Tvålärarskap lyfter idrotten: ”En enorm lyx”

Idrottslärarna Pär Johansson Sunnerfjäll och Maria Skansebo undervisar tillsammans i sina sex högstadieklasser.
Idrott och hälsa
Ett tvålärarsystem – även för idrottslärarna. Maria Skansebo och Pär Johansson Sunnerfjäll jobbar sida vid sida med sina sex högstadieklasser.
– En enorm lyx och ett lyft för undervisningen, säger de med en mun.
Maria Skansebo mejlade Ämnesläraren för att berätta hur fantastiskt det är att faktiskt få vara två behöriga idrottslärare i en klass med 25 elever på Gamlestadsskolan (F–9) i Göteborg.
– Det är så här man önskar att läraryrket alltid skulle vara, att inte behöva vara ensam lärare i stora klasser där många elever är i behov av extra stöd.
Skolan införde ett tvålärarsystem för över tio år sedan för alla ämnen i högstadiet. Av ekonomiska skäl klarar man det inte längre i alla ämnen, men för idrotten är det kvar.
Pär Johansson Sunnerfjäll kom till skolan i höstas:
– Vilken lyx! Jag kom från ett jobb där jag alltid var ensam idrottslärare i klasserna, och nu denna möjlighet att dagligen kunna samarbeta med Maria.
Lättare att göra anpassningar
De nämner en lång rad positiva effekter av att vara två – och fördelarna börjar redan innan lektionen har börjat.
– En av oss står i dörren till omklädningsrummet för att se till att alla gör sig klara så snabbt som möjligt, berättar Maria Skansebo, medan den andra är inne i salen och kan få de första eleverna att börja med övningarna.
Själva salen har också kunnat dukas i tid, så att de första kan komma igång direkt. Att sedan vara två i salen är helt avgörande för att undervisningen ska flyta.
– Vi är två som kan styra upp situationen om det blir oroligt i klassen. Och vi kan göra anpassningar för de elever som behöver det, vissa har till exempel behov att vi förtydligar våra instruktioner då de inte har svenska som förstaspråk.
Det har över huvud taget blivit lättare för dem att erbjuda en-till-en-information, något som inte minst behövs under övningar utomhus. Orienteringen har fungerat mycket bättre sedan de fick tvålärarsystemet.
Det har också möjliggjort fler friluftsdagar och andra utflykter, Pär Johansson Sunnerfjäll har slagits av hur mycket mer de hinner med jämfört med på hans tidigare skola:
– Vi har varit på vandring, vi har klättrat, paddlat kanot, åkt skridskor och längdskidor. Jag tror att det har varit utvecklande för eleverna och vi har fått tid att bygga relationer med var och av dem.
Ger energi och ork
Bägge idrottslärarna understryker att det också gett dem energi och ork att utveckla undervisningen.
– Vi har högt deltagande på våra lektioner, vi har fler elever än tidigare som ser fram emot att vara med. Vi vet ju av erfarenhet att idrottsämnet inte är populärt bland alla.
Det enda negativa Maria Skansebo kan lyfta fram är att hon fått aningen mer undervisningstid än tidigare.
– Facket har konstaterat det, men jag tycker ändå att jag hinner med i och med att vi är två.
Men när någon av dem är sjuk kallar man inte in en vikarie, vilket hon tycker är en riktig strategi:
– De här eleverna jobbar bäst med lärare som de känner, vi klarar att vara ensamma med dem ibland.
Minskat specialpedagogiska resurser
Rektor Susanne Hjalmarsson berättar att det var luft i många lärares scheman som lade grunden till att kunna införa tvålärarsystemet. Att man trots allt haft råd att ha kvar modellen i idrott – och några andra ämnen – är just för att de sparar in på vikarier.
Därtill har de minskat på de specialpedagogiska resurserna.
– Med två behöriga lärare i klassrummet kan man lättare göra de anpassningar som behövs.
Varför har det varit extra viktigt att ha kvar tvålärarsystemet just på idrotten?
– Idrottssalen ligger fem minuter bort, det blir lättare att få dit alla i tid och tryggare för både lärare och elever. Och två lärare gör att man snabbare kan komma igång med undervisningen.
LÄS ÄVEN
Tvålärarskap lyfter musikundervisningen
Andelen underkända flickor ökar kraftigt i idrott