Så kan teater stärka elever i skolan

Nina Dahl-Tallgren, till höger, som ligger bakom forskningen har även varit projektledare för ”Teater i undervisningen” vid Wasa Teater. Personerna på bilden till vänster har inget med forskningen att göra.

Empati, kommunikation, kritiskt tänkande och social förståelse. Det är delar som utvecklas när eleverna får stöd av teater i undervisningen. Slutsatserna framgår i en avhandling vid Åbo Akademi.
– Tack vare teaterkonsten känner eleverna att de blir tagna på allvar genom att de får vara en aktiv del av undervisningen, säger forskaren Nina Dahl-Tallgren.

Avhandlingen bygger på Teater i undervisningen (TIU), som är ett samarbete mellan Wasa Teater och olika skolor i närområdet. Lärare och elever har fått stöd av professionella skådespelare i att gestalta olika teman.

Nina Dahl-Tallgren, som har genomfört avhandlingen har även varit projektledare för TIU vid Wasa Teater. 

– Jag är konstnär, lärare och forskare och det har varit givande att få följa hur konsten och pedagogiken kan mötas och forma undervisningen, säger hon.

I den nationella läroplanen ingår musik, slöjd och bildkonst som obligatoriska konstämnen. Men tack vare TIU så har skolan breddat synen på konsten, menar Nina Dahl-Tallgren.

– Vi har fyllt en kunskapslucka som finns i Finland. Teaterkonst är oftast sådant som eleverna annars får göra på fritiden. 

I avhandlingen beskrivs en performativ lärprocess där lärare och elever tillsammans utforskar kunskap med teaterkonst som resurs för lärande.

”Framkallade tårar hos några elever”

Eleverna som deltog inom TIU var i åldrarna 13–19 år och tre teman har producerats i samverkan med skolorna och Wasa Teater. Teman har varit ungdomar och sociala medier, ensamhet och hållbarhet.

Pjäsen om sociala medier väckte starka känslor i en scen där en influencer utförde ett prank och lurade sin mamma att hon hoppade från en bro och tog livet av sig. 

– Det blev väldigt starkt och framkallade tårar hos några elever. Det måste man ta ansvar för så vi gav tid för de som ville prata. Skolhälsoteamet såg föreställningen och vara beredda att samtala med deltagarna vid behov, säger Nina Dahl-Tallgren.

I temat om hållbarhet kunde eleverna utforska olika teorier till aktiva handlingar. Eleverna producerade några hållbara lösningar i sin närmiljö, till exempel tog de bort brickorna från skolans matsal, införde en klädbytardag och höll tal till kommunfullmäktige om vilka hållbara handlingar de bör vidta i deras närmiljö.

– Teaterkonsten bidrar till att eleverna kan känna att de kan förändra sin värld. Den kan iscensätta olika karaktärer, berättelse och perspektiv. Vid rollspel kan man sätta sig in i en annan människas tankevärld.

Vad tyckte eleverna om att använda sig av teater i undersvingen? 

– Många tyckte att de var intressant att bli tagen på allvar. Att man var intresserad av deras tankar och funderingar. De uppskattade att få ett aktivt deltagande i lärandet. Under föreställningarna gav vi trygga ramar för hur man deltar aktivt och ingen tvingades till att delta. Under processer med gestaltning och lärande är det viktigt att vara lyhörd, svarar Nina Dahl-Tallgren. 

Vad tyckte lärarna om att arbeta med teater? 

– De uppskattade det men uttryckte att de vill ha mer kompetens om konstämnen i skolan. Att till exempel rollspel och drama borde ingå som en aktivare del av lärarutbildningen. Olika ämneslärare deltog i TIU-programmen, till exempel lärare i modersmål, historia, biologi och geografi. 

”Handlar mycket om att inse värdet”

I projektet arbetade två till tre skådespelare med eleverna och lärarna. På skolorna fick lärarna handledning i för- och efterarbetet kring de teman som förställningarna byggde på. Nina Dahl Tallgren menar att det även går att använda teater som en resurs i lärandet med små medel.

– Det handlar mycket om att inse värdet av vad teaterkonsten kan bidra med. Till exempel att vägleda elever och ge möjligheter att sätta sig in i en annan människas tankevärld. Rollspel, drama och teaterkonst används av flera lärare i Finland men det är inte jämlikt, eftersom teater inte är obligatoriskt konstämne i den nationella läroplanen. 

Titeln på avhandlingen är ”Towards a Performative Pedagogy – an educational design study of three Theatre-In-Education programmes”.

LÄS ÄVEN

Forskaren om hur teater lär barn att samarbeta

Kostymläraren om viktiga jobbet bakom kulisserna

Debatt: Kulturskolan måste satsa mer på teater och drama

Debatt: Frustrerande okunnig syn på Estetiska programmet