
Källa: Skolverket
”Eleverna har svårare att hålla koncentrationen när de blivit vana vid alla snabba kickar på Tiktok. Dessa telefoner är toxiska”, säger idrottsläraren Jennie Nobelius (till höger). Flickan till vänster har ingen koppling till texten.
Betyg
Tjejer i nian har på senare år tappat rejält i ämnet idrott och hälsa. Mer än åtta procent blev underkända i våras, den högsta siffran sedan det nuvarande betygssystemet infördes 2013.
– Det gör mig jätteledsen, säger Jennie Nobelius, ny ordförande i Svenska idrottslärarföreningen.
Nyligen kom nyheten att andelen elever som förra läsåret inte nådde behörighet till gymnasiet hade ökat jämfört med året innan.
Tittar man närmare på niornas tapp finns en tydlig tendens inom idrott och hälsa: andelen som fick F i betyg ökade till över sju procent för samtliga elever – men till hela 8,5 procent för flickorna.
Det som gör saken extra bekymmersam är att nedgången för flickor nu har pågått i flera år – med en kraftig acceleration från 2020 då andelen underkända låg på 6,7 procent. Andelen underkända killar har ”bara” ökat från 5,7 till 5,9 procent under samma tidsperiod. Varför denna skillnad mellan tjejer och killar?
Ännu finns ingen klargörande forskning på området. Men Jennie Nobelius har sina misstankar:
– Jag tror att det handlar om ett vidare samhälleligt problem där sociala medier spelar en avgörande roll.
Det finns indikationer på att flickor tillbringar mer tid än pojkar på sociala medier. Och att de i högre grad drabbas av både nätmobbning och utseendehets.
– Det vore inte konstigt om det också bidrar till en ökad stress, utsatthet och minskad aktivering av kroppen, säger Jennie Nobelius.
Om de sitter klistrade vid mobiltelefonen leder det också till att de får minskad ork och sämre kondition, vilket i sin tur kan göra det svårare att klara idrottsämnet.
– Idrottslärare märker att eleverna orkar mycket mindre än tidigare. Och de har svårare att hålla koncentrationen när de blivit vana vid alla snabba kickar på Tiktok. Dessa telefoner är toxiska, säger Jennie Nobelius.
Hon ser också en post-pandemieffekt, som möjligen har drabbat tjejer i högre grad än killar.
– Många har aldrig hittat tillbaka till de idrottsklubbar där de var aktiva före pandemin.
På Jennie Nobelius egen skola, Göteborgs Högre Samskola, ser hon hur sociala medier påverkar eleverna varje dag. Hon har dock inte märkt några större skillnader mellan tjejer och killar.
– Men vi måste alla tänka på risken att låta killar ta mer plats än tjejer på lektionerna. Den risken finns absolut där.
Ämnet idrott och hälsa, som fick det namnet i och med nya läroplanen 1994, var länge ett av de få ämnen där killar hade bättre resultat än flickor. För ett tiotal år sedan hade emellertid tjejerna kommit ikapp – för att nu på nytt halka efter.
Flickornas genomsnittliga betygspoäng i idrott och hälsa har minskat från 14,6 för fem år sedan till 13,9 i år. Under samma tid ökade killarnas betygspoäng från samma siffra, 14,6, till 14,8 i år.
Källa: Skolverket
LÄS ÄVEN
Forskarna: Vagt ämnesspråk leder till mer idrott än hälsa
Idrottsläraren om övningen som gör alla elever aktiva
Professorns tips: Betrakta rörelseförmåga som kunskap
Praktiska tips Konkreta tips på hur skolor kan samarbeta med konstnärer.
Krönika ”Hur kan vi hjälpas åt att sänka trösklarna?”
Bildkonstens dag Bildläraren: ”Det känns oerhört viktigt”.
Praktiska tips ”Barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.”
Praktiska tips ”Fascinerande att se hur små insatser kan bidra till så stora förändringar.”
Lärarpriser ”För mig är det folkhälsa i grunden och att skapa rörelseglädje.”
Forskning Forskaren: Elever har ofta tydliga förväntningar på hur det ska gå till.
Debatt ”Borde vara en nationell angelägenhet att alla blir simkunniga.”
Krönika Musikläraren om att övandet är viktigare än någonsin.
Läsning ”Läsning är ju ett sätt att både befästa och fördjupa ämneskunskaper.”
Debatt Idrottsläraren om hur idrottssalen förvandlats till skolans tryggaste rum.
Boktips Läraren om de tre viktigaste faktorerna bakom bra hkk-undervisning.
Debatt Idrottsläraren: Betygen påverkas kraftigt av lärarens egen tolkning av kursplanen.
Undervisning Musikläraren: ”En klass vägrade sjunga i två lektioner”.
Reportage ”Fler barn än någonsin sitter framför skärmar istället för att vara ute.”
Undervisning ”Eleverna ställer andra typer av frågor och utvecklas verkligen.”
Forskning Forskarens fyra bästa tips för att göra alla elever delaktiga.
Debatt ”Idrottslärarens drömjobb har i många fall förvandlats till en mardröm.”
Krönika Slöjdlärarens vittnesmål: ”Väldigt få saker blev som vi önskat”.
Idrott och hälsa ”Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje.”
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
Debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”
Idrott och hälsa Idrottslärarens bästa tips.
Musik ”Får lok i klassen som är med och drar.”
Reportage Hemligheterna bakom framgångsrika satsningen i Växjö.
Krönika ”Jag är utbildad för att undervisa i slöjd, inte för att agera personlig assistent.”
Krönika ”Relationerna som idrottslärarna bygger med sina elever är ovärderliga.”
Läromedel ”Under sådana förhållanden är det extra viktigt att ha ett läromedel.”
Lektionstipset Bildlärarens uppgift förändrar elevernas syn på samhället.
Forskning Forskaren: Eleverna känner att de blir tagna på allvar.
Forskning Forskaren: En wow-upplevelse att se vad som hände när eleverna fick nya intryck.
Debatt ”De förlorar den sociala träningen, konditionen och skärmarna vinner.”
Krönika Idrottsläraren: Ta bort formuleringen som skrevs in när digitaliseringshysteri rådde i Sverige.