Trenden: Cyberlärarna blir stjärnor på sociala medier

”Magister Nordström” (Rickard Nordström), ”Skolinkvisition” (Marcus Larsson) och ”Lindas klassrum” (Linda Forssell Asp) är tre stora lärarprofiler på sociala medier.

Klassrummet flyttar ut i cyberspace – och ­läraren kan bli stjärna i ett eget universum.
– Trenden just nu är att vi kan se att både pedagogik och pedagoger börjar ta mer plats digitalt, säger experten Emanuel Karlsten.

Emanuel Karlsten är delaktig i att ta fram makthavarlistan varje år och har följt utvecklingen på internet länge.

– När det gäller lärare ser jag att det utkristalliserat sig två spår; lärare som bygger relationer och lärare som har digitala lektioner. Det är väldigt intressant att titta på hur de jobbar, säger Emanuel Karlsten.

Det relationsskapande tar mycket tid och kraft.

– Arbetet för att upprätthålla intresset hos följarskarorna och attrahera nya gillare är stenhårt. Man ska inte underskatta den tid som en influencer, oavsett om hen är lärare eller ej, måste lägga på att göra inlägg som ibland lever bara en dag, säger han.

Innehållet växer över tid

En genomarbetad, effektfull story på Instagram kan vara som ett tomtebloss – medan en lektion rätt upp och ner på Youtube blir mer som en olympisk eld som aldrig slocknar.

– Där ser vi hur lektioner filmade rätt upp och ner, där man får lära sig något intressant, tickar visningar flera år senare. På sikt kan ett sådant inlägg växa till sig över tid. Det blir lite som när en författare får sina gamla böcker, den så kallade backlisten, lästa eller lyssnade på när någon upptäcker den nyskrivna, säger Emanuel Karlsten.

Han tror att pedagogik som fyller ett behov har en bra framtid i den digitala världen. Särskilt om det fyller ett oväntat behov.

– Som exempel kan jag nämna arabiska undervisningsfilmer om hur det fungerar att ta körkort i Sverige. De går igenom trafikregler i detalj, fördjupar sig i typiskt svenska vägskyltar och en mängd andra saker som är specifika för att köra bil just här. Någon hittade det här behovet och började fylla det med digitalt undervisningsmaterial, säger Emanuel Karlsten.

Han fortsätter:

– Jag tror det går att hitta nischer i skolans värld som lämpar sig väl för digitalt förkovrande på ungefär samma sätt. Men området som har snabbast tillväxt är ju det relationsskapande och där sticker Magister Nordström verkligen ut.

Lasse Brahme.

Magister Nordström, eller Rickard Nordström som han egentligen heter, är omstridd och ibland kritiserad. Särskilt av andra lärare.

Säljchefen som skolade om sig till lärare och fick jobb i Vellinge kommun, som har en hållning att man ska ”sprida det vi gör bra”, står i en klass för sig som varumärke.

Så upptäcktes Magister Nordström

Lasse Brahme, vd på Bokfabriken som är ett av Sveriges mest snabbväxande bokförlag, berättar om hur det gick till när han upptäckte Magister Nordström.

Allt började med att Therese Lindgren utsågs till Årets Youtuber i Sverige 2015. Bonnierförlaget Forum var snabbt med att se till att ge ut ”Ibland mår jag inte så bra” som blev Sveriges överlägset mest sålda fackbok 2016.

– Jag såg vilken kraft det finns med rätt influencers som skriver rätt bok. Vi på förlaget började genast leta efter någon som skulle kunna göra om det Therese Lindgren gjort och då hittade vi Nattid, säger Lasse Brahme.

Rickard Nordström heter Magister Nordström på sociala medier.

Nattid är Nathalie Danielsson, född 2001, som startade en egen Youtube-kanal som 15-åring.

– Vi valde att ge ut hennes självbiografi ”Jag, Nattid” och den blev årets mest sålda ungdomsbok hos Adlibris 2019 och det var i arbetet med den som vi hittade Magister Nordström på Heyou, säger Lasse Brahme.

Heyou?

– Det var en ny värld för mig. Tänk dig ett Roskilde, men med influencers. Det var influencers överallt. Jag var helt matt. Men som motvikt var Magister Nordström med. Jag tror att hans roll var att de vuxna som var på plats på mässan skulle få ett föräldraperspektiv på hur ungarna använder sociala medier.

Och just det blev en bok?

– Ja, Rickard är ju kul att lyssna och titta på­ ­samtidigt som det bakom det humoristiska finns många viktiga frågor som han brinner för. Men den föreläsningen utmynnade i boken ”App, app, app” hos oss. Jag vill minnas att ett av kraven var att jag dansade med Magister Nordström på Tiktok. Det var kul och lite cringe på samma gång, kanske inte något av det jag gör till vardags som chef på ett bokförlag…

Ett inlägg på Instagram om läxor av Magister Nordström.

