Universitetet i replik: ”Öppna för förändring”

Christina Osbeck, Maria Svensson och Anna Brodin
Foto: Göteborgs universitet

Christina Osbeck, Maria Svensson och Anna Brodin, Göteborgs universitet, svarar på studenternas kritik mot VFU-placeringarna.

Lärarstudenter vid Göteborgs universitet kritiserar utbildningens val att ge studenterna VFU på samma skola under hela utbildningen – trots att skolorna har så olika förutsättningar.
Nu svarar ansvariga på kritiken.

Huvudprincipen vid Göteborgs universitet är att lärarstudenter i första hand placeras på samma skola och förskola under sin VFU.

Denna modell har använts sedan nuvarande lärarutbildning startade och bygger på att skapa kontinuitet. Genom att stanna kvar på en skola ges studenter möjlighet att utveckla djupa och förtroendefulla relationer med sina handledare och att följa elevers utveckling över tid.

Detta underlättar inte bara studenternas egen utveckling, utan skapar också en stabil och långsiktig lärmiljö som gynnar både studenter och skolor.

Vi är medvetna om att det också finns starka argument för en variation i VFU-placeringar, något som artikelförfattarna lyfter fram.

Att få erfarenhet från flera skolor skulle kunna ge en bredare förståelse av läraryrkets komplexitet och de skilda förutsättningar som råder i olika skolmiljöer.

”Både för- och nackdelar”

Det finns alltså inget enkelt svar på om kontinuitet eller variation är att föredra då båda valen har för- och nackdelar och olika lärosäten gör också olika val. 

Varje lärosäte som erbjuder en lärarutbildning fattar beslut om de principer som gäller för placering av studenter under de verksamhetsförlagda delarna i utbildningen.

Inför beslutet förs en tät dialog med de skolhuvudmän som tar emot lärarstudenter.

Olika överväganden ställs då mot varandra - men det är alltid kvalitativa kriterier som väger tyngst.

Ekonomi är förstås viktigt men inte något som är avgörande. När beslut väl är fattat förhåller vi oss alla till det och det är inget som enskilda tjänstemän inom universitetet eller hos huvudmän ändrar på egen hand. 

”Prioriterar kontinuitet”

Vid Göteborgs universitet har vi valt att prioritera kontinuitet i den nuvarande lärarutbildningen, men vi är öppna för förändring.

Under året har vi genomfört en utredning som belyser för- och nackdelar med de olika modellerna.

Utredningen som involverat både studenter och lärarutbildare, är nu en del av den beredning som pågår inom fakulteten. Vi kommer under våren 2025 att ta ställning till om och hur eventuella förändringar i placeringsmodellen ska genomföras.

Våra beslut kommer att vägledas av kvalitativa kriterier och syftet att ytterligare stärka lärarutbildningens relevans och kvalitet.

Finns inga enkla svar

I detta sammanhang är det viktigt att framhålla att en ny lärarutbildning ska implementeras 2027. Frågan om variation och kontinuitet i VFU kommer att adresseras i detta förändringsarbete.

Vi delar artikelförfattarnas engagemang för att skapa en lärarutbildning som rustar våra studenter för de utmaningar som väntar i deras framtida yrkesliv, där naturligtvis skolors och undervisningens skilda förutsättningar är en av de centrala idag.

Vi ser fram emot att i det pågående förändringsarbetet tillsammans utveckla en lärarutbildning som i än högre grad möter samtidens och framtidens behov.

Christina Osbeck, dekan, Maria Svensson, vicedekan Anna Brodin, utbildningsledare, utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet.

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

LÄS ÄVEN:

”Varför får lärarstudenter sämre praktik i Göteborg?”