”Varför väljer eleverna bort våra skolor?”

Foto: Sven Lindwall

Lärare protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Eleverna lämnar Malmös skolor. Vi måste våga prata om orsakerna, skriver läraren Ljubomir T Devic.

Det har nu blivit klart att antalet grundskoleelever i Malmö kommer att minska med 3 000 under de kommande tio åren, vilket innebär att ungefär sex skolor måste stänga.

Men mitt i alla besparingar, omställningar och nedskärningar är det ingen som vågar ställa den viktigaste frågan: Varför väljer eleverna bort våra skolor?

”Nedskärningar till orimlighetens gräns”

Besparingar har länge varit en verklighet i Malmös skolor, där resurserna skärs ner till orimlighetens gräns.

På vår skola har vi till exempel upplevt att när en lärare på lågstadiet slutade, tog hen med sig halva klassen, vilket skapade ett stort underskott.

Detta ledde i sin tur till omställningar och personalnedskärningar på högstadiet.

Men detta är bara ett symptom.

Den verkliga frågan är varför elever och vårdnadshavare lämnar skolan från första början.

Våga fråga varför eleverna lämnar skolan

Är det skolornas kvalitet? Är det bristen på tillit till ledningen? Beror det på bristande kommunikation eller att kritiken inte tas på allvar?

”Kritik kan leda till förbättringar”

Skolledningarna verkar mer fokuserade på att skydda sitt rykte än på att ta emot konstruktiv kritik – en kritik som skulle kunna leda till förbättringar.

Är det så att man inte tål att lyssna, eller att man helt enkelt väljer det bekväma alternativet: att svälja kritiken bakom stängda dörrar? Det finns ettpassande ord för detta: hybris.

Om vi ska vända denna negativa trend och rädda våra skolor, måste vi våga lyssna. Vi måste våga fråga varför eleverna lämnar – och framför allt måste vi vara redo att ta till oss de svar vi får, även om de är obekväma!

Ljubomir T Devic, lärare, Malmö

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

LÄS ÄVEN:

Ny rapport: Värsta nedskärningarna på 30 år

Fackets sågning: Regeringens budget är huvudlös

”Lärarnas arbetsuppgifter ryms inte i schemat”