Wyndhamn: ”Skolverket försöker försvåra granskning”
Anna-Karin Wyndhamn har kritiserat Skolverket, vilket myndighetens generaldirektör Peter Fredriksson svarade på i en debattartikel. Foto: TV3 och Magnus Glans
Slutreplik ”Det här liknar försök att kontrollera kritik och kritiker. Så bör inte en myndighet fungera”, skriver läraren och skoldebattören Anna-Karin Wyndhamn.
Det är signifikativt att generaldirektören för Skolverket, Peter Fredriksson, väljer att svara på kritik i form av en debattartikel. I en sådan kan ingen ställa följdfrågor. Fredrikssons text är dubbelt så lång som intervjun Vi lärare publicerade med mig. Generaldirektören väljer vidare att lägga krutet på att ett specifikt exempel (poesikollektivet Det nya gardets ordinstallationer som beställdes, filmades och distribuerades av Skolverket). Han adresserar inte den uppräkning av andra filmer, ej heller haverier eller feltänk som fanns listade i min krönika och i intervjun.
Ändå är det jag som är osaklig och selektiv, skriver Fredriksson.
”Skolverket tog bort exemplen”
Nu kan inte läsarna själv göra en bedömning av de exempel jag anför, eftersom Skolverket valde att avpublicera dessa efter att min krönika tycktes nå en vid krets och slå an något hos lärarna. Reträtt under rökutveckling?
Jag kontaktade pressavdelningen och frågade varför filmerna plockades bort. Svaret dröjde. I skrift fick jag sedan till respons att externa aktörer ” bör inte kopplas till eventuell kritik av myndigheten”.
Bör inte? Samma formulering publicerade Skolverket på sin Facebook-sida.
”Retuscherar bort information”
Skolverket avpublicerade dessförinnan GD-panelen, en annan film som jag och andra skribenter och lärare kritiserade grundligt. Filmen bestod av ett tjugo minuter långt utvecklingssamtal om innovation och digitalisering. Deltagare var generaldirektören själv, pressekreterare och chefer vid myndigheten. Bör inte heller dessa kopplas till kritik av myndigheten, enligt myndigheten?
Det här liknar snarare försök att kontrollera kritik och kritiker. Skolverket retuscherar bort information för att försvåra granskning. Så bör inte en myndighet fungera. Bör inte.
Anna-Karin Wyndhamn, fil. dr. pedagogiskt arbete, verksam vid Göteborgs universitet
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
LÄS ÄVEN:
Hon sågar Skolverket: ”Tror inte lärare kan läsa”