Så här skulle det se ut om piloten vore lärare
”På eftermiddagen ska tre inrikesflygningar klaras av. Han går ut till hangaren för att tanka upp den Boeing 737 som skall användas för dagens flygningar”, skriver debattören.
Vi lärare debatt
Signaturen ”CL, lärare” beskriver pilotens arbete om det skedde under samma förutsättningar som en lärares:
”Han kör fram planet till gaten, springer ut och välkomnar alla passagerare, kör säkerhetsgenomgång och går in på flightdeck – och flygningen kan börja.”
Om piloten vore lärare, skulle pilotens dag kunna se ut som följer.
Piloten skulle själv köra in till flygplatsen i den egna bilen och få leta upp en eventuellt ledig parkeringsplats ute på flygplatsen. Det blir inte lätt eftersom flygbolaget och flygplatsen har prioriterat kunderna och gett dem möjlighet att parkera på de närmaste och bästa parkeringsplatserna.
Därför tvingas piloten välja en parkering längst bort. Parkeringen som hans arbetsgivare äger kostar honom 25 kronor per timme, men i stressen att hitta en ledig parkeringsplats glömmer han att betala in sig med parkeringsappen.
Det fattas stolar i kabinen
Han bär sina väskor från parkeringsplatsen. Väl inne på flygterminalen får han först arbeta i kafeterian dagens första tre timmar. Sedan lunch. Under lunchen dyker två kollegor upp och vill prata om hur de skall gå tillväga för att skicka hem biljetter till ett par passagerare som önskar det.
På eftermiddagen ska tre inrikesflygningar klaras av. Han går ut till hangaren för att tanka upp den Boeing 737 som skall användas för dagens flygningar. Efter tankningen märker han att kabinen inte är riktigt i ordning, det fattas stolar i kabinen då någon har använt planet för frakt under gårdagen.
Man har sedan några år rationaliserat bort flygvärdinnorna.
Han hämtar och monterar in stolarna och kan starta planet. Under tiden motorerna värms upp går han och hämtar matvagnarna från cateringbolagets rum på flygplatsen och rullar in dessa i planet. Man har sedan några år rationaliserat bort flygvärdinnorna.
Han kör fram planet till gaten, springer ut och välkomnar alla passagerare. När alla är ombord kör kan säkerhetsgenomgång och går in på flightdeck och flygningen kan börja.
Har två missade anrop
Efter 30 minuters flygning kan han äntligen slå på autopiloten. Nu har det blivit dags för servering i passagerarkabinen.
När han kommer tillbaks till flightdeck upptäcker han att han har två missade anrop från Midlandas flygplats, vilken de just flugit förbi på 9 800 meters höjd. Anropen gällde en go-around för ett annat plan som de just undvikit att kollidera med.
Väl hemkommen återstår att iordningställa kabin och att ställa in planet i hangaren.
Han går till sin bil som står längst bort på den nu öde parkeringen. På rutan vajar en gul parkeringsbot på 450 kr, utfärdad av hans egen arbetsgivare.
En stor uppförsbacke
Det ska tilläggas att piloten trivs mycket bra med kärnuppgiften att flyga, samt sina trevliga kollegor, chefer och passagerare.
Idag talar kommuner om vikten att vara attraktiva arbetsgivare. Men man har en rätt stor uppförsbacke om man inte förstår att man inte skall ge sina egna medarbetare parkeringsböter när de kommer och jobbar.
En bra utgångspunkt är boken ”Riv pyramiderna” av Jan Carlsson och att lära av de prisade arbetsgivarna som faktiskt finns om hur man blir attraktiv som arbetsgivare.
”CL, lärare”
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.