Tipset till SKR: ”Tänd lampan – läs utredningen”

Om SKR har svårt att se i mörkret, tänd lampan och läs ”Tid för undervisningsuppdraget” tipsar Petter Birath.
Hök25 ”Det är ett hån och slag i ansiktet på hela lärarkåren att SKR föreslår arbete med friskfaktorer som ett alternativ till centrala regleringar. Om SKR famlar i mörkret kring hur centrala regleringar kan se ut får de tända lampan och läsa den statliga utredningen i frågan”, skriver Petter Birath, ordförande Sveriges Lärare Tranås.
Kommunala och privata huvudmän fortsätter att urholka lärarnas arbetsmiljö och elevernas undervisning. Effektiviseringsarbetet liknar på många sätt gruvans utbredning i Kiruna, där marken rämnar under fötterna på ett högst planerat vis.
”Kostnadseffektivt vindskydd"
Men i stället för ovärderliga kulturskatter som försvinner ner i avgrunden så är det förutsättningar och stöd som rasar ner. Det ombonade huset med stödresurser, specialundervisning, tillit till lärare och centrala regleringar av undervisning åker ner i gruvhålet. Det ersätts några mil bort av ett vindskydd med kostnadseffektiv inkludering och godtyckliga tjänstefördelningar.
Det är en väderbiten lärarkår som väntar på ett nytt kollektivavtal. Detta samtidigt som det stora hålet breder sig ut. Vi undrar: kommer gruppen alltid öka med 1-2 elever per år? Blir det lika stor tjänst som förra året men med ytterligare några nya arbetsuppgifter som tillkommit? Vilken ytterligare försämring av arbetsvillkoren gör att ytterligare några kollegor följer med ner i djupet?
”Ett slag i ansiktet”
Det är ett hån och slag i ansiktet på hela lärarkåren att SKR föreslår arbete med friskfaktorer som ett alternativ till centrala regleringar.
LÄS ÄVEN: SKR: ”Skjut regleringarna om arbetstid på framtiden”
Det systematiska arbetsmiljö- och kvalitetsarbetet har helt kapats av huvudmännen för att försvara sina resursfördelningssystem snarare än att förbättra arbetsmiljö och verksamhet.
Om SKR famlar i mörkret kring hur centrala regleringar kan se ut får de tända lampan och läsa den statliga utredningen i frågan.
Tänd lampan, SKR!
SKR har allt för många år gått med råttfångarflöjten och visslat med fack och medarbetare på väg mot avgrunden med ytterligare effektiviseringar.
Förhandling är att ge och ta, inte att vi ska ge lite eller mycket. Det är dags för Sveriges Lärare att sluta streta med fötterna, ta flöjten ur händerna på SKR och vända marschen mot en bättre arbetsmiljö.
Petter Birath, ordförande för Sveriges Lärare i Tranås
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN:
Brevet till skolpolitikerna: ”Låt oss vara lärare”
”Friskfaktorer gör inget för ett sjukt system”