Skolministern: ”Avreglering ligger bakom läskrisen”

Skolminisiter Lotta Edholm (L) skriver en debattartikel om hur skolan ska tillbaka från ”NPM och charlataner” – för att bota läskrisen.

Skolminister Lotta Edholm (L) följer läsdebatten, bland annat i Vi Lärare.
Här är hennes recept på hur svensk skola återigen ska kunna skryta med att vara en av världens bästa.
”Bara så kan vi mobilisera det som behövs för att läsningen återigen får en central plats”, skriver hon på Vi Lärare Debatt.

Fler än 61 000 niondeklassare har blivit underkända i läsförståelse de senaste nio åren. Universitetslärare larmar om studenter som inte kan läsa och skriva ordentligt – trots att de blivit antagna till krävande utbildningar. Var fjärde femtonåring kan idag inte läsa ordentligt.

Vi Lärare har i flera artiklar uppmärksammat den så kallade lyssneläsningen och hur den förvärrat läskrisen. Varannan lärare menar att det blivit vanligare och minst 20 procent av deras elever lyssneläser. De senaste åtta åren har antalet studenter som har tillgång till talbokstjänsten Legimus ökat med 144 procent på lärosätena, enligt en granskning från Ämnesläraren.

”Måste göra upp med nittiotalet”

För att vända utvecklingen måste vi på allvar göra upp med 90-talets reformer, och både den överdrivna tron på inkludering och de charlataner som skor sig på svensk skola.

Sverige hade en gång i tiden världens bästa skola. Sedan skolan avreglerades och kommunaliserades har skolans grunder tappats bort. När skolans bärande väggar inte längre reglerades i lag skapades ett vakuum som fyllts av pedagogiska experiment och NPM-idéer om effektivisering och innovation. Här menar Liberalerna att många grundorsaker till skolans problem går att finna.

En grundförutsättning för att vända den läskris vi befinner oss i är att skolorna får bättre förutsättningar att sätta in ett relevant stöd tidigare än i dag. Regeringen satsar därför på fler special­lärare och särskilda undervisnings­grupper, samtidigt som lärares undervisningstid och tid till för- och efterarbete ska regleras i lag.

”Slopa anpassningarna”

Regleringen med extra anpassningar, som försenar ett mer relevant stöd, måste också avskaffas. Samtidigt som hela stödsystemet ses över. Parallellt reformerar vi både läroplanerna och lärar­utbildningen i grunden, och bland annat områdena läsning och läsförståelse får en betydligt mer framträdande roll.

En hörnsten i utredningen Utveckla lärar- och förskollärarutbildningarna regeringen tar emot nästa vecka handlar om att lärarutbildningen måste ha större fokus på vetenskapligt belagda metoder för hur man bäst lär barn att läsa (strukturerad träning av kopplingen mellan ljud (fonem) och bokstäver (grafem).

Regeringen gör också stora satsningar för att bemannade skolbibliotek och böcker ska bli en självklarhet för alla elever. Vi är också i full färd med att ta bort de märkliga kraven på digitala läromedel, så att undervisningen upp till högstadiet till stora delar kan vara skärmfri.

Liberalerna vill också återinföra rätten till undervisning i halvklass i svenska och matematik i lågstadiet samt införa ett maxtak för klasstorlekar. Det skulle ge lärare bättre möjligheter att stötta de elever som är i behov av det och ge varje barn de bästa förutsättningarna att utveckla sin läsförmåga.

De krafter som vill behålla status quo ska inte få som de vil

Dessa reformer har gemensamt att de inte kommer att ske av sig självt. Vi måste återreglera skolan till den statliga styrning som fanns när Sverige hade de högsta kunskapsresultaten i världen. Ovetenskapliga metoder, charlataner, snabba mirakelkurer och skärmar måste ersättas av läsning, traditionell undervisning och fokus på grundläggande färdigheter.

Vi måste ta oss från lärare som går på knäna till lärare som har goda förutsättningar. Endast så kommer vi att kunna mota läskrisen.

Många lärare som sett den här utvecklingen upplever en frustration över att det först nu uppdagas som ett stort samhällsproblem.

Det är fullt begripligt, jag hoppas vi gemensamt kan gripa tag i den här möjligheten att upplysa även personer och aktörer utan insyn i skolans värld hur illa det är ställt. Men även tillsammans se till att de krafter som vill behålla status quo inte får som de vill. Bara så kan vi mobilisera den fulla kraft som behövs för att läsningen återigen får en central plats i såväl skola som samhälle.

Lotta Edholm, skolminister (L)

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

LÄS ÄVEN:

Krisen: 62 000 elever underkända i läsförståelse

Larmet: Så fördjupar lyssneläsning läskrisen

DOKUMENT: Så vill ministern förändra skolan

Regeringen vill slopa anpassningar för ökad elevhälsa

Läraren: ”Inflation i anpassningar”

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se