SPSM: ”Lärare ska inte vara ensamma om stöd”

Linda Sandell, talesperson på Skolpedagogiska skolmyndigheten replikerar på Filippa Mannerheims krönika.
Vi lärare debatt ”Vi håller med Mannerheim om vikten av god undervisning och att elever som är i skolsvårigheter ska få hjälp. Likaså håller vi med om att lärare och annan skolpersonal behöver rätt förutsättningar. Men SPSM driver inte ett 'storklasskoncept' eller 'inkludering till varje pris', skriver talespersonen Linda Sandell, i en replik på Filippa Mannerheim.
Filippa Mannerheim är positiv till förslaget om att återinföra mindre specialklasser, ungefär det som förr kallades obs-klasser. Hon menar att det är viktigt, dels för att kunna hjälpa elever med skolsvårigheter, dels för att värna undervisningen för de övriga i klassen.
”Möter lärare som kämpar”
Vi håller med Mannerheim om vikten av god undervisning och att elever som är i skolsvårigheter ska få hjälp. Likaså håller vi med om att lärare och annan skolpersonal behöver rätt förutsättningar för att det ska kunna bli verklighet. Vi möter dagligen rektorer och skolpersonal som kämpar med bristande förutsättningar. Det är verksamheter som arbetar hårt för att deras elever ska få ett väl fungerande stöd av god kvalitet, trots stora utmaningar.
”Stor åtgärd”
Men vi håller inte med om att Specialpedagogiska skolmyndigheten driver på ett ”storklasskoncept” eller ”inkludering till varje pris” där en ensam lärare, i ett klassrum med 30 elever, ska kunna ge alla elever hjälp och stöd – bara läraren har rätt kompetens.
Inkludering är mycket mer än att se till var en elev ska placeras. Det är en pusselbit i en helhet som omfattar exempelvis tillgänglighet, delaktighet, mångfald och kvalitet i utbildningen.
Placering utanför den ordinarie elevgruppen är en ingripande åtgärd. Skolinspektionens granskning av undervisningens kvalitet i särskilda undervisningsgrupper visar bland annat att elevernas kunskapsutveckling riskerar att nedprioriteras.
Forskning visar dessutom att placering utanför den ordinarie elevgruppen kan skapa stigmatisering och utanförskap.
Men det finns också situationer när det är nödvändigt och gynnsamt för elever att få undervisning i mindre grupp eller enskilt. Verksamheter kan också ställas inför akuta situationer som kräver snabba lösningar.
Inkludering är mer än placering
Möjligheter och risker med olika sätt att organisera stöd till elever behöver med andra ord beaktas både ur ett kortsiktigt och långsiktigt perspektiv.
”Då blir uppdraget extra viktigt”
Skolans kompensatoriska uppdrag är inte enkelt, men viktigt inte minst för barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning.
Lärare ska inte stå ensamma med ansvaret för stöd till elever. Att huvudman säkerställer resurser och att rektor ges förutsättningar att organisera för att alla elever ska få en likvärdig utbildning av hög kvalitet kan inte nog betonas.
Linda Sandell, talesperson och rådgivare, Specialpedagogiska skolmyndigheten
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN:
Läraren Ingvar: Mina år i obs-klassen var ett helvete
Obs-debatten: ”Vi vuxna måste jobba ihop – inte sortera ut elever”