"Man kan gissa vad som händer när Skolinspektionen inte är där"
Waldorfpedagogik
Filmaren Jasper Lake gjorde ”De utvalda barnen”, en dokumentärserie om sin tid på antroposofiska Solviksskolan i Järna. Nu tar han del av Skolinspektionens granskning.
– Man kan gissa vad som händer när Skolinspektionen inte är där, säger han.
LÄS ÄVEN: Allvarliga brister på Waldorf: "Elever får inte stöd"
”De utvalda barnen” ter sig som en ond saga, långt ifrån Skolinspektionens byråkratiska skrivningar om bristerna bland de 35 Waldorfgrundskolor de granskat. Ändå lyckades Jasper Lake inte skildra den allra värsta utsattheten i sin filmserie.
– Det som kommer fram i dokumentären är bara en bråkdel av det som kommer fram i researchen. Men för att berätta om kränkningarna behövde vi stödbevisning. Jag vet fortfarande inte hur mycket jag kan säga, men det var två lärare som var våldsammast. De förnekade allt och var inte med i filmen.
Om Skolinspektionens stora Waldorf-granskning säger han:
– Det är ledsamt att se att det fortfarande pågår, men det känns hoppfullt och positivt att Skolinspektionen gjort inspektionen. Det kan göra att saker förändras, säger han.
LÄS ÄVEN: Skolan som inte lärde elever skriva och räkna
Kränkningar framför Skolinspektionens ögon
Under intervjun tar han fram Skolinspektionens granskning, som släpptes under onsdagen, och läser högt:
”Myndigheten såg bland annat att elever attackerade varandra fysiskt och verbalt, bland annat sågs att en äldre elev kastade en yngre elev i marken flera gånger och att en elev skrek ’gay’ och ’bög’ till en annan elev medan ytterligare elev filmade händelsen. Skolinspektionen upplevde samtidigt att personal som befann sig i närheten eller passerade såg händelserna utan att ingripa. Vid något fall agerade inte personal trots att eleverna vände sig till dem. Vid ett annat tillfälle ingrep personal men när att situationen fortsatte trots tillrättavisning agerade personalen inte trots den fortsatta situationen.”
– Det är ju fruktansvärt. Man kan bara gissa vad som händer när de (Skolinspektionen, reds anm) inte är där, säger Jasper Lake.
I debatten som följde SVT:s sändning av ”De utvalda barnen” framhölls Solviksskolan som en extrem miljö och en extrem tolkning av Waldorfpedagogiken och antroposofin.
Så påverkar antroposofin
– Ju mer plats antroposofin får i skolan, desto svårare är det att försäkra sig om elevernas trygghet. Man kan se ett likhetstecken däremellan. Det såg vi i researcharbetet med filmen i fler skolor, men vi var tvungna att fokusera på just den här. Vi hade inte mäktat med den stora granskningen. Men vi såg ganska mycket redan då, säger han.
Jasper Lake säger att det finns föreställningar om karma. Barn som blir utsatta har gjort något för att förtjäna det.
– Något som man måste ”jobba med”. Den processen ska inte en lärare stoppa eller förstöra. Det var vi kom fram till i dokumentären. Sen tror jag att det finns andra anledningar som att lärarna har mycket makt, och det saknas insyn. Man har lärarna väldigt länge och i många ämnen. Det var en anledning då, jag vet inte hur det ser ut nu, säger Jasper Lake.
LÄS ÄVEN:
Så svarar Waldorfskolorna på kritiken
"Det är dags att de utsatta får berätta sin historia"