
Sveriges Lärare skärper tonen för att få till en nationell ram som tydliggör kulturskolans roll och säkrar framtiden för verksamheten.
– Vi har en fantastisk kulturskola med engagerade lärare som ger eleverna undervisning i olika konstformer och olika instrument. Men det ser också väldigt olika ut, kulturskolan är inte likvärdig, säger Ellen van Lokhorst, ledamot i Sveriges Lärares förbundsstyrelse och lärare inom musik- och kulturskolan i Värmdö.
Avgifter skiljer sig åt och det är inte alltid den lokala kulturskolan har möjlighet att ta hand om alla de elever som är intresserade. Den bristande likvärdigheten visar sig även i om barnen får spela och dansa på skoltid eller inte och vilken bredd verksamheten har.
– För oss som arbetar inom kulturskolan är en nationell reglering den enskilt viktigaste politiska frågan. Den behöver komma på plats för att vi ska få fatt i det som brister. Så nu måste vi få politikerna att förstå det och fatta ett beslut i riksdagen, säger Ellen van Lokhorst.
Behöver få fler politiker att förstå
Ett positivt tecken ser hon i det förslag till nytt partiprogram som Socialdemokraterna nyligen presenterade. I förslaget, som ska antas vid partiets kongress i Göteborg i slutet av maj nästa år, står att partiet vill ha en "Kulturskola i hela Sverige".
– Vi behöver få fler politiker från andra partier att förstå hur viktigt det här är. Vi har kontakt med ordföranden i kulturutskottet och hoppas få till ett seminarium i riksdagen, säger Ellen van Lokhorst.
En nationell ramlag skulle skapa stabilitet och långsiktighet, framhåller hon. Genom lagen kan staten ange riktlinjer för kulturskolans verksamhet, samtidigt som kommunerna fortsätter att vara huvudmän och ansvarar för det lokala utförandet.
– Fram till att en lag finns på plats försöker vi få kommunerna att stoppa nedskärningarna. Vi behöver få de lokala politikerna att förstå vilken tillgång kulturskolan är och vilken skillnad den kan göra för de barn som hittar till oss. Vi måste hitta dem med föräldrar som inte förstår vad kulturskolan är och som inte själva gick i kulturskolan när de var barn.
”Mycket kvällstid”
De villkor lärarna i kulturskolan arbetar under behöver också bli mer likvärdiga, framhåller Ellen van Lokhorst. Det gäller allt från lön och arbetsmiljö till lokaler, utrustning och planeringstid.
– Många av våra medlemmar jobbar kväll. Det kan vi göra ibland, men inte till klockan 20 eller 21 varje kväll. I mindre kommuner i glesbygden finns ofta större möjlighet att undervisa på skoltid. I storstäder finns sällan den överenskommelsen med skolan och då blir det mycket kvällstid, säger hon.
LÄS ÄVEN
Ny rapport: Kulturskolornas utbud blir allt bredare
Här når kulturskolan helt nya elevgrupper