”Skolan förtjänar bättre än politikers tomma löften”
Niels Paarup-Petersen, utbildningspolitisk talesperson för Centerpartiet, menar att Johan Pehrson (L) och Lotta Edholm (L) underminerar sina förslag genom att spara på skolan.
Vi lärare debatt ”Det är dags för regeringen att vakna upp och börja jobba på riktigt”, skriver Niels Paarup-Petersen, utbildningspolitisk talesperson för Centerpartiet.
Häromdagen gick Johan Pehrson och Lotta Edholm ut med att staten bör reglera så att skolor ges rätt att bedriva halvklassundervisning i lågstadiet. Ambitionen är god. Ju fler elever i klassrummet, desto svårare blir det att skapa en trygg miljö för eleverna där alla får chansen att lyckas. Mindre klasser, däribland undervisning i halvklass, är således en rimlig lösning.
Men, problemet är inte att skolor inte har rätt att bedriva halvklassundervisning. Det står dem fria att göra. Problemet är att skolor saknar ekonomiska förutsättningar att göra det. Men istället för att använda budgeten till att ge skolan fler resurser att arbeta med, väljer skol- och utbildningsministern att presentera ineffektiva förslag de själva underminerar genom att spara på skolan.
Slut på småsatsningar
Det är dags för politiken att ta skolan på allvar. Det innebär enligt Centerpartiet ökad makt och förtroende till professionen, istället för att styra deras vardag med tusentals riktlinjer och mål som är omöjliga att följa och leva upp till. Det betyder att alla riktade statsbidrag ska göras om till ett sektorsbidrag så pengarna går dit de behövs som mest på den lokala skolan.
Det måste bli slut på små satsningar som blir bra rubriker i media. Istället för att lägga massor med tid på att söka medel från dessa satsningar borde rektorer lägga sin tid på att se till att de, alldeles för få, medel de har till rådighet används där de kommer till mest nytta.
Om man tar skolan på allvar syns det också i den budget man lägger. Centerpartiet satsar 5 miljarder mer på skolan än regeringen, pengar som på riktigt ger förutsättningar för halvklasser och tidiga insatser för att säkra att alla kan lära sig att läsa och skriva. Pengar som på riktigt kan förbättra lärarnas arbetsvillkor.
Är en katastrof
Att ta skolan på allvar innebär också att skolpolitiken måste lägga mer vikt på att det är metoder som har stöd i forskning som ska vara grunden för undervisningen i skolan. Därför satsar vi i budgeten pengar på att ta fram enkla översikter över vilka insatser som har evidens, vad de kostar och vilka effekter man kan förväntas uppnå om man följer dessa.
Och vi måste verkligen ta skolan på allvar. Den stora utslagningen vi ser i svensk skola idag är en katastrof för de många i den generation som just nu går i skolan och möts av en skola som inte kan ge dem de kunskaper de behöver och sedan straffar ut dem från att kunna lära sig ett yrke och få ett jobb.
Hjälps av riktiga pengar
19 900 elever lämnade 2024 grundskolan utan behörighet till gymnasiet enligt Skolverket. Det är på grund av ett vansinnigt betygssystem med en skarp godkäntgräns för att ta sig vidare till gymnasiet. Men också för att elever inte får de kunskaper de borde få, framförallt nyinvandrade och elever som kommer från studiesvaga hem.
Dessa elever hjälps inte av tomma löften – de hjälps av riktiga pengar, riktiga satsningar och ett nytt betygssystem.
Det är dags för regeringen att vakna upp och börja jobba på riktigt.
Niels Paarup-Petersen, utbildningspolitisk talesperson, Centerpartiet
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.