Debatt: Tredubbla tiden för hkk i skolan
Läraren debatt "Kursplanen för hem- och konsumentkunskap har höga och lovvärda ambitioner, men timplanen är ett hån", skriver Matmaffian, Sveriges Matskribenters förening och Sveriges konsumenter i en gemensam debattartikel.
Konsumenter i dag är oerhört utsatta. Marknaden är global och komplex, utbudet av varor och tjänster enormt. Näthandeln ökar lavinartat och snabba lån utan kreditprövning kullkastar privatekonomin. Klimatkrisen är här och överkonsumtionen måste ställas om för att främja hållbarhetsmålen i Agenda 2030. Barn och unga behöver därför mer hem- och konsumentkunskap som ger instrument att navigera sin livsstil efter.
Kraven är:
- att antalet timmar i hem- och konsumentkunskap tredubblas i den kommande timplanen, för att nå kursplanens intentioner och mål och sträva mot hållbarhetsmålen i Agenda 2030.
- att tillgodose ungdomars rätt att få kunskap i hantering och konsumtion av mat/varor/tjänster och hur detta påverkar hälsa, ekonomi och miljö.
- att praktiska moment ges längre arbetspass vid schemaläggning.
- att timmarna fördelas på grundskolans tre stadier med tyngd på högstadiet.
Minsta ämnet allt för länge
Det behövs mycket kunskap och kritiskt tänkande för att få insikt i hur allt hänger ihop. Globaliseringen är här, kunskap ett måste. Hem- och konsumentkunskap är grundskolans enda ämne som ger en samlad kunskap om inköp och hantering av livsmedel, mat och hygien, hushållets skötsel och vård av inventarier och kläder samt hur hemarbetet fördelas jämställt. Detta är resurshushållning och grunden för att därefter bygga en sund privatekonomi och undvika skuldfällan.
Kursplanen har höga och lovvärda ambitioner, men timplanen är ett hån. Kursplan och timplan går inte ihop. Hem-och konsumentkunskap är skolans minsta ämne. Det är frustrerande att som lärare aldrig hinna med att ge den kunskap ungdomarna så väl behöver i vuxenlivet. Det krävs minst tre gånger fler timmar och mer sammanhängande schemalagd tid för de praktiska momenten. Det är dags att ämnet får den tid som motsvarar kursplanens intentioner och målsättning.
Den totala undervisningstiden i grundskolan är 6 890 timmar. I bästa fall tilldelas hem- och konsumentkunskap 118 timmar i den nioåriga grundskolan. 36 timmar på låg- och mellanstadiet och 82 timmar på högstadiet. Det är totalt 3 veckor på 9 år och endast 1,7 procent av den totala utbildningstiden. Den tiden räcker inte till för att lära och träna sig i att bli en medveten konsument som gör kloka val på en stenhård, global marknad. Vad är logiken och rättvisan i detta?
Konsumtionen påverkar allt
Konsumtion och livsstil påverkar hälsan, ekonomin i hushållet och hela samhället. Varje köp man gör lämnar spår som påverkar vårt klot. Agenda 2030 antogs i Paris 2015. Sverige och de flesta av världens länder undertecknade detta. I agendan finns 17 övergripande globala mål. De handlar bl.a. om en mer rättvis värld, god utbildning för alla och att värna våra ekosystem med biologisk mångfald samt att sträva efter hållbar produktion och konsumtion. Medvetna konsumtionsval är en utmaning för alla. I Hem- och konsumentkunskap får ungdomar kunskap i hur allt hänger ihop och i de praktiska momenten får man öva och träna. Det ger ett helhetsperspektiv och insikt i hur allt samspelar. Det är livskunskap och en bra bas i vård- och omsorgsyrken, servicebranscher som hotell och restaurang och yrken inom livsmedelsindustri och handel. Det är hög tid att prioritera ämnet. Fler timmar är ett måste, minimikrav är 355 timmar.
Ämnet ger ett helhetsperspektiv
Hälsa. Alla vill må bra. En av grundstenarna är kunskap i mat och måltider. Bra mat ger ork, gott humör och ett friskare liv. Dåliga matvanor skapar ohälsa och ger samhället miljarder i sjukvårdskostnader. Man får lära sig grunden för hälsosamma och hållbara matvanor. Från planering av måltider och inköp av livsmedel till att laga mat och arbeta tillsammans samt glädjen i att få dela måltid med varandra. Man får omsätta livsmedels- och näringskunskap i praktisk handling i matlagning -och bakning. Detta är kunskap för hela livet och alla ungas rättighet. Det behövs mer tid och klok schemaläggning.
