
När bildläraren Lova Palmér observerade sina elever under lektionerna gjorde hon snabba skisser som hon sedan gick tillbaka till för att förstå hur eleverna reagerade i olika undervisningssituationer.
Lova Palmér försvarade nyligen sin licentiatuppsats ”Expanderande klassrum - en didaktisk studie om killars deltagande i bildundervisning” vid Göteborgs universitet. Till höger: Omslagsbilden hon gjort till avhandlingen.
Forskning
Bild är det ämne i skolan där betygsgapet är störst mellan pojkar och flickor. Bildläraren Lova Palmér har i sin forskning studerat hur gapet skulle kunna minska.
– Killarnas intresse ökar när undervisningen sker utanför klassrummet. Och när de får syssla med film och annan digital teknik.
Betygsgapet i bild har varit ett problem i många år, enligt den senaste statistiken från Skolverket (2023/24) ligger tjejernas genomsnittliga betygspoäng på 16,2 mot killarnas 13,6.
Forskningsstudier har visat att eleverna beskriver bildämnet som “feminint kodat” vilket kan göra det känsligt för dem att visa engagemang i ämnet – vilket i sin tur kan leda till att de anstränger sig mindre på bildlektionerna än på andra lektioner.
Nyligen försvarade Lova Palmér sin licentiatuppsats ”Expanderande klassrum - en didaktisk studie om killars deltagande i bildundervisning” vid Göteborgs universitet. Där försöker hon gå på djupet med frågan: Vad krävs för att få killar med engagerade i ämnet?
Hon undersökte saken genom att studera sina egna elever i årskurs 8 och 9, alltså agera både lärare och deltagande observatör samtidigt.
– Jag gjorde skisser och tog anteckningar för att dokumentera hur eleverna förhöll sig till olika undervisningssituationer.
När bildläraren Lova Palmér observerade sina elever under lektionerna gjorde hon snabba skisser som hon sedan gick tillbaka till för att förstå hur eleverna reagerade i olika undervisningssituationer.
Inom bildämnet finns, menar hon, lager av “historiska ämneskonceptioner” som fortfarande lever kvar i viss mån.
– Till exempel att det handlar om att teckna fint. Och då fastnar eleverna gärna i att tycka att de ”är dåliga” och att det inte ”blir fint”.
Men pandemin bidrog till en rörelse bort från det synsättet.
– När eleverna jobbade hemma på distans var det många som saknade papper att rita på, men alla hade tillgång till dator och mobiltelefon. På så sätt fick fotograferande och filmande ett större utrymme i undervisningen.
Hon märkte tydligt under sina observationer i klasserna att flera av killarna blommade när de fick arbeta med filmmediet.
– En kille gjorde en hel film om sig själv som blivande fotbollsstjärna i Champions league. Det blev ett bildberättande där många olika resurser för representation kunde användas.
Lova Palmér såg hur den ”anti-ansträngningskultur” som finns hos en del killar, att den mattades av när de fick göra annat än att teckna. Det märktes också när de fick arbeta mer tredimensionellt, till exempel med lera eller kartong.
Även själva platsen där arbetet utfördes hade alltså betydelse för pojkarnas engagemang, insikten bidrog till avhandlingens namn: ”Expanderande klassrum”.
– Det märktes när vi lämnade klassrummet och använde fler lokaler i skolan, när vi delade upp i mindre grupper. Det är svårt att skapa ett kreativt fokus i helklass, i nya konstellationer kan man bryta sociala hierarkier.
Men det märktes också när eleverna fick filma utomhus.
– I filmarbetet kunde de få inspiration till berättande genom till exempel fritidsintressen, visuell kultur och barndomsplatser.
När undervisningen sker i klassrummet är tjejer generellt sett bättre på att hjälpa och stötta varandra, medan killar tenderar att vara mer tävlingsinriktade.
– Men i filmarbetet skapades en mer hjälpsam kultur mellan killarna också efter att de arbetat med feedback under bildlektionerna.
LÄS ÄVEN
Bildlärare poddar om selfies och fejkade bilder
Debatt: Glöm inte att våra händer är en förlängning av hjärnan
Siffror: Varannan praktisk-estetisk lärare är obehörig
Kritik när musik och bild bara växer på lågstadiet
Bildlärarens gamla målningar visar att mycket är sig likt i skolans värld
Praktiska tips Konkreta tips på hur skolor kan samarbeta med konstnärer.
Krönika ”Hur kan vi hjälpas åt att sänka trösklarna?”
Bildkonstens dag Bildläraren: ”Det känns oerhört viktigt”.
Praktiska tips ”Barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.”
Praktiska tips ”Fascinerande att se hur små insatser kan bidra till så stora förändringar.”
Lärarpriser ”För mig är det folkhälsa i grunden och att skapa rörelseglädje.”
Forskning Forskaren: Elever har ofta tydliga förväntningar på hur det ska gå till.
Debatt ”Borde vara en nationell angelägenhet att alla blir simkunniga.”
Krönika Musikläraren om att övandet är viktigare än någonsin.
Läsning ”Läsning är ju ett sätt att både befästa och fördjupa ämneskunskaper.”
Debatt Idrottsläraren om hur idrottssalen förvandlats till skolans tryggaste rum.
Boktips Läraren om de tre viktigaste faktorerna bakom bra hkk-undervisning.
Debatt Idrottsläraren: Betygen påverkas kraftigt av lärarens egen tolkning av kursplanen.
Undervisning Musikläraren: ”En klass vägrade sjunga i två lektioner”.
Reportage ”Fler barn än någonsin sitter framför skärmar istället för att vara ute.”
Undervisning ”Eleverna ställer andra typer av frågor och utvecklas verkligen.”
Forskning Forskarens fyra bästa tips för att göra alla elever delaktiga.
Debatt ”Idrottslärarens drömjobb har i många fall förvandlats till en mardröm.”
Krönika Slöjdlärarens vittnesmål: ”Väldigt få saker blev som vi önskat”.
Idrott och hälsa ”Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje.”
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
Debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”
Idrott och hälsa Idrottslärarens bästa tips.
Musik ”Får lok i klassen som är med och drar.”
Reportage Hemligheterna bakom framgångsrika satsningen i Växjö.
Krönika ”Jag är utbildad för att undervisa i slöjd, inte för att agera personlig assistent.”
Krönika ”Relationerna som idrottslärarna bygger med sina elever är ovärderliga.”
Läromedel ”Under sådana förhållanden är det extra viktigt att ha ett läromedel.”
Lektionstipset Bildlärarens uppgift förändrar elevernas syn på samhället.
Forskning Forskaren: Eleverna känner att de blir tagna på allvar.
Forskning Forskaren: En wow-upplevelse att se vad som hände när eleverna fick nya intryck.
Debatt ”De förlorar den sociala träningen, konditionen och skärmarna vinner.”
Krönika Idrottsläraren: Ta bort formuleringen som skrevs in när digitaliseringshysteri rådde i Sverige.