Lärarprofilen om kritiken: Blivit fult att hylla läraryrket

För att nå fram till makthavarna med det som verkligen är dåligt så behöver man också lyfta fram det som är bra. Annars blir det inte trovärdigt, menar Jonas Nilsson. Foto: Adobe Stock och Julia Donka
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Jonas Nilsson, lärare i svenska och idrott åk 7-9 på Stordammens skola i Uppsala kommun samt författare och föreläsare om lärares ledarskap. Du har fått motta syrliga kommentarer och kritik på sociala medier när du debatterat och framhållit de positiva fördelarna med att vara lärare.

LÄSTIPS Forskaren: Då ska lärare inte vara influencers

Vilken typ av reaktioner har du fått?
– Jag har fått kommentarer att jag är en ”nyttig idiot” och ”SKR:s knähund”. Andra undrar om jag ”smörar för eller är kompis med rektorn”, ” har någon karriärtjänst på gång” eller ”sitter bra där uppe i sadeln”.

Varför tror du att vissa lärare blir provocerade när andra säger att de ”älskar att vara lärare” och uttrycker det offentligt?
– Det har blivit fult att prata om hur roligt, fint och bra läraryrket är i takt med att problemen inom skolan har belysts alltmer ofta i medier. Jag tror inte att alla lärare delar bilden av en skola i förfall, som en del lärarprofiler framställer det som, men man vågar eller orkar inte opponera sig mot den. Då kan man, precis om jag, bli anklagad för att ”springa SKR:s ärenden”.

Jonas Nilsson, lärare i svenska och idrott åk 7-9 på Stordammens skola i Uppsala kommun. Foto: Julia Donka

Varför tror du att det väcker så starka känslor?
– Jag kan ha förståelse för reaktionerna. En del starka skoldebattörer har själva upplevt tuffa arbetsvillkor. Det är så klart jobbigt att då läsa att någon skriver att läraryrket är toppen. Den egna upplevelsen gör att det sticker i ögonen på dem och en del upplever det nog som om jag förminskar deras problem. En del blir nog också rädda att frågan om arbetsmiljöproblemen ska kantra över mot en diskussion om olika lärares kompetens och att ingenting görs åt de problem som faktiskt finns.

Finns det inte en risk att problemen i skolan negligeras och prioriteras ned bland makthavare om lärare har ett för positivt fokus?

– Nej tvärtom, jag tror att vi binder ris åt vår egen rygg om vi ensidigt för fram klagomål. För att nå fram till makthavarna med det som verkligen är dåligt så behöver man också lyfta fram det som är bra. Det blir inte trovärdigt annars om allt i skolan lyfts fram som skit. Det finns en stor risk att ingen lyssnar till slut eller prioriterar fel. Det finns mycket som är fantastiskt med skolan som arbetsplats men jag har själv lyft fram problem i debattartiklar. Det har bland annat handlat om att vi behöver mer planeringstid, att usk:en spikas och att vi måste få tid till att förkovra oss inom forskning och annat för att göra ett bra arbete. Idag har vissa politiker fel fokus och driver mindre viktiga frågor som exempelvis betyg i årskurs 4 och införandet av lärarassistenter.

Varför valde du själv att bli lärare?
– Jag har alltid älskat att organisera saker för yngre. Jag började tidigt med lekar, spel och tävlingar för min yngre bror och mina kusiner. Jag tränade på dem och fick positiva förnimmelser av att leda och den känslan har hållit i sig genom mitt liv. Det är roligt att se hur barn och ungdomar utvecklas. Min uppfattning är att de flesta barn och ungdomar är trevliga och vill lära. Och även om andra kanske tjänar bättre i andra yrken och jag arbetar 45 timmar i veckan så tycker jag att det är livskvalité att ha en längre sammanhängande ledighet på sommaren.

LÄS ÄVEN

Krönika: Kollegor, vi måste vara nöjda och stolta

Wiman: Stopp och belägg – vi lärare jobbar halvt ihjäl oss

Guiden: Så snackar du bäst med vårdnadshavare

Tre frågor att ställa dig – innan du dansar på Tiktok