Så lyfter elevernas samarbete i hkk-köket
Cecilia Lindblom är universitetslektor med ansvar för hem- och konsumentkunskapsutbildningen vid Umeå universitetet.
Forskning Grupparbeten är särskilt vanliga i hem- och konsumentkunskap och kan i hög grad bidra till ökat lärande. Men då är det viktigt att tänka på några avgörande faktorer för framgång, menar forskaren Cecilia Lindblom.
- Variera sammansättningen av grupperna
Se till att inte samma elever jobbar tillsammans varje gång. Det är vanligt att elever antar olika roller och då är det lätt hänt att samma elev får ta disken varje gång medan en annan alltid styr matlagningen. Cecilia Lindbloms studier visar att eleverna själva gärna vill byta samarbetspartners, men kanske inte mellan varje lektion. Hon lutar åt att två är en idealisk gruppstorlek.
– Visst kan det gå med tre eller fyra, men det blir lätt trångt i köket och vissa kan bli utan uppgifter. - Hjälp eleverna att fördela uppgifter
Både i Cecilia Lindbloms film- och intervjumaterial märkte hon att kommunikationen eleverna emellan skulle kunna stärkas med lärarens hjälp. Det är vanligt att elever som haft en viss uppgift tar på sig samma uppgift igen, vilket förstås inte gynnar lärandet.
– Elever låter ofta den som är bäst på att laga mat styra i köket, därför är det viktigt att läraren styr upp arbetet i gruppen. Att dela ut diskussionsfrågor är en bra idé, det kan få igång diskussionerna i gruppen. - Fokusera på experiment – inte färdiga måltider
Jobba inte med färdiga måltider varje gång, låt eleverna pröva sig fram och experimentera med råvarorna. Vad händer när jag kokar morötterna? Steker dem? Råriver? Det leder till fler samtal i gruppen och att alla blir aktiva i matlagningen. Därmed undviker man också att elever får avgränsade arbetsuppgifter i gruppen.
– Se det litegrann som ett kemiexperiment, vad händer om man gör si eller så? Man kan ge eleverna labbhäften där de kan fylla i och förklara sina resultat. - Uppmuntra elever att våga pröva nya metoder
Försök att skapa ett så tillåtande klimat som möjligt. Understryk vikten av att testa nya metoder. Kanske kan man blanda de här udda grönsakerna i en sallad eller tillaga fisken på det här annorlunda sättet? För att det här ska bli möjligt måste läraren göra en tydlig åtskillnad mellan tillfällen där man får testa nya grepp och tillfällen då eleverna ska bedömas.
– Jag förstår att detta kan vara svårt då ämnet har så få timmar och eleverna måste bedömas, men för lärandets skull måste man försöka ge utrymme till experimenterande.
Forskaren: Cecilia Lindblom är hkk-lärare i botten men arbetar i dag som universitetslektor med ansvar för hem- och konsumentkunskapsutbildningen vid Umeå universitetet. I sin forskning har hon bland annat fokuserat på grupparbeten i ämnet.
LÄS ÄVEN
Så ger hkk-läraren eleverna ett mer självständigt liv
Myrberg: Köksglädje förvandlas till glädjebetyg i hkk
Undervisning med tallriksmodellen måste uppdateras