Ekonomi. Det betyder att hushålla med resurser, de egna, samhällets och naturens. I dag lever 8,5 procent av Sveriges barn i hushåll där minst en förälder har skulder hos Kronofogden eller är under pågående skuldsanering. Inbjudande reklam, låga priser, lockande avbetalningsplaner och snabba lån utan kreditprövning leder till oövertänkta köp i en stressig vardag. För att undvika skuldfällan måste man kunna planera budget för hushållets inkomster och utgifter. Det behövs kunskap i marknadens språk, vilka rättigheter och skyldigheter man har som konsument och vilka lagar som styr. Det är viktigt för självkänslan att ha styrka och kunskap att sätta emot den komplexa marknaden. Med fler timmar kan hem- och konsumentkunskap uppfylla kursplanens intentioner.
Miljö. Att vara en medveten konsument är inget man lär sig på en kafferast. För att nå kursplanens mål och att sträva mot hållbarhetsmålen i Agenda 2030 måste man tränas i att förstå konsekvenserna av sin konsumtion och hur den påverkar miljö och klimat. Med kunskap ökar medvetandet och därmed styrkan i att ta egna beslut för en hållbar framtid.
Ge unga rätt förutsättningar
I regeringsuppdraget till Skolverket, som ska vara klart den 31 mars 2021, är syftet att skapa en bättre balans mellan det centrala innehållet i kursplanerna och den tid som är avsatt för varje ämne i timplanen. Nu finns möjlighet att ge hem- och konsumentkunskap ett ordentligt lyft i grundskolans timplan så ungdomarna kan rustas bättre inför framtiden. Det förväntar vi oss.
På uppdrag av Matmaffian, Sveriges Matskribenters förening och Sveriges konsumenter
Ellionor Moberg, Hushållslärare, Marknadsekonom och Miljöstrateg
Britt-Marie Dahlin, Hushållslärare, MSc och Grundare av Tallriksmodellen
Jan Bertoft, generalsekreterare, Sveriges konsumenter
Lista på samtliga underskrifter nedan:
Styrelsen för Matmaffian
Cecilia Öster, ordförande
Eva Broström
Margareta Jeding Ivert
Malin Landqvist
Ami Hovstadius
Juanita Conway
Susanne Snäll
Henrik Mattsson
Medlemmar i Matmaffian
Viola Adamsson, hushållslärare och PhD medicinsk vetenskap
Johanna Westman, Mosebacke Matstudio
Maud Onnermark, chefredaktör Matmagasinet
Ann-Helen Meyer von Bremen, Uttryck AB
Åse Zaccherini, konsumentjournalist
Margareta Schildt Landgren, Hkk- och samhällskunskapslärare, Msc
Birgit Nilsson Bergström, hushållslärare, kokboksförfattare
Christina Asplund, hushållslärare, matskribent
Marie Törnblom, hushållslärare
Inger Bjurgård, journalist
Ann-Marie Schröder, konsumentreporter
Birgit Hemberg
Ann-Sofie Dahl Ekblom, Hkk-lärare
Ebba Wachtmeister
Mia Ackebo, hushållslärare, Hållbarhetsledare ICA Sverige AB
Christina Möller, hushållslärare, Fil dr HC
Carita Wallman Larsson, fd matombudsman LRF
Maud Ekblad, förstelärare i svenska och SO, föreläsare i mat och måltidshistoria
Christina Flänsgård, dietist
Birgitta Lindewall, hushållslärare
Kajsa Lindewald, leg. ämneslärare 7-9
Ulla-Kerstin Nilsson Blom, UKNB Kommunikation
Christina Ihrsén Ek, Hållbarhetscoach, Kvalitetslabb CR S&I Solna
Agneta Berglund, fd Lantmännens provkök
Lena Bensryd, kock
Anna Sjögren, kostvetare, livsmedelsjournalist
Berit Paulsson, hushållslärare
Birgitta Villner Gyllenram, hushållslärare
Malin Karlén Andersson, hushållslärare
Dessutom fler som engagerat sig
Karin Ohlsson, kock
Monika Mårtensson, hushållslärare
Annika Unt, leg dietist
Barbro Anderberg, lärare i Hem-och konsumentkunskap
Gertrud Mark, f.d. produktchef och färskvaruutbildare
Margareta Edsgård, hushållslärare, konsumentvägledare och affärsutvecklare
Kristina Eriksson, matskribent och kokboksförfattare, Hkk-lärare
Karin Wistrand Kardemark, leg. Hkk-lärare och folkhälsovetare
Helena Kugelberg Palmqvist, hushållslärare, yrkeslärare inom restaurang och livsmedel
Ellinor Varady, hushållslärare, matjournalist
Monika Persson, Hem- och konsumentkunskapslärare
Kristina Sjöholm, kostekonom
Eva Hamnebo, kostchef
Britt Olsson, lärare i hemkunskap, fd rektor Ester Mosessons Gymnasium, restaurangskola
Annika Yokoyama Ohlson, Hushållslärare
Lill Spenninge, Måltidschef
Ewa Fager, lärare i HKK och svenska
Britha Johansson, hushållslärare
Ingalill Bergendorff, hushållslärare
Amanda Persson, lärare i HKK och svenska för invandrare
Yoanna Ohlson Yokoyama, dietiststudent
Hermine Ohlson Yokoyama, läkarstudent
Agneta Källner Sjöstrand, hushållslärare
OM LÄRAREN DEBATT
Vill DU debattera hos oss? Gör så här!
