Fyra tips som får fart på dansen på idrotten

Christopher Engdahl disputerade på GIH i vintras med en avhandling som bland annat innehöll intervjuer med idrottslärarutbildare på de åtta lärosäten i landet som utbildar idrottslärare. Foto: Getty Images och Thomas Carlgren

Dansen är ofta styvmoderligt behandlad i idrottsundervisningen. Forskaren och lärarutbildaren Christopher Engdahl har flera konkreta tips för hur idrottslärare kan vässa sin dansundervisning.

Kreativ dans tappas bort

Dans som ett ”kreativt uttryckssätt” finns med i kommentarmaterialet till kursplanen – men tappas ofta bort i undervisningen. I ”kreativ dans” är inte dansstegen förutbestämda, här måste läraren hjälpa eleverna att våga utforska nya rörelsemönster. Men också fånga upp elevernas egna erfaren­heter av dans, inte minst från sociala medier.

– Ta ett steg tillbaka, låt dem utveckla sina rörelsemönster, ­diskutera sedan hur ni kan
gå vidare tillsammans, säger Christopher Engdahl.

Skapa tydliga ramar

Vissa elever är intresserade av dans, andra är obekväma med att dansa tillsammans med andra. Därför är det bra att skapa tydliga ramar och hanterbara övningar. I andra former av dans kan det ofta ge sig självt vilka danssteg som ska undervisas – i kreativ dans däremot introducerar man olika typer av nya rörelser som man sedan kan utveckla tillsammans.

– På vissa skolor arbetar lärare med ”Labans rörelseramverk”. Det kan handla om att röra sig ”tungt”, röra sig ”lätt”, röra sig ”snabbt” och röra sig ”långsamt”, röra sig ”i hela rummet” eller ”utmed väggarna”. Elever brukar tycka att det är roligt att pröva sig fram.

Utgå från rörelser eleverna är vana vid

Alla elever kommer till idrottslektionerna med någon typ av inövade rörelser. Någon spelar mycket fotboll, en annan sysslar med gymnastik, en tredje med friidrott. I kreativ dans kan man utgå från de rörelser som barnen redan känner till. Det sänker tröskeln när eleverna ska utforska sina egna dansrörelser.

– Plocka upp deras egna moves! Men våga också utmana dem, be dem testa nya rörelser med koppling till sånt de redan gör. Tjejen som dansat jazzbalett sedan hon var tre år gammal kanske ska pröva att vara ”tung” och sätta ner hela foten i stället för att stå på tå.

Var lekfull och lättsam

När Christopher Engdahl träffar nya studenter på lärarutbildningen är de ibland oroliga inför momentet dans som han ska undervisa dem i. En del är rentav rädda. Samma sak gäller vissa elever i skolan. Då är hans råd: bjud på er lekfulla sida! Det är okej är göra misstag, vi kan skratta åt det tillsammans. Det finns inga ”korrekta” rörelser i kreativ dans, rörelserna är något som ni utvecklar ihop med eleverna.

– Då blir de mindre otrygga, vågar ge sig hän och testa rörelser som de inte prövat tidigare.

LÄS ÄVEN

Tävlingsmoment i idrotten får elever att dra sig undan

Simkravet hopplös uppgift för många idrottslärare

Forskaren: Nygamla problem när idrottsämnet växte med 100 timmar

Låg status – ett 200 år gammalt problem för idrottslärare