Så får man in teorin i praktiken i idrott

Foto: Getty Images/Privat

Helena Lundberg är lärare i idrott och hälsa och svenska vid Herrestaskolan i Järfälla. I augusti kom hon ut med boken ”High five – årskurs 4–6”.

Idrotts- och svenskläraren Helena Lundberg saknade en lärobok i idrott och hälsa för mellanstadiet – så hon skrev en själv. Här är hennes tips för hur man kan fläta samman praktik och teori i idrottsämnet.

1. Förstår eleverna begreppen?

Elever på låg- och mellanstadiet kan ha dimmiga begrepp om själva ämnet, de ser idrottslektionen mest som ett tillfälle att få röra på sig. Vid ett tillfälle frågade ­Helena Lundberg sina tredje­klassare: ”Vet ni vad ordet hälsa betyder i idrott och hälsa?” Varpå en elev svarade: ”Det betyder att man säger hej till någon.”

– Genom att arbeta språkutvecklande med bildstöd och begrepp ger vi eleverna en större chans att förstå de teoretiska delarna i ämnet.

2. Gör hälsodelen mer begriplig

Självfallet är det rörelseglädjen som måste vara i centrum, i boken får eleverna en förståelse för olika moment och hur de kan påverka vår hälsa. I lärarhandledningen ger Helena Lundberg praktiska tips på lektionsinne­håll kopplat till området. Hennes intervjuer med högstadielärare i idrott och hälsa visar att elevernas kunskaper om hälsodelen och andra teoretiska delar i ämnet varierar kraftigt.

– Andra lärare kan ibland säga att idrottsämnet är till för att ”barnen ska springa av sig”. Men alla i skolan måste hjälpa till att betona den teoretiska hälsodelen också.

3. Skapa en tydlig struktur

När Helena Lundberg inleder ett nytt moment samlar hon eleverna på bänkar runt sin whiteboard, presenterar området, går igenom begreppen i kapitlet och låter eleverna läsa enskilt eller i grupp och svara på frågor. Ibland inleder hon i klassrummet. Med sin nya ­lärobok blir genomgången mer strukturerad. Och frånvarande elever kan lätt komma ikapp efteråt.

– Eleverna ska vänja sig vid att varje område börjar med en teoretisk genomgång, vare sig det handlar om friidrott, dans eller orientering. Det blir en naturlig del av undervisningen, vilket i sin tur rustar dem för högstadiet där teoridelen kommer att ta större plats.

4. Tar upp hela det centrala innehållet

I teoretiska ämnen är det lättare att täcka in allt i det centrala innehållet, det borgar läromedlen för. I idrott och hälsa är det svårare, frånvaron av läroböcker har gjort att innehållet i undervisningen kan skilja sig åt mer från lärare till ­lärare. I exempelvis livräddning, normer och förebyggande av skador kan skillnaden vara stor ­beroende på hur mycket vikt läraren lägger vid respektive område.

– I boken tar jag upp alla delar i det centrala innehållet. Eleverna behöver en heltäckande bild som de sedan har med sig upp i högstadiet.

LÄS ÄVEN

Sarkisian: Idrottslärare har en avgörande roll för elevernas framtid

Idrottsläraren om flickornas kraftigt försämrade betyg

Skytte: Avdigitalisera idrott och hälsa i skolan

Debatt: Prioritera grundmotoriken i undervisningen