”Magister Nordström” gör ny reklam – trots etiska rådets kritik

Rickard ”Magister Nordström” får kritik från Lärarnas yrkesetiska råd – samtidigt som han drar igång en ny skolrelaterad reklamkampanj.

Samtidigt som Lärarnas yrkesetiska råd gör sitt officiella uttalande kring Magister Nordströms reklam för adhd-utredningar, publicerar läraren ytterligare ett kommersiellt samarbete i sina sociala kanaler.
– Jag har tusen frågor, säger rådsordföranden Jesper Rehn.

Vi Lärare har rapporterat om sociala medie-makthavaren ”Magister Nordström” tidigare.

I dagarna kom Lärarnas yrkesetiska råd med kritik mot hans reklamsamarbete med en e-hälsoleverantör, som gör adhd-utredningar.

Ett samarbete som rådet uttalade sig om i Vi Lärare redan i augusti.

– Den stack ut. Om man uttalar sig som han gör, går han i god för företaget som gör utredningarna. Alla barn måste ha möjlighet att göra utredningarna kostnadsfritt – och det är den fråga man borde driva, säger Jesper Rehn, ordförande för Lärarnas yrkesetiska råd.

Vi Lärare skrev om ”Magister Nordströms” adhd-reklam den 23 augusti.

Rickard Nordström har 320 000 följare på Tiktok, 36 000 på Instagram och har rankats som Sveriges mäktigaste skolaktör på nätet av Maktbarometern, med sina 38 000 följare på Facebook.

Läraren har gjort sig ett namn genom att skriva om att leva med adhd, att ta ställning mot läxor – och genom reklam för företag. Först för dammsugare.

”Jag har tusen frågor”

Men samtidigt som rådet kommer med sitt uttalande, vevar Rickard Nordström i gång en ny reklamkampanj på Facebook.

Denna gång för ett möbelföretag under rubriken ”Drömklassrummet”, där företagets logga är synligt i hela filmen. Bilderna här ovan är från möbelföretagets Youtube-video.

– Har han kommersiella intressen i företaget? Vad tycker vårdnadshavarna? Jag har tusen frågor till Magister Nordström, säger Jesper Rehn.

”Hårresande”

Jesper Rehn.

Han kallar också reklamen, där barn syns i skolmiljö, för ”hårresande”.

– Det kanske är roligt för dem idag. Men frågan är vad de tycker om femton år, säger Jesper Rehn.

Vad spelar era uttalanden för roll, när reklamen fortsätter?

– Uppenbarligen struntar han i dem. Jag tycker att det är sorgligt. Man behöver inte hålla med oss, men vi är demokratiskt valda av Sveriges Lärare för att måna om de etiska frågorna i yrket. Jag tycker att det här är konstigt, säger Jesper Rehn.

Vi Lärare söker Rickard Nordström.

LÄS ÄVEN:

”Magister Nordström” i nytt reklambråk

Facket inför ”Magister Nordströms” föreläsning: ”Blås av”

Ny rankning: Magister Nordström mäktigast i skolan

Forskaren: Då ska lärare inte vara influencers

Tre frågor att ställa dig – innan du dansar på Tiktok

Trenden: Cyberlärarna blir stjärnor på sociala medier