”Språktest är lärarutbildningens ansvar”

En hand som fattar en blyertspenna på ett svarsprotokoll och Rukiye Colek
Foto: AdobeStock/Privat

Det bör vara lärarutbildningarnas jobb att säkra studenternas språkkunskaper, skriver läraren Rukyie Colak.

Ansvaret för att säkerställa språkkunskaper bör ligga på utbildningsinstitutionerna snarare än på arbetsgivarna, skriver läraren Rukiye Colak.

Regeringens förslag om att införa språktester som en del av anställningsprocessen inom skola och omsorg har väckt både stöd och kritik.

Syftet med språktest är att säkerställa att alla anställda har tillräckligt goda kunskaper i svenska för att kunna skapa en trygg och effektiv arbetsmiljö. Men är detta verkligen rätt väg att gå?

Det finns skäl att fråga om inte ansvaret för att säkerställa språkkunskaper bör ligga på utbildningsinstitutionerna snarare än på arbetsgivarna.

Utbildningens roll för språkkontroll

De flesta som arbetar inom skolan har redan en eftergymnasial utbildning, ofta på universitetsnivå. Att dessa personer skulle behöva genomgå ytterligare språktester vid anställning underminerar värdet av deras utbildning och den examen de har erhållit. Om språklig kompetens är avgörande för att arbeta som lärare borde inte detta krav vara tydligt integrerat redan under utbildningen?

Redan idag finns särskilda program som ”Utländska lärares vidareutbildning” (ULV) som stödjer personer med utländska examina att anpassa sig till den svenska arbetsmarknaden. Varför skulle inte dessa utbildningar inkludera språktester och tillräcklig språkundervisning?

I praktiken ifrågasätts hela det svenska utbildningssystemets trovärdighet

Att genomgå en utbildning, klara alla kurser och examineras med godkända betyg – bara för att sedan mötas av ytterligare ett test när man söker arbete – skapar en situation där den nyutexaminerade riskerar att stå handfallen. Om språkkraven inte har fångats upp av utbildningsinstitutionerna, blir det nästan absurt att lägga detta på arbetsgivarna i efterhand.

Motverkar tilltron till lärosätena

Det kan leda till en sorts dubbelkontroll som motverkar den tilltro vi har till våra lärosäten. Om vuxenutbildningar, universitet och högskolor inte förmår att bedöma om en student har nödvändiga språkkunskaper för att utföra sitt framtida arbete, vad säger det om kvaliteten på utbildningen? Genom att införa språktester vid anställning ifrågasätts i praktiken hela det svenska utbildningssystemets trovärdighet.

Språktest borde i så fall vara en del av de krav som ställs för att ta examen. Att studenter som har klarat sina studier, ofta med väl godkända betyg, plötsligt ska möta ett hinder i form av ett språktest skapar osäkerhet och förvirring. Det riskerar att försena deras inträde på arbetsmarknaden och bidra till onödigt byråkratiskt krångel.

Rukiye Colak, lärare i grundskola, Stockholm

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

LÄS ÄVEN:

Först med språktest för lärare i grundskolan

Hon vill införa språktest för personal i förskolan

Språktest av personal – förskolor positiva

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto. (Oftast duger en selfie tagen i bra ljus.)
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se