Nu startar Vi Lärare ny forskningsavdelning

Forskning – för lärare. En ny avdelning i Vi Lärare. ”Man kanske kan kalla det en blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet?”, skriver chefredaktör Michael Jonsson.

Vi Lärare ökar satsningen på forskning. Nya avdelningen ”Forskning – för lärare” kommer att vara med i vartannat nummer av tidningen Vi Lärare och samtidigt publiceras på Vilärare.se, och även synas i Vi Lärares övriga digitala och sociala kanaler.

Läs mer på larareochforskning.se!

Skollagen står det ordagrant att all utbildning ska ”vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”. Och den mixen är själva grunden i svensk skola.

Beprövad erfarenhet har haft lägre status, menar vissa. Men när den 400 sidor tjocka antologin ”Beprövad erfarenhet i skolverksamheten – vad det är och hur man gör” kom 2022 sågs den som en uppgradering av beprövad erfarenhet.

Samtidigt är forskning och vetenskap en självklar grund, även om den vetenskapliga förankringen hos skolmyndigheterna på senare tid kritiserats. Och just nu granskar Riksrevisionen om skolmyndigheterna säkerställer att deras stöd och råd om skolans pedagogik har vetenskaplig förankring.

Praktiknära forskning 

Nu startar Vi Lärare den nya avdelningen ”Forskning”, som kommer att vara med i vartannat nummer, och som visar hur praktiknära forskning kan öka tillgängligheten av vetenskapliga resultat och hjälpa lärare och förskollärare i vardagen. Man kanske kan kalla det en blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet?

Tillsammans med Lärarstiftelsen

Vi gör det tillsammans med Lärarstiftelsen, som står nära Sveriges Lärare, och deras nya forskningshubb Lärare & Forskning. 

Häng med till Kvarnsvedens skola i Borlänge där läraren Maja Sundkvist visar hur hon utvecklar sina lektioner tack vare resultaten från forskaren Helena Eriksson, som är med i klassrummet.

LÄS MER:

Så samarbetar läraren och forskaren i klassrummet

Här hittar du alla våra artiklar om forskning!