Bokfabriken valde samma medförfattare, Hanna Welin, som Nattid berättade sin levnadshistoria för.

– I mångt och mycket var det samma upplägg med Magister Nordström. Vi har förresten diskussioner med honom om fler böcker, självklart gärna med skolperspektiv. Vi får se exakt vad det landar i, säger Lasse Brahme.

34 000 följare på Facebook, 91 000 på Instagram och 325 000 på Tiktok gör att Magister Nordström är en intressant försäljningskanal för företag.

Ingen granskning av Konsumentverket

I september rullar inslag sponsrade av ett möbelföretag på Instagram. Magister Nordström ber barnen i ett klassrum höja de justerbara bänkarna och dansa med honom.

Det är bland annat mot inslagen av reklam som kritikerna reagerar.

Maja Rogemyr, jurist på Konsumentverket, berättar att myndigheten inte gjort någon granskning när det gäller lärare som är influencers.

– Men generellt sett är det viktigt att utformning av marknadsföring tar hänsyn till marknadsföringens mottagare och eventuella utsatthet. Exempel på omständigheter som kan göra konsumenter utsatta är hög eller låg ålder, säger Maja Rogemyr.

När det gäller sociala medier ställer Konsumentverket höga krav på att kommersiella samarbeten ska skilja sig från vanliga inlägg.

Mottagaren ska förstå att det rör sig om reklam redan vid en flyktig kontakt, säger Maja Rogemyr.

När det gäller marknadsföring till barn är konsumentlagen tydlig:

– Det är förbjudet att direkt uppmana barn att köpa, eller övertala föräldrar eller andra vuxna att köpa, den marknadsförda produkten, säger Maja Rogemyr.

Vad är egentligen reklam?

Men det finns ju gråzoner, lite som Dagens Nyheter frågar sig i en artikel, när det gäller Sveriges mest kända influencer-familj:

Är det reklam om Bianca Ingrosso postar ett inlägg om att hon sitter och äter mat på sin bror Olivers nya restaurang?

Linda Forssell driver kontot Lindas klassrum.

Konsumentverkets svar: Inte nödvändigtvis – det beror på…

Så var går egentligen gränsen för en lärare som är influencer på sociala medier?

Det är en fråga som Linda Forssell Asp, grundskollärare i Falun, brottas med så gott som dagligen på sitt konto Lindas Klassrum som har 12 900 följare på Instagram och 57 000 på Tiktok.

– Det finns ju mycket större konton, men mitt digitala klassrum känns ganska lagom. Jag hade ingen tanke på att bli stor på nätet när jag var en av de första lärarna som gav mig in i det här. Jag ville bara få kontakt med likasinnade. Visst, det finns sådant som är problematiskt och jobbigt i skolan – men jag tycker också att jag har världens roligaste yrke och jag vill kunna få inspiration av att hänga med andra som tycker att det är kul i skolan, säger hon.

Lindas klassrum på Instagram.

Samtidigt kan det vara svåra avvägningar innan hon publicerar en post.

– Jag vill försöka vara ett gott exempel för andra lärare som tänkt ge sig in i sociala medier. Jag vill att den kollega som tittar in i mina konton ska få ett bra exempel på vad man får göra på ett juste sätt på nätet. Men det är inte alltid så lätt att få svar på de frågor jag undrar över själv. Utvecklingen går så snabbt.

Linda Forssell Asp har själv tidigt tagit kontakt med yrkesetiska rådet.

– Det finns ju ett extra stort ansvar för oss lärare att göra rätt och kunna ha ett konto på nätet utan att vår yrkesetik skadas, säger hon.

Vad är ditt tips till lärare som vill starta egna digitala klassrum?

– Om det är mer organiserat, så nummer ett: anmäl bisyssla till din arbetsgivare och få den godkänd. Två: tänk till innan du börjar göra inlägg. Kolla upp vad Lärarnas yrkesetiska råd har för rekommendationer. Tre: ta ställning till i vilka kanaler du vill befinna dig.

Det handlar om min egen tid – inte min förtroendearbetstid

Linda Forssel Asp

Är kontot Lindas Klassrum värt den tid du lägger ner?

– Förut tyckte jag det var roligt att sticka och virka på fritiden, men det ger mig mer energi att vara i mitt, och andras, digitala klassrum. Jag kan välja att lägga min fritid på att göra en story på Instagram till mina följare och istället investera några tior i att köpa in ett undervisningsmaterial som jag tycker är bra.

