Så kan idrottsundervisningen lyfta med cirkus

Matilda Lindberg lägger fram sin avhandling vid Malmö universitet nu på fredag.

Hur kan man öka elevernas inflytande över sitt lärande i idrott och hälsa? Genom att jobba med cirkusaktiviteter, menar idrottsläraren Matilda Lindberg som forskat i ämnet.
– Det sätter igång kreativiteten och får läraren att se nya sidor av sina elever.

På fredag lägger Matilda Lindberg fram sin avhandling vid Malmö universitet: ”Exploring ways to empower pupils in physical education through circus”. Intresset för cirkus har hon närt i åratal – hon har själv tränat cirkusgrenar, varit ledare på cirkusläger och skrivit sitt examensarbete om cirkus på lärarutbildningen. 

Sedan 2012 är hon lärare i idrott och hälsa, svenska och drama. Hennes avhandling bygger på ”aktionsforskning” som innebär att man jobbar nära deltagarna och utgår från att planerna kan ändras under resans gång. Under tio lektioner arbetade hon tillsammans med 20 elever i en fjärdeklass på “en skola Sydsverige”.

– Eleverna blev väldigt nyfikna när de bjöds in att delta i ett forskningsprojekt, cirkus är ju fantasieggande.

”Jag blev imponerad”

Läroplanen säger att elever ska ha inflytande över sitt lärande i alla ämnen, men i just idrott och hälsa är det svårt, har tidigare forskning visat. Det vanliga är att läraren bestämmer och eleverna följer. 

Med cirkustemat ville Matilda Lindberg i stora stycken göra tvärtom och utgå från elevernas egna idéer.

– Vad kan man göra med en rockring? Ett hopprep? En ärtpåse? En påfågelsfjäder? 

Hon visade eleverna hur man kan balansera spetsen på den långa påfågelsfjädern i sin hand och frågade sedan vad mer man kan göra med fjädern.

– Jag blev imponerad av en elev som lade sig på rygg och istället balanserade fjädern på sin fotsula. Ett riktigt cirkustrick!

Lyfte även in språket

En annan dag skulle eleverna klä ut sig. De kunde förstås välja att bli clowner – men där fanns också möjligheten att bli rymdvarelse, igelkott, haj, kamel, elefant, apa och tiger.

– Hur svingar sig en haj i en lian? Hur gör kamelen en kullerbytta? Jag öppnade för en dialog och fick fart på elevernas fantasi och kreativitet. 

Ärtpåsarna kastade de och fångade på olika sätt.

– Någon kom på att man kunde fånga dem med uppochnedvända koner. Smart idé!

Som svensklärare lyfte hon också in språket i övningarna, något som uppskattades av såväl elevernas klasslärare som skolans rektor.

– En jongleringskägla kan ju också vara en ljuskägla, ord har olika betydelser. Och vi jobbade med prepositioner, att kasta bakom ryggen och studsa bollen knäet.

Vad sade barnen efteråt? 

– Många tyckte att det var roligt och att det kändes fritt att få vara med och bestämma. Men några tyckte att det blev för oklart vad de skulle göra, de ville att jag skulle berätta mer detaljerat för dem.

Blev det någon cirkusföreställning?

– Nej, faktiskt inte, målet var själva arbetsprocessen, inte slutresultatet. Men hade många elever velat ha en föreställning så hade vi säkert gjort en, jag var mån om att följa deras egna initiativ. Men det fanns också en poäng i att eleverna varken behövde tävla eller visa upp sig. 

Och vad tyckte deras lärare i idrott och hälsa?

– När man vill öka elevers inflytande måste man släppa lite på kontrollen, det tyckte både hon och jag var jobbigt ibland. Men i övrigt var hon positiv, hade fått syn på nya sidor hos sina elever tack vare övningarna. Nu har hon börjat använda lite av metoderna själv i andra klasser. 

”Våga släpp kontrollen”

När Matilda Lindberg vid ett tillfälle frågade eleverna vad de inte ”får göra i idrottshallen” svarade de ”inte stöka till i idrottsförrådet”. 

– Jag skulle önska att lärare ibland tänkte tvärtom: ”Rota i förrådet! Ta för er!” Visst, det blir stökigt, men våga släpp kontrollen! Det sätter fart på kreativiteten.

Under arbetet filmade hon eleverna. När hon tittade på filmerna efteråt märkte hon att det hon hade uppfattat som stök under övningen i själva verket innehöll mer lärande än hon först tyckt.

LÄS ÄVEN

Fyra tips som får fart på dansen på idrotten

Tävlingsmoment i idrotten får elever att dra sig undan

Simkravet hopplös uppgift för många idrottslärare

Forskaren: Nygamla problem när idrottsämnet växte med 100 timmar

Idrottslärarens initiativ ska ta eleverna till månen

Debatt: Otydliga kursplaner slår hårt mot idrotten i skolan