”Magister Nordström” i nytt reklambråk

Läraren Rickard Nordström kritiseras för inlägg på Instagram som gör reklam för privata adhd-utredningar.

Lärarnas yrkesetiska råd kritiserar Tiktok-läraren ”Magister Nordströms” betalda samarbete med en stor e-hälsoleverantör.
Inlägget som delas i sociala medier gör reklam för privata adhd-utredningar.

Sociala medier-läraren ”Magister Nordström”, eller Rickard Nordström som han egentligen heter, har 320 000 följare på Tiktok, 36 000 på Instagram och har rankats som Sveriges mäktigaste skolaktör på nätet av Maktbarometern, med sina 38 000 följare på Facebook.

Hans klassrumsdanser har under senaste åren kompletterats med inlägg om npf och psykisk hälsa.

Under 2020 kritiserades han hårt för att han, i sin lärarroll, gjorde reklam för dammsugare i sina kanaler. Nu är det dags igen.

Gör reklam för adhd-utredning

Under måndagen lade läraren ett inlägg på Instagram med reklam för privata adhd-utredningar hos företaget Mindler.

”Köerna för att göra en ADHD-utredning är långa, frustrationen stor & många behöver hjälp snart” skriver magister Nordström på kontot, och fortsätter:

”Själv har jag dubbelkollat hur deras utredningar går till då jag aldrig skulle rekommendera något som jag inte med hjärtat skulle säga är bra”.

Han uppger också att kostnaden för en utredning hos Mindler ligger på 29 000 kronor och uppåt.

Inlägget har fått Lärarnas yrkesetiska råd att agera.

”Yrkesetiskt mycket tveksamt”

Ett offentligt uttalande kommer inom kort, men redan idag uttalar sig rådet i Vi Lärare om att ”Magister Nordströms” inlägg är ”yrkesetiskt mycket tveksamt”.

Och skriver vidare:

”Betalda samarbeten med företag som genomför utredningar av ADHD innebär att läraren går i god för detta företag, vilket är yrkesetiskt mycket tveksamt, eftersom lärare generellt inte har denna expertis men också för att det bör vara alla elevers rätt att vid behov kunna utredas för exempelvis ADHD, utan extra kostnad för deras vårdnadshavare”.

Kritik på X

Från Lärar-X kommer ytterligare kritik.

Skolprofilen Alexander Skytte:

”Nä det är inte bra. Särskilt eftersom den riktiga utredningen kan ha två års väntetid”.

Psykiatrikern Christian Rück:

"Den kompletta integreringen av marknadsskolan och diagnosfabriken fångad i en tweet”

Andra kommentarer:

”Väldigt oseriöst och problematiskt”

”Det vore intressant att veta hur han ”dubbelkollar” företaget.

”Kan detta vara en okej bisyssla?”

”Oetiskt...får han provision för varje diagnos?”

Manar till eftertanke

Yrkesetiska rådet har tidigare uttalat sig om lärar-influerare:

”Medlemmar av en profession som är så beroende av tillit som lärarkåren är kan inte utan vidare växla mellan sin yrkesroll och till exempel rollen som influerare eller försäljare på nätet. 

Rådet vill därför mana till eftertanke och uppmanar alla lärare som profilerar sig på sociala medier att undvika ageranden som kan leda till uppfattningen att antingen deras elever eller yrkesroll utnyttjas för lärarens personliga vinning, att lärarens ageranden inte bygger på ett professionellt ansvar”.

”Ska användas för eleverna”

”Vad som står på spel är principen att alla resurser – här lärarens arbetstid och engagemang – bör användas för elevernas bästa, må det vara i planering av undervisning, till egen kompetensutveckling eller annat som i förlängningen gynnar eleverna.” 

Vi Lärare har upprepade gånger sökt Rickard Nordström för en kommentar.

LÄS ÄVEN:

Lärarrådet: Influencer kan skada hela yrkeskåren

Ny rankning: Magister Nordström mäktigast i skolan

Forskaren: Då ska lärare inte vara influencers

Tre frågor att ställa dig – innan du dansar på Tiktok

Trenden: Cyberlärarna blir stjärnor på sociala medier