Svårt att få till inkluderande bollspel i idrotten

Elever med erfarenhet har ofta tydliga förväntningar på hur bollspelet ska gå till, konstaterar forskaren Jan Mustell.
Forskning
Lärare, lärarutbildare och studenter betonar att bollspel i idrottsämnet ska vara något helt annat än bollidrott i klubbar. Det visar en ny avhandling.
– Lärarstudenter är måna om inkluderande undervisning men den kan vara svårt att få till, säger forskaren Jan Mustell.
Jan Mustell, forskare vid Örebro universitet, har undersökt bollspel som innehåll i idrottslärarutbildningen och i skolämnet idrott och hälsa. Avhandlingen består av fyra delstudier och den omfattar intervjuer med lärarutbildare, observationer och intervjuer med lärarstudenter samt intervjuer med nyutexaminerade lärare.
Ett resultat visar att det finns en stor samsyn i att man behöver anpassa bollundervisningen i skolan till alla elever så att det blir stora skillnader jämfört med bollspel i föreningsidrotten.
– Lärarutbildarna är väldigt tydliga med det. Att det handlar om kunskap och pedagogik om bollspel och inkluderande arbetssätt för att anpassa undervisningen för elever som inte har bakgrund i bollidrotter. Det synsättet har också lärarstudenter och de nya lärarna, som har jobbat i ett till tre år, säger Jan Mustell.
Utmaning att göra det både roligt och bildande
Tidigare studier och Skolverkets granskningar visar att ämnet idrott och hälsa ofta förknippas med tävlingsidrott och därmed liknar idrott i föreningslivet. Den bilden bekräftas inte i den nya undersökningen från Örebro universitet.
– Lärare, som själva har erfarenhet av bollidrott, känner sig trygga i inkluderande undervisning. De har nytta av sin bakgrund men de reproducerar inte den träning som de har varit med om tidigare. Studien visar att idrottslärarutbildningen verkar påverka undervisningspraktiken vilket så klart är positivt.
En utmaning är att göra undervisningen både rolig och bildande. Det visar främst delstudien med lärarstudenter.
– De ser en utmaning i att undervisningen ska vara rolig i stunden och leda till ett lärande på längre sikt, som att utveckla allsidig rörelseförmåga.
Måna om att göra det inkluderande
Ett moment som prioriteras är att få bollspel att vara inkluderande för alla elever.
– Lärarstudenter är måna om inkluderande undervisning men den kan vara svårt att få till. Inkluderande bollspel kan vara smålagsspel och att anpassa momenten efter elevernas förutsättningar. Många lärare startar med att utveckla grundläggande tekniker för att sedan gå över till taktiska övningar.
Några lärare jobbar mer med förståelse för olika bollspel till exempel om anfall och försvar. Andra använder bollspel som ett medel för att utveckla samarbetsförmåga.
– Våra styrdokument öppnar för att man kan ha de här olika inriktningarna, säger Jan Mustell.
Nya lärare upplever ibland svårigheter att undervisa i moment som många elever har erfarenhet av, som exempelvis innebandy och fotboll.
– Eleverna har här ofta tydliga förväntningar på hur bollspelet ska gå till.
Mycket tid läggs på bollspel
Att utveckla undervisningen i bollspel är viktigt med tanke på att det traditionellt har utgjort en stor del av innehållet i ämnet
– Tidigare studier visar att från en fjärdedel till en tredjedel av tiden ägnas till bollspel. Så det är en betydande del, säger Jan Mustell.
En slutsats i avhandlingen är att lärarutbildningen har betydelse och påverkar de nya lärarnas undervisningspraktik. Men brist på utrustning och begränsade förutsättningar i en del skolor gör att vissa kunskaper från utbildningen inte alltid är praktiskt användbara. Avhandlingen visar att lärarutbildningen behöver utveckla mer realistiska undervisningssituationer och långsiktiga lektionsplaneringar för att hjälpa blivande lärare att hantera utmaningarna i skolan.
Tre lärosäten, sex lärarutbildare, sex lärarstudenter och tolv nya lärare ingår i avhandlingen ”Legitimating ball games: The recontextualisation of ball games knowledge in Swedish physical education and physical education teacher education”.
LÄS ÄVEN
Debatt: Simkravet landar i knäet på oss idrottslärare
Så ska de stärka elevernas allt sämre motorik
Debatt: Vi idrottslärare är experter på att skapa trygghet
Debatt: Den romantiserade bilden av idrottsläraryrket stämmer inte