Välkommen att göra din röst hörd i Läraren Debatt. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor.
Skriv cirka 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Mejla till debatt@lararen.se
Så kan undervisningstiden förändras i ditt ämne
Ämne | Låg | Mellan | Hög | Tot |
Bl, nu | 50 | 80 | 100 | 230 |
Bl, förslag | 60 | 80 | 100 | 240 |
Hkk, nu | 36* | 82 | 118 | |
Hkk, förslag | 40* | 82 | 122 | |
Idh, nu | 140 | 180 | 280 | 600 |
Idh, förslag | 140 | 180 | 280 | 600 |
Mu, nu | 70 | 80 | 80 | 230 |
Mu, förslag | 80 | 80 | 80 | 240 |
Sl, nu | 50 | 140 | 140 | 330 |
Sl, förslag | 50 | 140 | 140 | 330 |
Sv/Sva, nu | 680 | 520 | 290 | 1490 |
Sv/Sva, förslag | 680 | 520 | 290 | 1490 |
En, nu | 60 | 220 | 200 | 480 |
En, förslag | 60 | 220 | 200 | 480 |
Ma, nu | 420 | 410 | 400 | 1230 |
Ma, förslag | 420 | 410 | 400 | 1230 |
NO, nu | 143 | 193 | 264 | 600 |
NO, förslag | 145 | 216 | 289 | 650 |
Bi, nu | 55 | 75 | ||
Bi, förslag | 60 | 80 | ||
Fy, nu | 55 | 75 | ||
Fy, förslag | 60 | 80 | ||
Ke, nu | 55 | 75 | ||
Ke, förslag | 60 | 80 |
Resterande NO-timmar på mellan- och högstadiet får fördelas fritt mellan de tre NO-ämnena. |
SO, nu | 200 | 333 | 352 | 885 |
SO, förslag | 200 | 375 | 413 | 988 |
Ge, nu | 70 | 75 | ||
Ge, förslag | 75 | 80 | ||
Hi, nu | 70 | 75 | ||
Hi, förslag | 90 | 105 | ||
Re, nu | 70 | 75 | ||
Re, förslag | 75 | 80 | ||
Sh, nu | 70 | 75 | ||
Sh, förslag | 75 | 90 |
Resterande SO-timmar på mellan- och högstadiet får fördelas fritt mellan de fyra SO-ämnena. |
Tk, nu | 47 | 65 | 88 | 200 |
Tk, förslag | 47 | 65 | 88 | 200 |
Språk, nu | 48 | 272 | 320 | |
Språk, förslag | 48 | 272 | 320 | |
Elevens val, nu | 177 | |||
Elevens val, förslag | 0 | |||
Totalt, nu | 1860 | 2305* | 2548 | 6890 |
Totalt, förslag | 1887 | 2374* | 2629 | 6890 |
Därav skolans val (nu och sen) | 600 |
*Undervisningstiden i hem- och konsumentkunskap som i tabellen ligger under mellanstadiet kan även nyttjas på lågstadiet.
LÄS ÄVEN
Lärarilska mot att bildämnet kan få färre timmar på högstadiet