Skolverkets svar om digitala proven: ”Beklagar”

Foto: Fredrik Öhlander

”Ologisk” och ”svårarbetad”. Tre lärare och en IKT-utvecklare i Tomelilla sågar Skolverkets provplattform.
Nu svarar Skolverket på kritiken.

I en debattartikel riktar tre lärare och en IKT-utvecklare kritik mot Skolverkets provplattform.

Vi kommer nedan att bemöta några av de synpunkter om provtjänsten som framförs i debattartikeln.

Överföring av elevuppgifter till provplattformen kan ta ett dygn

Det stämmer att det har funnits problem med överföringen av elevuppgifter till systemet under några veckor. Det har drabbat flera huvudmän och skolor negativt och så ska det givetvis inte behöva vara. Vi beklagar verkligen detta.

Det ska normalt sett ta upp till ett dygn från att uppgifterna förs över till Skolverket fram till att eleverna syns i provplattformen. Vi arbetar vidare tillsammans de berörda huvudmännen och it-leverantörerna för att korrigera de aktuella överföringarna. Vad gäller problemet med att lägga till personal i provplattformen, som debattörerna lyfter, ska det inte ta längre tid än överföringen av elevuppgifter.

Tekniska fel åtgärdas

Provtjänsten är under konstant vidareutveckling. Efterhand som fel och buggar uppdagas arbetar vi löpande för att rätta till dem, och dessa felrättningar prioriteras efter hur kritiska de är. Vi samlar också in löpande synpunkter och förbättringsförslag som genomförs utifrån en prioriteringsordning.

Webbutbildningen delas upp i fem kortare avsnitt

Det är viktigt att de nationella proven genomförs på ett korrekt och rättssäkert sätt. Därför erbjuder vi en omfattande webbutbildning som går igenom alla funktioner och steg. Skolverket har under lång tid betonat att det är viktigt att alla huvudmän och rektorer ger lärare och skolpersonal tid för att gå webbutbildningen.

Vad gäller längden på webbutbildningen kommer den om några veckor att delas upp i fem kortare avsnitt istället för dagens två längre avsnitt. På så sätt kan det bli enklare för lärare och annan skolpersonal att välja de delar som är aktuella för just dem.

Ska AI användas för att rätta?

När det gäller AI stämmer det att vi inte har infört några AI-funktioner i systemet, men många av elevsvaren kommer att automaträttas.

Däremot behåller vi lärarbedömningar av till exempel uppsatssvar. Så småningom ska central rättning införas av de mer resonerande elevsvaren som inte kan automaträttas.

De centrala provbedömarna kommer att vara legitimerade lärare och specialiserade på uppgiften. Om och i så fall när AI ska användas som stöd för att bedöma elevers uppsatser istället för lärare är något som måste utredas vidare från flera olika aspekter, bland annat utifrån provens tillförlitlighet, likvärdighet och rättssäkerhet.

Elevuppgifter får inte sparas på grund av GDPR

Avslutningsvis vill vi gärna förklara varför elevuppgifter och resultat inte sparas i provsystemet under hela skolgången. Det beror på att Skolverket inte får behandla personuppgifter under så lång tid enligt gällande GDPR-lagstiftning.  

Debattörerna uttrycker också en önskan om ett sorts helhetssystem. Här är det viktigt att komma ihåg att digitaliseringen av de nationella proven är ett regeringsuppdrag. Skolverket har aldrig fått ett uppdrag som går ut på att ta fram en lärplattform, eller en heltäckande it-lösning för hela skolväsendet.

Marcello Marrone, enhetschef för införande av digitala nationella prov och
Jessica Jarhall, enhetschef för nationella prov, Skolverket

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenterna som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

LÄS ÄVEN:

Varningen: ”Risk för fusk med digitala prov”

”Hoppas rektorerna väljer pappersprov”

Rasande kritik mot digitala prov: ”Hoppas det kraschar”

”Skolverket duckar för kritik mot digitala proven”

Maria Wiman: Jag blir skogstokig av respektlösheten mot oss lärare och elever