Tiktok-läraren: ”Fel att göra reklam för hamburgerkedjor”
Yrkesetik
Första gången som Maktbarometern mäter Tiktok-användares inflytande hamnar en idrottslärare på topp hundra.
– Om jag bara skulle lattja skulle jag tappa respekt, säger Simon Frostner, innehavare av kontot Frostners värld.
LÄS ÄVEN: Ny rankning: Magister Nordström mäktigast i skolan
För sjätte året i rad mäter Medieakademin vilka personer som når flest och skapar mest engagemang i sociala kanaler.
Förstaplatsen på Maktbarometerns totallista, alla kanaler invägda, är Familjen Lundells, andraplatsen är Sverigedemokraternas och på tredje plats kommer avgående statsminister Magdalena Andersson (S).
Lärarna med mest makt på sociala medier
I Twitterrankningen hamnar läraren och skoldebattören Marcus Larsson, känd som @Skolinkvisition på Twitter, på plats 45, med 23 293 följare.
Nytt för i år är att Maktbarometern mäter engagemanget på Tiktok.
Där finns idrottsläraren Simon Frostner med kontot Frostners värld, med 55 600 följare.
Simon Frostner började posta på Instagram, men eleverna tipsade honom om att börja tiktoka.
– Om jag bara skulle lattja då skulle jag tappa respekt. Men jag har tydliga ramar, på lektionerna är jag bara lärare, säger han.
På sätt och vis är plattformen ett verktyg för att skapa relationer.
– När jag har nya elever vet de redan vem jag är och det är lättare för dem att komma fram och säga hej. Jag tror att det underlättar, så länge jag sätter mina ramar, säger Simon Frostner.
Bland kollegorna är reaktionerna både positiva och negativa – kollegor som berättar om sina barn som är trogna följare.
Frostners svar på lärarrådets kritik
– Men en lärare som inte jobbar på skolan har hört av sig till rektor, om att det är olämpligt och att jag driver med läraryrket, förklarar han.
Lärarnas yrkesetiska råd manar till försiktighet i sociala medier. Hur ser du på detta?
– Jag har tänkt på det väldigt mycket, och jag har en kollega utanför skolan som jag diskuterar med om hur saker kan uppfattas. Det här är något jag gör på min fritid men det skulle kännas fel att göra reklam för hamburgerkedjor eller att ha med eleverna. De kanske tycker att det vore coolt nu, men frågan är vad de tycker om fem år, säger Simon Frostner.
Läraren.se kompletterar listan över skolmakthavare.
LÄS ÄVEN:
Forskaren: Då ska lärare inte vara influencers