Replik: Skolministerns svar till förtvivlade läraren

Skolminister Lotta Edholm (L) svarar på lärarens uppgivna brev: ”Läraren är den viktigaste faktorn”.

Läraren skickade ett öppet brev till skolminister Lotta Edholm (L) via Vi Lärare.
”Sverige har råd med en bättre framtid – men det börjar med lärarna. Alla lärare väntar på din insats”, skriver han.
Här är Lotta Edholms svar.

Svensk skola står inför en rad utmaningar. Inte minst att alltför få elever idag får grunderna – att lära sig läsa, skriva och räkna – på plats tidigt.

Låt mig vara tydlig med att det enskilt viktigaste vi kan göra för att vända utvecklingen är att se till att ni lärare har bästa möjliga förutsättningar att utföra ert arbete.

”Lärarnas förutsättningar i centrum”

Jag håller helt med Mats Pettersson. Det är hög tid för ett paradigmskifte, som sätter lärarnas arbetsmiljö och förutsättningar i centrum.

Dagens situation, där ni som jobbar i klassrummet över tid har fått allt sämre förutsättningar, är helt oacceptabel. Låt mig ta några exempel på den utveckling vi måste vända.

Lärarnas tid att planera och följa upp undervisningen, som är helt central för att kunna bedriva en god undervisning, har blivit allt mer begränsad.

Samtidigt som den externa kontrollen och administrationen har ökat lavinartat. Flera rapporter har även visat att lärare förväntas utföra allt fler arbetsuppgifter utöver själva undervisningen, exempelvis vara rastvakt, mentor eller hjälpa till i matsalen.

Det säger sig självt att detta kraftigt påverkar lärares möjligheter att planera, genomföra och följa upp undervisningen och att det skapar en orimlig arbetsbelastning och arbetsmiljö.

Omöjliga kraven på lärarna

Systemet med extra anpassningar bidrar vidare både till ökad dokumentation och att många lärare ställs inför långa kravlistor som är omöjliga att leva upp till.

Jag ser också den utveckling, där ni alltför ofta ställs inför helt orimliga krav från föräldrar som börjat se sig själva som kunder i skolans värld. Och att hot och våld i skolan har blivit en alltför vanlig företeelse för många av er.

Jag vill försäkra er om att jag tar detta på största allvar.

Att skapa bättre förutsättningar för landets lärare är en av mina allra mest prioriterade uppgifter som skolminister. Precis därför var den första utredning jag tillsatte ”Utredningen om minskad administration och om reglering av förskollärares och lärares tid”, som bland annat handlar om att minska lärares administrativa börda och att undervisningstid och tid till för- och efterarbete återigen ska regleras. Helt avgörande reformer.

Vill avskaffa anpassningarna

Vi har också påbörjat arbetet med att avskaffa regleringen om extra anpassningar, förbättra förutsättningarna för relevanta stödinsatser, förändra både betygssystemet och läroplanerna i grunden, stärka elevhälsan och se till att skolan får in fler speciallärare som arbetar direkt med eleverna.

För att stärka tryggheten och studieron i skolan pågår arbetet med att se till att ni lärare får mer kraftfulla verktyg och ett tydligare lagstöd i ryggen.

Vi ökar också statsbidragen till personalförstärkningar och läraravlastande personal, som bland annat ska kunna arbeta trygghetsskapande eller avlastande på andra sätt. Utifrån de behov ni har.

Parallellt fortsätter satsningarna på skolsociala team och akutskolor. Det behövs en kulturförändring i skolan, där det är läraren som bestämmer – inte eleverna eller vårdnadshavarna.

Ni lärare är den enskilt viktigaste faktorn

Detta är bara några exempel på insatser och åtgärder som är på gång. Men många till krävs givetvis.

Ni lärare är den enskilt viktigaste faktorn för kvaliteten i utbildningen och för barns och elevers lärande och utveckling.

Er kunskap och ledarskap kommer vara helt avgörande för att vända kunskapsutvecklingen i svensk skola. För mig är det oerhört viktigt att ni lärare har goda förutsättningar att utföra er arbete och ordentligt med tid att tid till att förbereda och efterarbeta er undervisning.

”Jag förstår er frustration”

Jag förstår er frustration över situationen och att det upplevs gå långsamt att få fram verksamma åtgärder.

Jag delar frustrationen. Men lovar att göra mitt yttersta för att förändra er situation. Det kommer att ta lite tid, då det i många fall krävs regleringar och lagändringar, men jag är övertygad om att vi är på god väg.

Skolminister Lotta Edholm (L)

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

LÄS ÄVEN:

Lärarens förtvivlade brev till skolminister Lotta Edholm

DOKUMENT: Så vill ministern förändra skolan