– På samma sätt tycker jag inte det är konstigt om lärarkollegor köper något material från mig om de tycker att jag erbjuder något bra. Men jag vill poäng­tera att det handlar om min egen tid – inte min förtroendearbetstid, säger hon.

Varför vänder du dig till kollegorna just på ­Instagram?

– Jag tycker att det är en snäll kanal. Twitter känns så hårt och gnälligt. Där vill jag inte vara, säger Linda Forssell Asp.

Marcus Larsson heter @skolinkvisition på X (före detta Twitter) och är en av grundarna till tankesmedjan Balans.

På Twitter, eller X som Elon Musk döpt om kanalen till, verkar läraren Marcus Larsson med sitt konto Skolinkvisition som har 27 300 följare.

Han passar inte riktigt in i något av de två spåren – relationsbyggande eller undervisande – som nämns i början.

– Om Magister Nordström finns i ett spektrum i sociala medier, så finns jag i det totalt motsatta. Man kan väl säga att jag alltid befunnit mig i någon form av opposition på nätet, säger Marcus Larsson.

Hur då?

– Även om jag hade en blogg för länge sedan, så är det nog enklast att placera mig i den kategori som allmänt brukar kallas skoltwitter. För mig började det med rena iakttagelser om försämringar i lärarnas vardag. Det kunde vara ett par elever till i varje klass här – och lite ökade dokumentationskrav där. Jag såg ett mönster av dolda neddragningar som jag ville berätta om, säger han.

Kontoto har växt av egen kraft

Marcus Larsson hade inte heller en tanke på att han en dag skulle bli en profilerad tyckare och hamna på topplistor över makthavare på nätet.

– Nej, jag var ju glad bara över att få fler att prata skolfrågor med. Om jag såg att följarskaran ökat med femtio personer som kunde ta del av mina inlägg så kände jag att det var helt fantastiskt. På det sättet måste jag säga att Twitter, åtminstone historiskt, varit ett av de mest demokratiska sätten att nå ut på. Mitt konto har växt av egen kraft trots att jag varit en nagel i ögat för så många, säger han.

Om Magister Nordström finns i ett spektrum i sociala medier, så finns jag i det totalt motsatta.

Marcus Larsson

Hur många tweets har du gjort?

– Siffran var uppe i 120 000 för något år sedan. Men då ingår det ju också en hel del retweets och de borde väl egentligen inte räknas in? Men jag har tweetat massor. Det törs jag nog säga…

Marcus Larsson, @skolinkvisition på X (före detta Twitter), har över 27 000 följare.

Och nu är du en del av Tankesmedjan Balans – hur gick det till egentligen?

– Jag har ondgjort mig mycket över exempelvis Timbro och den lobbyism som friskolekoncernerna kan ägna sig åt med vinster tack vare den skolpeng de får in i sina aktiebolag. Så en dag var det någon som skrev på Twitter ”att ni får väl starta egen tankesmedja då”. Så då gjorde jag och Åsa Plesner verklighet av detta. Det är ju egentligen ganska otroligt att två människor som blivit utbrända i skolans värld nu kan vara en motvikt i debatten.

Finansieras av donationer

Hur får ni egentligen in pengar till Balans?

– Eftersom vi själva är så emot marknadiseringen av skolan kan vi ju inte gärna ha tankesmedjan Balans i ett aktiebolag. Så vi är en ideell förening som finansieras av donationer. De pengarna gör att jag kan gå ner i arbetstid på ordinarie jobb och i stället lägga den frigjorda tiden på Balans. Tycker inte folk att vi gör ett bra jobb, så får vi inga intäkter.

Så allt är helylle med er finansiering?

– Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om att vi lever i någon slags swish-symbios med vår antagonist Rebecca Weidmo Uvell. Vi får mer donationer när hon ger sig på oss och hon får säkerligen mer när vi är kritiska till henne. En gång när hon skrev att LO och vänstern finansierar Balans kom det på kort tid in sammanlagt 25 000 extra i många mindre swish­inbetalningar, de flesta märkt med ”Uvell-pengar”.

Får ni bidrag från LO?

– Nej, LO har inte stöttat oss.

Tre praktiska råd

Lärarnas yrkes­etiska råd rekommenderar:

  • Var varsam med att publicera bilder eller filmer där elever förekommer.
  • Undvik alla sammankopplingar mellan uppdraget som lärare och egna kommersiella intressen.
  • Uppmärksamma kollegor på, och vid behov ta nödvändiga diskussioner, när yrkesetiken hamnar i konflikt med kommersiella intressen.

LÄS MER: Korruptionsprofessorn: Granska lärarna i sociala medier