”Skolans stöd är ett lotteri”

En genrebild av en hand med en stor pappersbunt och ett porträtt av Ulrica Björkblom Agah
Foto: AdobeStock/Privat

Läraren Ulrica Björkbom Agah om en dysfunktionell elevhälsa och ändlösa formulär att fylla i.

Att få stöd i skolan är ett lotteri där de svagaste eleverna drar nitlotten gång på gång. Svensk skola med dess byråkratiska elevhälsoprocess bryter mot skollagen på daglig basis, och vi är alla medskyldiga. Det skriver läraren Ulrica Björkblom Agah.

Räck upp handen om du som lärare har larmat, eller som vi i professionen säger, lyft en elev till elevhälsoteamet utan att något har hänt. Plötsligt går eleven i nian och vi skickar den vidare med F i flera ämnen utan att den fått adekvat stöd.

Detta är inte bara ett misslyckande för eleven, utan också för hela utbildningssystemet som ska garantera alla elever en rättvis chans att lyckas.

”Trillar in från sidan”

Samtidigt ser vi hur välfungerande elever, som vi lärare inte har lyft till elevhälsoteamet, trillar in från sidan.

Någon förälder har mailat och krävt en utredning, och vips så ligger det en 5:15 (bedömning av utveckling och beteende för barn och ungdomar mellan 5 och 15) i arbetsrummet, med ändlösa frågor vi lärare ska besvara.

I många fall kan det ta år innan den där luntan ligger på vårt skrivbord, men ibland går det på nolltid. Borde inte lärarnas röster väga tyngre än föräldrarnas? Är det inte vi som arbetar med barnet i klassrummet som borde bli lyssnade på först?

”Riktigt stöd kostar”

Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis.

Det finns saker att göra men det kommer att kosta: Fler speciallärare, mindre klasser, fler särskilda undervisningsgrupper.

Vi behöver också förbättra samarbetet mellan lärare och elevhälsoteam samt se till att tidiga insatser sätts in för att identifiera och stödja elever i behov av hjälp.

För att verkligen förändra systemet måste vi också se över hur resurser fördelas inom skolan.

Förbättra samarbetet med EHT

Det handlar om att prioritera elevernas behov framför byråkratiska processer och säkerställa att alla elever får den hjälp de behöver i tid.

”Lärare behöver förutsättningar”

Vi måste också se till att lärarna får förutsättningar att utföra sitt arbete och verktyg för att kunna ge bästa möjliga stöd.

Jag kan inte längre stillatigande titta på och vara en medbrottsling i detta ojämlika system. För visst är det brottsligt att bryta mot lagen?

Det är dags för oss alla att agera och få igenom de förändring vi så länge har påtalat. För våra elevers framtid. 

Ulrica Björkblom Agah, lärare i engelska, Stockholm

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se

LÄS ÄVEN: 

”Föräldrar förstör sina barns framtid – inte vi lärare”

Nya läroplanerna: "Glöm inte mina elever”

Nytt bidrag ska ge fler speciallärare

Läraren om extra anpassningar: ”Ett svek”