”Vi pratar för lite om rektorernas roll”
Simon Fuglsang vill att rektorerna ska få riktiga möjligheter att leda – för lärarnas, elevernas och resultatens skull.
Vi lärare debatt
Rektorsomsättningen är en faktor bakom sjunkande resultat.
Det pratas det för lite om, menar läraren Simon Fuglsang.
Vi har alla varit med om det: en ny rektor kliver in med storslagna ambitioner och löften om förändring..
Till en början är allt nytt och spännande, men snart märker vi att det mest handlar om ännu ett system, ytterligare en ordning och en storstilad vision som i praktiken visar sig vara osäkerhet, pekpinnar och PowerPoint-presentationer.
För oss som arbetar i skolan är detta välbekant.
”Vips är nästa rektor på plats”
Under det första året försöker den nya chefen förtvivlat lära sig schemaläggning, budget och hur man hälsar på personalen i korridorerna. APT:er krånglar, rutiner faller och pågående utvecklingsprojekt stannar upp.
Just när vi tror att det kanske är på väg att ordna sig – vips, nästa rektor på plats och allt börjar om.
Är det verkligen ett så stort problem? Skolverkets rapport visar att tre av tio grundskolor haft tre eller fler rektorer de senaste fem åren.
Den här höga omsättningen kan inte annat än skada skolans kvalitet. Forskningen är tydlig: en stabil, engagerad och kompetent rektor är en avgörande faktor för elevernas måluppfyllelse.
”Kortsiktiga beslut”
Utan kontinuitet reduceras pedagogiska satsningar till kortlivade experiment, och lärarkollegiet tvingas på nytt anpassa sig till ”det nya sättet att jobba”.
Detta ständiga byte av rektorer leder till kortsiktiga beslut, slitna lärare och en skola i ständig omstart.
Det blir pekpinnar och Powerpoint
Elevernas skolgång – som borde vara huvudfokus – hamnar i kläm när högtflygande planer kraschlandar i byråkratiskt kaos.
Men konsekvenserna stannar inte vid den enskilda skolan. Bristande ekonomisk styrning och svagt ledarskap sprider sig som ringar på vattnet och påverkar hela skolområdet och kommunen, vilket ytterligare försvårar möjligheterna att vända utvecklingen.
”Stötta rektorerna”
Att vara rektor är onekligen svårt och kräver både drivkraft och rätt stöd. Här har huvudmannen ett uppenbart ”utvecklingsområde” (som SKR skulle uttrycka det), nämligen att skapa de förutsättningar som krävs för att rektorer ska lyckas.
För skolan förtjänar mer än en ledning som ständigt byts ut.
Simon Fuglsang, ämneslärare
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN: